opstartvolgorde veranderen -

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste allemaal,

Werk met een pc met een harddisk c: van 30 gb, onder windows xp
Het enkele tijd terug een SATA schijf , via RAID - tool bijgeinstalleerd.

Ik zou fraag deze schijf als opstartschijf gebruiken, daar de andere te weinig plaats begint te krijgen.
Ik weet dat ge de opstartvolgorde kunt veranderen in de BIOS, doch daar vind ik nergens iets terug van deze schijf.
Ik kan natuurlijk de c: schijf loskoppelen , dan zal hij waarschijnlijk wel sarten via de SATA.

Men vraag hoe kan ik vanaf deze SATA schijf (waarop ik een copy van de c schijf heb) , opstarten.
Zou de andere schijf graag bewaren voor een soort back up van mijn windows-xp.

Iemand ssuggesties, of kan ik dit toch ergens in de Bios vinden.

goetjes,

Marcel
 
Via de SATA ga je nooit kunnen opstarten, je MBR sector (hidden partition ook genaamd) staat daar op.
Deze bevat alle gegevens, zoals je bootloader, het boot.ini bestand etc, nodig om windows te starten.
De bootvolgorde is echter van geen belang wanneer je toch beide schijven wil behouden.

Dit kan je doen:


***MAAK EEN BACKUP VAN AL JE DATA OP BEIDE SCHIJVEN? EN MAAK EEN IMAGE VAN JE OUDE SCHIJF VAN 30 GIG. ***


Schaf een goed imageprogramma aan.
hdclone bijvoorbeeld, of acronis true image deluxe, norton ghost........
Wil je met 1 schijf verder (je SATA), dan moet je je besturingssysteem op die schijf plaatsen, bvb via een image van je schijfje van 30 gig die je besturingssysteem (windows?) bevat.
Wil je beide schijven houden en toch je besturing op de SATA, formatteer de oude schijf van 30 (low level format met een tool van de schijffabrikant), en plaats de image op de SATA schijf.
Je pc zal automatisch van de SATA opstarten.

PS: ZEER BELANGRIJK !!!!!!!!!!!!!!!

Eerts deze stap *** MAAK EEN BACKUP VAN AL JE DATA OP BEIDE SCHIJVEN? EN MAAK EEN IMAGE VAN JE OUDE SCHIJF VAN 30 GIG. *** uitvoeren !!!!!!!!!!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan