Windows 11 pc laptop voor bedrijf

Status
Niet open voor verdere reacties.
hallo

iemand vroeg me even het volgende

als je als bedrijf een nieuwe laptop of pc koopt, moet dit (wettelijk / btw ... ? ) een windows professional zijn ?
blijkbaar had die dat ergens gehoord ...


persoonlijk denk ik van niet

grts
Post
 
Wat en hoe je die computers beheerd speelt een rol. Is beheer noodzakelijk, gegevensbescherming noodzakelijk, ...?
Nu even praktisch. Afhankelijk van de aard van het bedrijf, kunnen er wel eisen gesteld worden aan dataveiligheid etc. Ik denk hier bijvoorbeeld aan GDPR enzo. Of stel dat je het IT beheer overlaat aan een 3de partij, dan kan dit wel invloed hebben op die keuzes.

Een Windows professional is geschikter voor die dingen, een home edition niet.
 
doet me denken aan politiekers, die antwoorden ook zo.

Een home edition kan niet opgenomen worden in een domein omgeving: dus geen centraal beheer via dat domein, geen kerberos mbv centraal AD (accounts), ....
Een home edition heeft ook geen bitlocker.

Zijn maar enkele praktische voorbeelden die wel degelijk verschil maken tussen een pro en home edition. Is niet enkel "een naam".
 
Een home edition heeft ook geen bitlocker.
' bitlocker ' de toekomstige nachtmerrie voor elke windows gebruikers, die niet weten wat dit inhoud, een verplichting voor de éditie 24H3.
ik had altijd een grondige hekel aan dit in mijn prof-leven, nu nog altijd trouwens. techs met een laptop in ' the field ' : meer dan 100% ok, op een vaste post .... ?
voor de thuisgebruiker; tja .... die gaan problemen ondervinden bij het inloggen op hun persoonlijke pc vermoed ik, of in het ergste geval ontoegankelijk.
ah ja wat maakt het uit .... .
 
Als dat goed en correct beheerd wordt is er geen issue mee. Bij foutief gebruik of slecht beheer kan dit een nachtmerrie worden ja.
Bij diefstal of verlies van je toestel een zegen... Er is aan alles een keerzijde. Wil je een super veilige wagen, dan gaat die extra bescherming meer gewicht geven... meer verbruik, ... het ene voordeel bestaat niet zonder ergens iets in te boeten. Maar nogmaals, bij goed beheer moet dit geen issue zijn.
 
de magische woorden: '
Als dat goed en correct beheerd wordt is er geen issue mee. Bij foutief gebruik of slecht beheer kan dit een nachtmerrie worden ja.
Bij diefstal of verlies van je toestel een zegen...'
maar is dit geldig voor de thuisgebruiker ..... 'jan met de pet' ? ( bv ouderen die paswoorden vergeten .... )

zomaar een gezegde: ' een goede boswachter is een ex-strooper ', dit geldt ook op andere beroepen/bezigheden ....
bestempel deze mensen niet als uitschot, illegaal, sommige worden in dienst en genomen, betaald om dit te doen.

heb er ooit een topic van gestart:


btw ik doe dit nog altijd ..... enne gratis (mijn verloning is kennis opdoen)
 
in dienst genomen en betaald worden is geen tegenstelling van illegaal hé ... drugskoeriers of uithalers in de haven worden ook zo gebonden aan hun opdrachtgevers.
Inbreken in een PC is illegaal : punt ! Er zijn géén legale redenen om dat te doen tenzij op vraag van de onomstotelijk bewezen eigenaar van de PC en de accounts.

Ik hoop dat je dat niet doet voor contacten die je hier op het forum hebt gelegd !
 
@Aardbei : je bent toch soms ongelofelijk ... Justitie kan dat ja - mits een onderzoeksrechter het bevel ondertekend, en dat doet hij of zij pas bij ernstig vermoeden dat er strafbare feiten zijn gepleegd en als alle andere middelen gefaald hebben.
De hackers die zo worden ingeschakeld staan onder eed, en hebben een moeizaam verworven vergunning voor ethisch hacken.

En - zoals zo vaak - hou je dus geen rekening met de omstandigheden : het gaat niet om bestrijding van misdaad in deze vraag maar om ouders die en stoemelings willen inbreken in gegevens van familieleden / Wivy heeft geen erkenning als ethisch hacker / hij of gelijk wie is niet aangesteld door justitie etc.... etc...

Geen inbraak om ongeoorloofde activiteiten op te sporen, maar een ongeoorloofde inbraak dus : strafbaar als de pest !
 
Inbreken in een PC is niet altijd illegaal hoor. Justitie / ploitie gebruikt namelijk ethische hackers / hackers om ongeoorloofde activiteiten op te spren,
Dat zijn diensten die men kan afnemen om kwetsbaarheden op te sporen in je omgeving, bijvoorbeeld een webtoepassing die je aanbied. Niet alleen justitie gebruikt zoiets hoor. Maar dan heb je juridisch een overeenkomst met die personen. Soms voor geld, soms voor de roem.
 
in dienst genomen en betaald worden is geen tegenstelling van illegaal hé ... drugskoeriers of uithalers in de haven worden ook zo gebonden aan hun opdrachtgevers.
Inbreken in een PC is illegaal : punt ! Er zijn géén legale redenen om dat te doen tenzij op vraag van de onomstotelijk bewezen eigenaar van de PC en de accounts.

Ik hoop dat je dat niet doet voor contacten die je hier op het forum hebt gelegd !
de parameters van mijn account al gecheckt? doe mij eens een plezier: doe dit PhilipV, alles staat uit! enkel praten staat aan,
erkenning misschien niet wel een papiertje van ' Ninja Smart ', noem het een diploma, getuigschrift. zevendaagse cursus was in a'pen.
wivy was meer dan 20 jaar werk tewerkgesteld bij een telecom operator, omgaan met gevoelige data was dagelijkse kost ... nooit vervolgd geweest van 'PEST '?
 
Ja, dat weet ik ... je kan hacking laten doen maar dan wel op JE EIGENDOM ! Weet ik zeer goed want een neef van mij is CEO van een wereldspeler op dat vlak (o.a.) : https://cyrex.tech/landing-page

Ik trek niemands technische kennis in twijfel, wel integendeel. Juridische context en het zich eraan houden kan ik niet beoordelen maar ik heb mijn twijfels.

Maar nog eens : dat is niet de context waar Wivy het hogerop over heeft !
Laten we het er maar op houden dat iedereen wijs genoeg is om te weten wat wel en niet kan, en dat ieder verantwoordelijk is voor eigen stappen ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan