Status
Niet open voor verdere reacties.
ik bezit MS photodraw 2000 (leuk, naar mijn buikgevoel in sommige gevallen aanvullend aan photoshop 6.0) - kan er ook goed mee overweg; en dus ook photoshop 6.0.

Maar mogelijks heeft mijn probleem niets met deze te maken???? weet niet; ziehier mijn probleem:
1. ik fotografeerde vroeger met een 5 M pixels en kon mijn foto's binnenhalen in MS photodraw.
2. ik fotografeer nu met een 10 M pixels (LUMIX/Panasonic).
3. de foto's worden opgeslagen onder .jpg.
4. nu kan ik die in MS photodraw 2000 (ltste versie) niet meer binnenhalen... of... ik moet de de foto's via " 'verzenden naar emailontvanger - verkleinen' " kleiner maken (op deze manier zowel bestandsgrootte als resolutie(p p/inch).
5. andere mogelijkheid is via photoshop, maar voor zover ik het kan verklein ik de bestandsgrootte (die ik eigenlijk even groot wil houden), maar niet de resolutie (wat blijkbaar zou moeten, maar eigenlijk de kwaliteit enorm achteruit haalt). Heb als probeersel 1 .jpg drie maal kleiner gemaakt: in grootte geen probleem (resolutie blijft identiek).
6. PROBLEEM: ik wil eigenlijk resolutie even groot houden (waarom kocht ik anders 10 M pixels) maar de foto evengoed kunnen binnenhalen in MS photodraw.

Hopelijk niet te ingewikkeld... en... is er iemand die weet wat hapert?
Thanks al voor de aandacht.
 
Elk zichzelf respecterend fotobewerkingsprogramma heeft een instelling die de jpg compressie
bij opslaan van de foto kan wijzigen. Het doet er niet toe welk programma je gebruikt,
als je, zoals in mijn geval met bvb PSP werkt, zie je dat de compressie standaard op 20 staat.

picture.php


Bij andere fotobewerkingsprogramma's zal die eventueel lager zijn met als gevolg verlies
in kwaliteit bij opslaan na bewerking. (gepaard met kleinere bestandsgrootte)
De originele foto is echter altijd in de beste compressie. Wil je die kwaliteit behouden,
stel dan je compressie zo laag mogelijk in bij de opties van je programma. (0=geen compressie)
Ik hou het echter bij de standaardinstelling van 20. ;)
 
Hier wil ik wel iets aan toevoegen, veel hangt af wat je met je foto's wilt doen, als je ooit afdrukken wenst te maken is het zeker aan te raden geen compressie toe te passen.
Zelfs voor mijn afbeeldingen om te publiceren geef ik maximaal 60 % compressie mee, daar anders de kleuren niet meer mooi uitkomen (zelfs op een scherm). Trouwens .JPG is al een compressie formaat welke al de compact camera's automatisch toepassen.
Hierbij nog iets waarom zou je op 10 Megapixels fotograferen als je dan een compressie wilt toepassen ? Ik zou hier op antwoorden fotografeer dan direct in een kleinere resolutie.
 
Thx voor de aanvulling Monne. ;)
Als ik de afbeeldingen wens te gebruiken om in hoge resolutie af te drukken sla ik op in
een formaat die geen compressie gebruikt. In mijn geval PSP.
In jou geval vermoedelijk het formaat van photoshop...;)
 
De beste opslag methode is natuurlijk .raw, om nadien zeer goede foto's af te drukken.
Even in 't kort wat .raw is (eigenlijk maar ter info, dit word gebruikt door professionelen)
Raw-bestanden bevatten uitsluitend beeldinformatie en bestaan uit ongecodeerde pixelgegevens.
Een RAW beschrijft de kleuren in elke pixel .
De flexibele indeling maakt het mogelijk afbeeldingen uit te wisselen tussen verschillende programma's, waarbij de CMYK- en RGB-kanalen worden herkend.
Als je een foto maakt in het RAW-formaat (niet alle camera's kunnen dat), maakt u als het ware een negatief die u op de computer moet nabewerken of ontwikkelen.

Een .raw bestand zelf kan je niet afdrukken, zoals eerder gezegd kan je het vergelijken met een negatief van vroeger welk moest ontwikkeld worden in een donkere kamer, hier ook maar de donkere kamer is vervangen door je pc.
 
Even terug nu naar de vraag van Joodemyr.

Als ik het goed versta kan je de foto's die je getrokken hebt in 10 Megapixel niet openen in Photodraw tenzij je ze verkleind ?
Foto's worden door de camera's altijd omgezet in .jpg tenzij je aangeeft dat je .raw afbeeldingen wenst (zie mijn vorige post)

Je zegt dat Photoshop 6 (vermoedelijk Photoshop Elements 6, anders heb je een stok- oude Photoshop versie) de bestandsgrootte verkleint en niet de resolutie ?
De bestandsgrootte verkleinen zonder de resolutie is compressie.
Als je een afbeelding verkleint is de totale resolutie altijd kleiner met gelijk welk programma.
Ik denk dat hier normaal geen uitleg bij hoort..... maar ...
Je hebt bv. iets van 666 pixels op 1000 in grote 23 op 35 cm. wanneer je verkleind heb je minder pixels dus in dit voorbeeld 300 op 450 pixels en een grote van 10 op 15 cm.
De resolutie zelf blijft identiek dus bv. 72 pixels/inch , maar het totaal aantal pixels is een pak minder.
Als je zoiets afdrukt druk je ongeveer 28 puntjes per cm of 72 per inch, wat weinig is voor een mooie foto (niet voor je scherm dat is ok)
 
Even terug nu naar de vraag van Joodemyr.

Als ik het goed versta kan je de foto's die je getrokken hebt in 10 Megapixel niet openen in Photodraw tenzij je ze verkleind ?
Foto's worden door de camera's altijd omgezet in .jpg tenzij je aangeeft dat je .raw afbeeldingen wenst (zie mijn vorige post)

Je zegt dat Photoshop 6 (vermoedelijk Photoshop Elements 6, anders heb je een stok- oude Photoshop versie) de bestandsgrootte verkleint en niet de resolutie ?
De bestandsgrootte verkleinen zonder de resolutie is compressie.
Als je een afbeelding verkleint is de totale resolutie altijd kleiner met gelijk welk programma.
Ik denk dat hier normaal geen uitleg bij hoort..... maar ...
Je hebt bv. iets van 666 pixels op 1000 in grote 23 op 35 cm. wanneer je verkleind heb je minder pixels dus in dit voorbeeld 300 op 450 pixels en een grote van 10 op 15 cm.
De resolutie zelf blijft identiek dus bv. 72 pixels/inch , maar het totaal aantal pixels is een pak minder.
Als je zoiets afdrukt druk je ongeveer 28 puntjes per cm of 72 per inch, wat weinig is voor een mooie foto (niet voor je scherm dat is ok)
ik wil graag reageren met een deel(tje) van mijn scherm in mijn bericht in te plakken om jullie beter te informeren. Hoe doe je dat
 
Dag Monne, ik hoop dat dit bericht bij jou terecht komt. Forumgebruik is voor mij nieuw en ik loop wat verloren tussen alles. Alvast via deze weg bijzondere dank voor uw reactie op 'photodraw versus photoshop'. ik heb al eens iets uitgeprobeerd maar slaag er nog altijd niet in. Ik zou evenwel een deeltje van mijn Printscrn in een bericht willen plaatsen maar weet niet hoe dat moet. Misschien kan jij helpen. ik denk dat we op die manier beter kunnen communiceren. Dus... nogmaals dank
 
Beste joodemyr, Een forum gebruiken lijkt moeilijker dan het is hoor, je zal er niet al te lang over doen om goed je weg te vinden.
Om een afbeelding in een bericht toe te voegen maak je eerst een album aan en zet je daar de afbeelding in (zie mijn vorige post)
Daarna klik je boven het kadertje waar je het bericht typt op het zevende knopje - plaatje invoegen en je geeft daar de url. van je afbeelding in.

Hoe je een album aanmaakt en er een afbeelding in zet ; Hier nog eens de link.

Aarzel niet om bijkomende vragen te stellen, we helpen je wel verder.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan