NEVS test autonome en flexibele Robotaxi (zonder chauffeur) op straat in Stockholm!

Status
Niet open voor verdere reacties.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
Refereer in dit verband ook naar onze Top_tips Deel 19 en 20 van 2018. Zo zie je maar hoe PCTuts bij de tijd was!

[NEVS is eigenlijk het vroegere SAAB, waar de productie van de SONO MOTORS binnenkort begint]

Deze Zweeds-Chinese fabrikant van elektrische auto's heeft een eerste generatie autonome voertuigen met een genetwerkte gebruikersinterface ontworpen en test het momenteel in Stockholm. Het zou een mobiliteitsoplossing voor intelligente en duurzame steden kunnen worden.

Talloze softwarebedrijven en start-ups streven naar duurzame en verkeer-geoptimaliseerde steden, terwijl de auto-industrie dergelijke voertuigen nog niet heeft ontwikkeld. Waarschijnlijk omdat een wereld met minder verkeer minder auto’s betekent en dus verlies van inkomsten…

NEVS is van mening dat er geen reden meer zal zijn om een autonoom voertuig te bezitten, omdat het passagiers toch overal kan ophalen en tegen een eerlijke prijs kan vervoeren. Tegelijkertijd hoeven mensen, die van ‘eigenaar’ zijn veranderd naar ‘gebruiker’, zich geen zorgen meer te maken over parkeer-, tank-, service- of bedrijfskosten. Lees ook eens het artikel in onze Top_tips Deel 19, pagina’s 4 tot 9 met onze commentaar over het boek van Tony Sheba, “Clean Disruption”.

Zo begon NEVS met de ontwikkeling van dit volledig nieuw voertuig (zie foto). Voor de lancering in Zweden werkt NEVS samen met AutoX, een toonaangevend autonoom rijtechnologiebedrijf die reeds Level 4 in Silicon Valley en Shenzhen test. Tesla heeft nu Level 3 in hun auto’s en Musk beweert dat ze tegen het einde van dit jaar Level 5 zullen bereikt hebben. Voor de details van de verschillende levels kan je eens onze Top_tips, Deel 20, pagina 4 nalezen.

Afhankelijk van de geselecteerde instelling kunnen er maximaal zes personen in het voertuig rijden. Het heeft zes beweegbare stoelen in drie rijen en is voorzien van privacy schermen die omhoog en omlaag kunnen. Als het omhoog staat, is het voertuig opgedeeld in vier kleinere ruimtes voor privéreizen met maximaal vier personen. In een andere sociale omgeving worden de scheidingswanden verlaagd, zodat vier mensen samen kunnen reizen. Maximaal zes personen in drie rijen kunnen comfortabel samen reizen.

Het voertuig bevat ook een gebruikersinterface in de vorm van een App en een wagenpark-beheersysteem dat het controleert en optimaliseert zodat het overal in de stad kan worden gebruikt.

“Van A naar B gaan met zelfrijdende elektrische voertuigen is niet zo ver weg als de auto-industrie zou kunnen suggereren. Het tijdperk van één persoon per auto en het tijdperk van het bezit van een auto behoren binnenkort tot het verleden. Er breekt een nieuw tijdperk aan waarin auto's worden geoptimaliseerd voor efficiëntere stedelijke mobiliteit en een betere levenskwaliteit voor het individu”, volgens NEVS

De volgende stap voor NEVS is een proefproject in Stockholm, waarbij een vloot van ongeveer tien autonome Robotaxi's voor het publiek kan worden ingezet. De eerste gebouwde versie wordt momenteel getest op de NEVS-site in Trollhättan, samen met functionele tests van het mobiliteitsecosysteem.

Bron: o.a. NEVS (persbericht van 01.07.2020) en Copyright voor de foto's.
NEVS-ROBOTAXIl.JPG
Robotaxi.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
Tehnisch kan het inderdaad ...bijna ! Maar de randvoorwaarden, omstandigheden e.d. zullen maken dat wij het niet meer zullen meemaken. Je moet er maar vb. eens aandenken wat vandalen die nu onze bussen van De Lijn al onderhanden nemen hiermee zouden aanrichten. En het probleem stelt zich nu al met de deelsteps die binnen de kortste keren vernield zijn. Zie je zo iets duur en luxueus al onbemand door Molenbeek rijden ? We zullen het niet meer meemaken en het komt er m.i. enkel als we een soort sociaal Utopia in het leven kunnen roepen.
 
OFF TOPIC
Beste Philip, wil je aub de Sint niet vergeten want dat is de enige troost die wij nog hebben voor wat ooit een sympatieke volkse buurt was, (net zoals 'het pleintje') met bloemetjes, leuk parkje met zitbanken, winkeltjes.

Ik sta er op ! De officiële naam is nog steeds SINT-JANS-MOLENBEEK , onderverstaan DE DOPER en met franse preciesheid is het tevens MOLENBEEK-SAINT-JEAN
(onder verstaan BAPTISTE)

De gemeente is genaamd naar de verdwenen kerk (vooraleer de moderne betonnen kerk daar werd gebouwd ; heel speciaal interieur trouwens).
Bovendien zijn er nog andere gemeenten die deze afgekorte naam Molenbeek hebben.
 
Ik droom er van dat alle vrachtwagens uitsluitend 'snachts zouden mogen rijden EN vooral zonder chauffeur.
Het zal véééél veiliger zijn met artificiele intelligentie , die remafstand kan inschatten, niet inslaapt, niet aan je bumper kleeft en niet blijft toeteren omdat je zelf niet wil gaan bumperkleven. Geen zware kettingbotsen meer omwille van zware vrachtwagens bestuurd door idioten zonder hersencel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
@PhilipV: niet zo pessimistisch zijn. De toekomst is rooskleuriger dan velen denken. Koop/Lees eens het boek van Yuval Harari: 21 lessen voor de 21ste eeuw. Dat is € 20 goed besteedt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan