Windows 11 Portable programma's

Hallo beste mensen, Wie kent het fenomeen "Portable programmá's"? Ik heb er een paar in mijn bezit, maar ik weet niet hoe ik hier mee om moet gaan. Wie kan mij hierover een beetje wegwijs maken, hoe ik die op Windows 11 kan gebruiken? Ik hoor het nog graag.Met vriendelijke groet,
Cor Jansen
 
Een portable/draagbare app wordt niet geïnstalleerd en plaatst in de regel geen bijbehorende bestanden en configuratie-informatie op het hostapparaat, maar slaat alle applicatiebestanden en gegevens samen op. Omdat bestanden en gegevens op zichzelf staan, werken draagbare apps onafhankelijk van het host-besturingssysteem.

open het mapje, je ziet er minstens 2 items in, de derde wordt aan gemaakt tijdens het gebruik ervan:

1723281836931.png

hoe te gebruiken? dubbelklik op de ' .exe' (1), eventueel uitvoeren als 'administrator' en de app (2) start op. (3) wordt aangemaakt bij gebruik.

Voordeel: app is draagbaar (usb-stick) en GEEN installatie in ProgramFiles(86)/ProgramFiles.

meer info: https://www.petenetlive.com/KB/Article/0000616
 
Laatst bewerkt:
portable versies zijn vaak uitgeklede versie , en heb je kans dat de helft niet werkt
sommige, veel, zijn prutsers ....
onderschat deze bezigheid niet, na één versie volgen er helaas nog, uiteindelijk kies je de beste versie.
net zoals bij een creatie van een Ventoy stick:

1723308069832.png

het neemt veel tijd in beslag ..., kennis en doorzettings vermogen.

btw heb jij er al es gemaakt? gewoon een vraag ... verwacht geen antwoord erop ...
 
Laatst bewerkt:
Ik help wel is mee gedaan een nederlandse vertaling voor applicaties.
Maker Iobit van Advanced system care heb ik geholpen om het in het nederlands uit te brengen.
Heel veel werk om alles in het nederlands te krijgen , maar je krijgt er een levenslange licentie voor terug.

Ben met vertalen gestopt ivm crashes van systeem door gebruik ervan.

Maar zelf eentje gemaakt? niet draagbaar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
portable versies zijn vaak uitgeklede versie , en heb je kans dat de helft niet werkt
Als je (commercile) portables gemaakt met ThinApp bedoelt, ok, die werken vaak niet. Maar dat ligt mogelijk eerder aan diegene die het probeert draagbaaar te maken?

@truus22
Portable programma's gebruik ik al jaaaaren

Op mijn E: partitie staat een map Programs waar enkel portables in staan, allemaal volledig functioneel.
Bv Faststone Image Viewer = volledig portable, met dezelfde functionaliteit als de geïnstalleerde versie.
Hetzelfde geld voor Irfanview, xnView en andere viewers.
ShareX, wat ik hier heb leren kennen, om screenshots te nemen enkel de Portable versie, ingesteld om mee op te starten met systeem, werkt perfect. Start pc op, wil ik een screenshot nemen druk ik 'Ctrl + PrtScn' en kan een screenshot maken zoals de bijgevoegde "Program Properties" van mijn "Programs" (= portables) folder. Zie screenshot onderaan bijgevoegd. Zelfde functionaliteit als installatieversie...

FreeCad = Portable CAD.
KiCad = Portable schema + printontwerp + simulatie
Als je FreeCad en KiCad installeert kan je je printplaat ontwerpen in KiCad en dan automatisch een 3D rendering laten genereren in FreeCad.
Werkt EVEN GOED als je voor beide de portable ipv installatie versies gebruikt.
GIMP en paintdotnet = Fotobewerking, PORTABLE, identieke functionaliteit.
Inkscape= vector graphics editor PORTABLE, fully functional...
LibreOffice = Portable, identieke functionaliteit...

Zelfs CrapCleaner heb ik als portable, soms handig om een systeem snel te cleanen.
Uiteraard wel zelf wat al dan niet te cleanen instellen. Laat ik zeker nooit automatisch opstarten of zijn ding doen.

Er zijn zelfs commerciële programma's waarbij de installer eigenlijk niet meer doet dan alles uitpakken, licentie registeren en wat snelkoppelingen aanmaken. DIe kan je zelfs naar een USB stick verplaatsen en werken nog evengoed met alle functionaliteit.
Meenemen op een andere computer lukt dan niet altijd vanwege de licentie.
Als dat echter enkel een registratiesleutel in het registry is...

Er zijn ook commerciële tools, uninstallers, diagnose, onderhoud etc waar je ook "tech" versies van kunt kopen die dan ook Portable zijn.
Kost je soms 3-10 keer de prijs van een standaard installatieversie maar heeft minimaal dezelfde, soms zelfs meer functies en werken perfect vanaf USB en overal bruikbaar. Net omdat ze bedoeld zijn voor onderhoud van meerdere computers.

Bij sommige commerciële programma's is er ook wel eens verschil tussen een vrij te gebruiken of betalende versie.

Hieronder screenshot van mijn "Programs" folder. Daar zitten ook nog wel oudere (dubbele) versies bij. Andere die ik praktisch niet meer
gebruik maar soms toch nog eens hun nut bewijzen en ook een paar “grote 😉”…
Voor de veelgebruikte maak ik snelkoppelingen in aparte mappen die ik regelmatig back-up.
Een groot voordeel is als ik een nieuwe clean installatie zou doen moet ik enkel die snelkoppelingen op mijn bureaublad, of in eender welke map, zetten en heb mijn meest gebruikte tools direct terug ter beschikking. ZONDER eerst te moeten installeren en volledig functioneel!!!
Van de Programs map heb ik ook een kopie op USB sticks, kan ik overal gebruiken.

Programs =  Portable prgs.png
 
Laatst bewerkt:
In de Windows Verkenner heb ik (ooit) onder mijn eigen gebruikersnaam een map "Draagbaar" gemaakt. Die zit vol met portable programma's.

De meeste gebruik ik zelden (.exe aanklikken is genoeg).

Enkele gebruik ik dagelijks, zoals de Geek Uninstaller. Die heb ik daarom vastgemaakt aan het menu Start, in groot formaat.

Werkt allemaal perfect.
 
Ik heb een ook een map "PortableApps" naast "Program Files" en "Progra Files (x86" waarin ik een aantal draagbare apps heb zitten. Diezelfde map heb ik op een USB stick gezet nadat ik daarop Ventoy installeerde. Die stick heb ik bijna altijd bij me voor in noodgevallen in de familie.
Ventoy gebruik ik dan met ISO's om tools op te starten zoals schijfbeheer, anti-virus,... de portable apps gebruik ik onder Windows voor diverse taken.
Of een portable app al dan niet 'cripled' is (functionaliteiten mist) hangt voornamelijk af van het feit of de ontwikkelaar ook een betaalde versie heeft. In die gevallen bekijk ik of ik die app echt wel volledig wil hebben, en zo ja dan koop ik gewoon een licentie.

Om het gebruik van portable apps te vergemakkelijken kan je een menusysteem voor portable apps gebruiken.
Op portableapps.com vind je er zo een, maar er zijn er meerdere, die uiteraard telkens op een iets andere manier werken.
 
Terug
Bovenaan