netwerken met Windows 8

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jdr

Steunend lid
Vip Lid
Goeie dag,
Ik wil mijn W8 pc en mijn WXP pc in een netwerk zetten. Beide pc's heb ik geconfigureerd met een "workgroup" en de verbinding is er wel, ik zie mijn w8 systeem op de xp pc maar wanneer je op de xp pc bvb op de c-schijf klikt van de w8 pc dan krijg je de melding dat de toegang geweigerd is en ik misschien te weinig volmachten heb.
Op mijn w8 pc kan ik wel in de mappen van de w XP. Er is dus een probleem van hoger naar lager gaat maar omgekeerd niet. Heb gelezen dat dit met de hogere encryptie
te maken kan hebben die W8 toepast.Weet iemand of er wat aan te doen is?
Groetjes
Jdr

ps. de verbinding gaat over utm kabel langs de nieuwe Telenet modem.
 
De beveiliging is vanaf Vista inderdaad verandert. Je moet je trouwens ook bewust zijn van een aantal veranderingen die je systeem beveiliging ten goede komen.

Wat wil je bekomen? Bepaalde bestanden en folders DELEN tussen 2 of meerdere computers. <- Zo is het nu.
Wat wil je niet? Dat iedereen alles van elke PC kan raadplegen (systeembestanden, OS folders, etc....) <- Zo was het.

Wat jij probeerd? Bestanden op de root van je Windows 8 te raadplegen vanaf een Windows XP computer = uit den boze! We don't do that...

Account XP-PC -> connection -> Win8-PC -> Account XP-PC is onbekend op de Win8-PC = normaal

Wat doen we wel? We plaatsen bestanden die je wilt delen in één of meerdere folders welke je wilt delen met andere computers.

Dit even ter verduidelijking waar we naartoe willen....

Wat moet je doen?

1) Je maakt een account (gebruiker) aan, speciaal bedoeld voor het delen van bestanden/folders en stelt deze in met een wachtwoord.
(vb AccountNameWin8 met PasswordAccountWin8)
OF
Je gebruikt je standaard gebruikers account maar voorziet deze met een wachtwoord. (wachtwoord is sowieso vereist).

2) Je maakt op de Windows 8 computer een folder aan welke je wilt delen.
(vb C:\SharingFolder)

3) Je stelt de beveiliging van deze folder in met volledige rechten op het account welke gebruikt gaat worden voor het "delen". (account van stap 1)

4) Je deelt de map over je netwerk en stelt in dat enkel bovenstaande account rechten heeft hierop.

5) In Windows XP maak je een netwerkverbinding aan naar de folder van stap 2.
Een netwerkfolder "mappen". (vb \\HostnameWin8\SharingFolder -> X:)
Je stelt in om te verbinden met een andere account: \\HostnameWin8\AccountnameWin8 , PasswordAccountWin8


Mogelijk zijn er voor thuisnetwerken in Windows 8 nog andere methoden, maar bovenstaande is een standaard werkwijze.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan