Status
Niet open voor verdere reacties.

Mik

Medewerker
Forumleiding
Deze middag een laptop Fujitsu Lifebook E series binnengekregen. Geldige Windows 7 sleutel, 2GB intern, 150GB HDD, 32Bit.
Vraag om alles te herzetten en dan over te stappen op Windows10. Zonder sleutel Bios, kan ik niet opstarten naar fabrieksinstellingen.
Er zit een sleutel op de bios. Hoe/waar kan ik die resetten?
 
Zoals elk moederbord is er een batterij aanwezig om je BIOS gegevens bij te houden, waaronder ook het wachtwoord. Tenzij dit een laptop is met een TPM chip, ... dan heb je weinig opties.
Nu gaat die batterij wel niet zo heel eenvoudig terug te vinden zijn. Je gaat hier waarschijnlijk de laptop even voor moeten openmaken. En het is ook best mogelijk dat de contacten van die batterij vastgesoldeerd zijn. Voor iemand die een soldeerbout kan vasthouden is zoiets ook niet moeillijk, maar schrikt wel veel mensen af.
 
Zoals elk moederbord is er een batterij aanwezig om je BIOS gegevens bij te houden, waaronder ook het wachtwoord. Tenzij dit een laptop is met een TPM chip, ... dan heb je weinig opties.
Nu gaat die batterij wel niet zo heel eenvoudig terug te vinden zijn. Je gaat hier waarschijnlijk de laptop even voor moeten openmaken. En het is ook best mogelijk dat de contacten van die batterij vastgesoldeerd zijn. Voor iemand die een soldeerbout kan vasthouden is zoiets ook niet moeillijk, maar schrikt wel veel mensen af.

Ben zeker geen leek in het solderen. Maar hier moet er precies geweten zijn waar en wat.
 
Welk model/type is het precies? Moederboard (pcb) type nr?

Bij sommige laptops wordt geen aparte c-mos backup batterij meer gebruikt maar wordt die door de laptop batterij gevoed.
Batterij loskoppelen, even wachten zou dan bij sommige van die types het pw kunnen resetten.

Bij modernere laptos wordt bios pw echter vaak in een eeprom opgeslagen.
In t ergste geval moet je die verwijderen/wissen of vervangen door een lege.

Ben niet zeker, maar denk 't ook in een stukje geheugen in een controller chip kan zijn.
Dan is 't helemaal lastig.
 
Heb er ondertussen Windows10 kunnen opzetten. Maar krijg de melding dat die niet geactiveerd is. Bij activatie met serial krijg ik de melding dat ik een verkeerde serial ingeef zodat die niet kan geactiveerd worden. Ik heb een copy genomen van de drivers met Powershell. Schijf uitgehaald en partities verwijderd. Nu proberen opnieuw te installeren. Er waren geen herstelpartities op de schijf.
 
je heb dus een verse installatie gedaan van de Windows 10 veronderstel ik ..
en jij heb een licentie ingegeven toen je daarom gevraagd werd ...dit had je dus niet mogen doen .... deze stap diende je over te slaan ... ook nadien kreeg je de vraag weer om als nog een licentie in te voeren en ook hier diende je gewoon verder te gaan ..
als de installatie éénmaal voltooid was dan zou in feite de Windows 10 geactiveerd worden de eerste keer dat je online ga ...uitzonderlijk gebeurd dit soms niet !
en dit omdat er dan geen verbinding met de activeringsserver kan gemaakt worden ... deze activering gebeurd dan op een latere tijdstip ...meestal binnen de 24 uur .
als de Windows 10 niet binnen de 24 uur geactiveerd is kun je als nog zelf de activering starten ... vermits de licentie code van de Windows 7 in te geven ... word deze echter de eerste keer niet aanvaard dien je deze activering te herstarten .
 
Welk model/type is het precies? Moederboard (pcb) type nr?

Bij sommige laptops wordt geen aparte c-mos backup batterij meer gebruikt maar wordt die door de laptop batterij gevoed.
Batterij loskoppelen, even wachten zou dan bij sommige van die types het pw kunnen resetten.

Bij modernere laptos wordt bios pw echter vaak in een eeprom opgeslagen.
In t ergste geval moet je die verwijderen/wissen of vervangen door een lege.

Ben niet zeker, maar denk 't ook in een stukje geheugen in een controller chip kan zijn.
Dan is 't helemaal lastig.

Hu?
Bios is software die in een eeprom zit en zoals al eerder aangegeven kan er ook een aparte passwordchip op zitten, waar overigens wel gratis sofware voor is om die te resetten.

En er zit altijd een batterij op een mobo voor het onthouden van de aangepaste bios instellingen.
Zou wel raar zijn als je de batterij hebt verwijderd om weer de bios opnieuw in te stellen....
 
Hu?
Bios is software die in een eeprom zit en zoals al eerder aangegeven kan er ook een aparte passwordchip op zitten, waar overigens wel gratis sofware voor is om die te resetten.

En er zit altijd een batterij op een mobo voor het onthouden van de aangepaste bios instellingen.
Zou wel raar zijn als je de batterij hebt verwijderd om weer de bios opnieuw in te stellen....

Ik heb het eigenlijk nooit begrepen dat er een batterijtje nodig is om de instellingen in het BIOS te onthouden.
Uiteraard snap ik dat ROM geheugen vluchtig is en dus een bepaalde spanning nodig heeft om deze instellingen te onthouden.

Maar waarom dan niet een heel klein laadcircuit met een klein oplaadbaar batterijtje vraag ik me dan af, dan ben je nagenoeg voorgoed van het lege batterij probleem af en weer het opnieuw instellen van het BIOS als je daar veranderingen hebt gemaakt.
 
Heb zelf nooit een leeg bios backup batterijtje meegemaakt in al mijn computer ervarings jaren.

In tablets en note/netbooks met een vaste batterij is zo'n ding ook niet nodig maar in alle andere gevallen is het echt wel handig lijkt mij.
 
Hu?
Bios is software die in een eeprom zit en zoals al eerder aangegeven kan er ook een aparte passwordchip op zitten, waar overigens wel gratis sofware voor is om die te resetten.

En er zit altijd een batterij op een mobo voor het onthouden van de aangepaste bios instellingen.
Zou wel raar zijn als je de batterij hebt verwijderd om weer de bios opnieuw in te stellen....

TS sprak over een laptop, waar bij modernere modellen niet altijd een cmos batterij op zit, bv macbooks sowieso al niet.
Een Fujitsu Lifebook n6010 heeft ook geen cmos batterij. Hier wordt cmos door de laptop batterij (niet een cmos batterij) gevoed.
Soms wordt ipv een batterij een supercapacitor gebruikt.

Voor bios wordt tegenwoordig meestal flash memory ipv eeprom gebruikt. (Zelfde doel, technisch anders uitgevoerd.)
Settings en pw zitten/zaten in een cmos chip welke een backup batterij nodig heeft.
Dit is een aparte chip, kan dus ook door een kleine eeprom met maar een paar bytes aan geheugen vervangen worden.
Of een stukje extra geheugen in een i/o, rtc of andere chip.

Bij bovengenoemd model is zelfs een jumper voorzien om bios en dacht zelfs eentje om hdd pw te clearen.
Zit vaak erg dicht bij memory of mini pci zodat enkel deksel verwijderen al genoeg is.

Op desktop moederborden zit nog wel een backup batterij omdat je daar inderdaad geen batterijvoeding hebt.
 
graag had ik een vervolg gekregen of het nu gelukt is vermits de activering van de Windows 10
waarschijnlijk word jouw Fujitsu Lifebook E series ook hier vermeld en dien je de nodige drivers op te halen ...
het kan best zijn dat er géén Windows 10 drivers beschikbaar zijn en in dat geval dien je de drivers te gebruiken van een lagere Windows bijv: de Win7

http://support.fujitsupc.com/CS/Por...=E Series&Model=E8420&ProductType=Notebook PC
 
Sorry voor het late antwoord. Ben pas terug van weekend.
Inderdaad, via de website van Fujitsu van #14 de drivers kunnen installeren. Dank hiervoor aan Qtex.
Enkel een driver nog met een uitroepteken. Maar die zie ik morgen wel nog eens na.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan