Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Pctuts,

Sinds een paar weken freezed mijn pc, dit gebeurt vooral tijdens het gamen.
Ik zal even uitleggen wat er precies gebeurt:

Ik ben dus gewoon aan het gamen (meestal Battlefield 3 of League of Legends), en plotseling krijg ik een zwart scherm zonder tekst. De pc reageert nergens meer op en ik moet hem resetten (de enige knop die wel nog werkt).

Ik heb al verschillende testen gedaan, memorytest, harde schijf test enz.. hier blijken geen fouten in te zitten.

Nu ben ik aan het twijfelen tussen mijn moederbord en mijn videokaart..
Bij mijn videokaart weet ik dat één DVI slot kapot is, dus misschien is binnenin de kaart ook iets defect waardoor die crashed.
Omdat bij het gamen de videokaart pas echt wordt gebruikt denk ik dat dit probleem de videokaart veroorzaakt.

De kaart heeft voorheen altijd goed gedraaid, maar sinds een paar weken heb ik last van random freezes (en dit altijd onder het gamen)!

Wat denken jullie?

Videokaart kapot?
Moederbord kapot?
Anders?

Videokaart is een half jaartje oud en ik heb inmiddels ge-emailed met Alternate.
Hun zeggen simpelweg dat ik de video kaart moet opsturen en hun kijken hem na, maar ligt het wel aan mijn video kaart?

Nogmaals, de crashes gebeuren altijd onder het gamen.
Verder zijn er geen logs, en ook geen BSOD waaruit ik een code kan halen.
In de logs staat alleen dat Windows verkeerd is afgesloten, dat kon ik zelf ook nog wel verzinnen, een log waar je vrijwel niets aan hebt.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.


Groetjes,
Wesley
 
Ik ben dus gewoon aan het gamen (meestal Battlefield 3 of League of Legends), en plotseling krijg ik een zwart scherm zonder tekst. De pc reageert nergens meer op en ik moet hem resetten (de enige knop die wel nog werkt).

En taakbeheer , lukt dat ook niet meer.
Wat staat er allemaal in de automatische opstart? Al wat in de automatische opstart staat neemt geheugenverbruik in beslag, en kan ook het probleem veroorzaken.
 
Voeding 750 watt, lijkt me voldoende.

Verder heb ik mijn videokaart een uurtje of 5 geleden naar de andere PCIe slot verplaatst.
Tot heden geen crash meer gehad, zou het dan toch aan mijn moederbord liggen?

Onvoldoende koeling? Processor/videokaart/mb worden niet warmer dan 40 graden.

Taakbeheer lukt ook niet meer. Hij freezed helemaal, zwart scherm, enige optie die ik heb is mijn PC handmatig op te starten.

Automatische opstart?
Ik heb geen enkel programma in mijn automatische opstart staan.

Verder heb ik 8GB aan geheugen, dus mocht ik wat programma's als automatisch start hebben staan moet dit geen probleem zijn.

Pc is ook opnieuw geïnstalleerd maandje geleden(toen had ik het probleem ook al), de nieuwe installatie heeft niets veranderd.
Ik wacht deze week nog af, als die niet crasht plaats ik de videokaart eens terug naar het andere slot, crashed die dan weer dan ligt het zeker weten aan het moederbord.
 
Verder heb ik mijn videokaart een uurtje of 5 geleden naar de andere PCIe slot verplaatst.
Tot heden geen crash meer gehad, zou het dan toch aan mijn moederbord liggen?

Je hebt de grafische kaart in een ander PCIe slot geplaatst. Is er dan ook een melding verschenen , nieuwe hardware gevonden , stuurprogramma's worden geïnstalleerd.
Indien van wel heb ik het vermoeden dat je eerst de grafische kaart in de computer geplaatst hebt en dan de nodige software geïnstalleerd. Ga je kaart in een ander slot zetten, zal windows dit aanzien als nieuwe hardware en de juiste stuurprogramma's installeren.
 
Ik kreeg die melding inderdaad. Maar omdat ik de muis/toetsenbord in andere usb poorten heb geduwt kan het ook hiervan zijn.
Wilt dit zeggen dat bij het andere slot ik de drivers verkeerd hebt geinstalleerd?

Ik haal de drivers altijd van de AMD site, 6800 series HD, valt niets verkeerd aan te doen.
 
Bij het plaatsen van nieuwe hardware is de juiste volgorde.
1. Stuurprogramma's installeren
Computer uitschakelen .

2. Hardware plaatsen of vervangen.

Als de computer dan word aangezet zal windows de nieuwe hardware vinden en de juiste stuurprogramma's installeren.
N.B. Heb je de On Board VGA in het Bios uitgeschakeld?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen On Board VGA, dus is automatisch uitgeschakeld.

Verder heb ik mijn videokaart gewoon verplaatst naar het 2e slot zonder eerst nieuwe stuurprogrammas te installeren.
Ik denk dat Windows deze zelf heeft ontdekt van het andere PCIe slot?
Hij is tot heden nog steeds niet uitgevallen, dus ik weet niet wat het probleem is met het andere slot.
 
Verder heb ik mijn videokaart gewoon verplaatst naar het 2e slot zonder eerst nieuwe stuurprogrammas te installeren.

Nieuwe stuurprogramma's installeren was niet nodig omdat ze al geïnstalleerd waren. Door de videokaart in een ander slot te plaatsen heeft windows deze als nieuw apparaat herkent en de juiste stuurprogramma's geïnstalleerd.
Moest je ooit nog eens je videokaart vervangen of andere kaart (bijvoorbeeld geluidskaart) eerst stuurprogramma's installeren. Computer uitschakelen en dan de kaart vervangen.
Of toch in de verkeerde volgorde gedaan, ga dan naar apparaatbeheer. Bij niet juiste stuurprogramma's voor het apparaat zul je daar een geel vraagtekentje zien staan.
Dan kun je dit oplossen op twee manieren.
De juiste stuurprogramma's laten installeren door rechts te klikken bij het apparaat en dan kiezen voor eigenschappen > stuurprogramma's bijwerken . Of apparaat verwijderen uit apparaatbeheer. Na heropstarten zal windows dan ook een melding geven, nieuwe hardware gevonden , stuurprogramma's worden geïnstalleerd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan