Status
Niet open voor verdere reacties.
schijf van pc begint aardig vol te geraken, heb de schijf in het begin verdeeld in partities nu zou ik twee partities willen samen voegen omdat de partitie waar het besturingssysteem staat geinstalleerd te klein wordt. Nu is mijn vraag of dit nog kan na ruim een jaar gebruik en hoe ik tewerk moet gaan? Heb de partitie die ik wil bijvoegen al geledigd, moet ik deze nog formateren alvorens samen te voegen met patition magic e.d.[OPLOSSING]
Kan je in schijfbeheer. Ik heb een handleiding gevonden van Partition magic 8 dit kan je verder helpen
klik hier
[/OPLOSSING]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ze naast elkaar liggen, gewoon samen voegen met PM, merge partities, dacht ik , gewoon de schuifbalken op de gewenste grootte zetten 't is makkelijk in gebruik gewoon doen wat hij vraagd.
Niks verwijderen of formatteren, das een groot voordeel van PM.
Je kan ook een stuk van de d-schijf (bv) over zetten naar de c-schijf, om alzo uw c-schijf te vergroten en de d-schijf te behouden (wel is waar met minder capaciteit).
 
Laatst bewerkt:
Is dat van één harde schijf???
Dit kan je gemakkelijk zien met Partition Magic, elke fysieke harde schijf wordt weergegeven met een aparte balk, in die balken staan dan de verschillende partities van die fysieke harde schijf.
Als ik mij niet vergis heb je twee fysieke harde schijven in je pc, de eerste C: en D: dan de tweede K: L: M: N: en O:
Een fysieke harde schijf kan je opdelen in partities en die partities kan je terug samen voegen, twee fysieke harde schijven (of partities op twee fysieke harde schijven) kan je niet samensmelten tot één partitie.
Is het één fysieke harde schijf kan je de K-schijf verwijderen, de D-schijf opschuiven tot tegen de L-schijf en dan de C-schijf vergroten.
 
Is dat van één harde schijf???
Dit kan je gemakkelijk zien met Partition Magic, elke fysieke harde schijf wordt weergegeven met een aparte balk, in die balken staan dan de verschillende partities van die fysieke harde schijf.
Als ik mij niet vergis heb je twee fysieke harde schijven in je pc, de eerste C: en D: dan de tweede K: L: M: N: en O:
Een fysieke harde schijf kan je opdelen in partities en die partities kan je terug samen voegen, twee fysieke harde schijven (of partities op twee fysieke harde schijven) kan je niet samensmelten tot één partitie.

is inderdaad één harde schijf die verdeeld is in partities, C en D waren al verdeeld bij aankoop (D is voorzien als restore partitie) en de andere heb ik zelf aangemaakt met partition magic.

Is het één fysieke harde schijf kan je de K-schijf verwijderen, de D-schijf opschuiven tot tegen de L-schijf en dan de C-schijf vergroten.

kan ik dit doen met partition magic of hoe ga ik te werk want ik zou de D dan moeten verschuiven om K bij C te kunnen voegen en moet ik er dvd-, cd- en virtuele schijfen ook allemaal verplaatsen?
 
Zoals ik reeds zei, eerst de gewenste partitie verwijderen en daarna de andere opschuiven.
Je bent best dat je dit stap per stap uitvoert, voor de correcte werkwijze kan je terecht bij de link van Daan!
Dvd-, cd- en virtuele schijven komen niet voor in PM, dus daar heb je geen last van.
Start je PM eens op en zie hoe je schijf eruit ziet en het werkt echt eenvoudig en makkelijk.
Als je kan eerst voor alle veiligheid eerst je schijven back-uppen!
 
alvast bedankt Rikkie en daan voor jullie reacties maar heb nog enkele vraagjes want is de eerste keer dat ik dit doe dus hopelijk een beetje begrip als ik het niet meteen begrijp.

Bekijk bijlage 162

Bekijk bijlage 163

Hierboven de indeling van mijn harde schijf, op D (de onderste afbeelding) staan alle drivers, progjes etc. die om mijn pc waren geinstalleerd op de C-schijf als ik de pc heb gekocht (nieuw).
Op de bovenste afbeelding zie je een naamloze partitie gekenmerkt als recovery waar ik de bedoeling niet van kan en ook nergens terug vindt, zal wel logisch zijn want staat aangetekend als Hidden.

Nu is mijn vraag moet ik deze verschuiven zoals jullie zeggen en zoja kan dat door gewoon de letters te veranderen of hoe ga ik hier te werk?
 
De RECOVERY en de INSTALL zijn voor je pc terug te installeren zoals hij uit de fabriek kwam.

Heb je de data van K: nog nodig, kopieer deze dan eerst naar een andere partitie bv. paritie M:.

Verwijderde lege partitie K: Met PM klik de gewenste partitie aan en kies voor Delete partition, volg en beantwoord de wizard.

Nu heb je in je PM balk een lege plaats staan, schuif de RECOVERY en de INSTALL partities één voor één op tot ze tegen de L:partitie staan.

Je kan met Pick task werken:
Kies dan Resize Partitions, of Redistribute Free Space
Met deze deel je je partities zo in zoals je zelf wenst, volg gewoon de wizard.

Of met Partition operations
Hier kies je Resize/move partition, nadat je de gewenste partitie die je wil wijzigen/verplaatsen hebt aangeklikt.
Pas hier de balk aan naar je wensen, of geef numeriek in.

Let wel dat bijde parities RECOVERY en de INSTALL even groot zijn zoals ze nu zijn, te groot kan geen kwaad, je verliest alleen schijfruimte, maar te klein kan het onmogelijk maken om je pc terug in fabriekstoestand te installeren!

Vergroot nu je C:partitie met PM.
Kies hiervoor Resize Partitions en volg de wizard.

Klaar is Kees.

Ik zou, ondanks je verschillende bewerkingen in de wachtrij kan zetten, alles stap voor stap afwerken, het duurt wat langer, maar er is minder kans dat er iets mis loopt.

Indien je pc een partitie wijzigt, laat hem doen, soms lijkt het of je pc vast zit, het kan een tijdje duren vooraleer je pc terug opstart, indien je manueel tijdens het proces je pc herstart/uitschakelt kan je je hardeschijf beschadigen of gegevens verlies lijden!

Voor je eraan begint is een Backup maken van je systeem misschien geen slecht idee.
 
heel hartelijk bedankt voor deze duidelijke uitleg Rikkie (y), heb nog een vraagje is me verteld dat ik geen partities mocht samenvoegen als op een van de te samenstellen partities mijn besturingssysteem stond geinstalleerd want dat ik de pc dan niet meer zou opgestart krijgen. Is dit vertelde waar of kan ik toch samenvoegen want op de C staat mijn XP geinstalleerd :vraagteken:
 
Misschien moeten hier de experts op repliceren, maar ik kan alleen uit eigen ervaring zeggen dat ik op verschillende computers de C-schijf heb vergroot/verkleind en nog geen enkel probleem heb ondervonden.
Indien je je C-schijf te klein maakt kunnen er wel problemen opduiken voor de opstart, anders zie ik het probleem niet, trouwens als dit zo is zou er in PM wel een beveiliging zijn opgenomen!
 
blijf nog effe vragen als je het niet erg vindt, kan dit best gebeuren in veilige modus en internet afgesloten en dan best nog eerst defragmenteren of maakt het niet uit :vraagteken:
 
blijf nog effe vragen als je het niet erg vindt, kan dit best gebeuren in veilige modus en internet afgesloten en dan best nog eerst defragmenteren of maakt het niet uit :vraagteken:

en nog een vraagje, heb K leeggemaakt maar er staan zoals je hieronder kan zien nog drie mappen op mogen deze gewoon verwijderd worden :vraagteken:

Bekijk bijlage 165

RECYCLER en System Volume Information lijkt mij geen probleem maar $VAULT$.AVG, het zijn alle drie normaal verborgen mappen, of verdwijnen deze met het verwijderen van de partitie
 
Neen, moet niet in veilige modus, maar mag wel, 't kan geen kwaad.

Defragmenteren heeft echt geen zin als je een partitie verwijderd.

$VAULT$.AVG is de safe van je virusscanner AGV, dus deze mag weg, hierin zitten bestanden die verdacht worden van mogelijk schadelijk te zijn, dus deze mogen weg.

RECYCLER en System Volume Information mag je laten staan, net zoals $VAULT$.AVG, als je je partitie verwijderd zijn deze automatisch mee verdwenen.
 
Heb de eerste stap ondernomen en dan bekom ik dit resultaat, is geen lege plaats maar Unallocated en kan de D en Recovery niet verschuiven. Zie afbeelding hieronder;

Bekijk bijlage 167

Wat is hier fout gegaan, De Extended van 227.80... waren de K,L,M en N samen en primary zit misschien hier de fout :vraagteken: zoja is dit op te lossen :vraagteken:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan