Windows 11 netwerk pictogram uit systeemvak verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wil het pictogram van netwerk uit het systeemvak verwijderen maar vind geen manier. Bij taakbalkinstellingen > pictogrammen op de taakbalk nog onder overloopmenu in de hoek... vind ik daar iets van terug.
Ook niet via netwerkinstellingen.
Wie weet hoe dit wel te verwijderen?

Oplossing
@userman Ik ben vanwege dit topic ook voor jou op zoek geweest naar een mogelijkheid om het netwerk icoon te verwijderen uit het overloopmenu. Ik had daarbij geen succes.
Ik kwam op deze website terecht: https://winaero.com/windows-11-show-or-hide-icons-in-tray-area-taskbar-corner-overflow/
En daar staat het volgende:
One of the biggest changes in the tray area in Windows 11 is that you cannot hide network and volume icons in Windows 11. Those controls are now permanently nailed to the bottom-right corner of your screen. The logic behind that decision is that network and volume icons now act as a single button for opening the control center. As a result, users cannot disable or hide network and volume icons in Windows...
dit kan via group policy..
druk op Windows toets +R type gpedit.msc in het uitvoervenster en klik op ok of Enter
navigeer vervolgens naar de gebruikersconfiguratie>beheersjablonen> bureaublad en selecteer en bewerk de regel om het netwerk pictogram te verbergen ...
deze optie dien je dus in te schakelen vergeet niet te bevestigen met toepassen en ok ..
een systeem herstart dient gedaan te worden om deze actief te maken ..

Ashampoo_Snap_maandag 24 januari 2022_18h35m27s_001_.jpg

Ashampoo_Snap_maandag 24 januari 2022_18h36m42s_002_.jpg

het zou ook via het register kunnen verborgen worden doch deze register tweak kan ik niet downloaden aangezien ik er geen lid ben ..
*deze tweaks werden uitgebracht voor de Windows 7 mogelijk dat deze alsnog werken op de Windows 11 mogelijk ook niet !
de reg files kan men pas downloaden als men aangemeld is !

Alvast bedankt voor de info.
Via group policy geen resultaat. Indien ik alles juist heb gedaan met de registeraanpassing ook niet.
Blijkbaar is er op het forum een stuk tekst minder te zien dan in de mail! Wat betreft "geef deze DWORD's de waarde 1." word hier bedoelt rechts klikken op REG_SZ kiezen voor nieuw en dan dubbelklikken op de nieuwe waarde en zowel bij DWORD 32 en 64 de waarde o in 1 veranderen? En hexadecimaal of decimaal? Zo een krak ben ik niet om dat te weten.

Je vraag was om het uit het systeemvak (Taakbalk) te verwijderen en dat is simpel.

Rechts klikken op de Taakbalk en kiezen voor settings/instellingen ...
In het settingsmenu even naar beneden :

1643053018754.png

Bij de eerste link verberg je het icoon uit de zichtbare icoontjes van het systeemvak rechts, maar het is er nog wel - nu verborgen
Bij de tweede link kan je het gewoon uitschakelen.

Wil je het echter ook van je bureaublad verwijderen :

1643053293148.png

en dan rechts :

1643053345024.png

en dan :

1643053418123.png

Die GPO aanpassing is niet voor dat icoontje in de taskbar, maar voor het bureaublad enkel (waar het meestal al niet standaard aanwezig is). In Windows 10 kan je de zichtbaarheid blijkbaar nog aanpassen, maar in Windows 11 lijkt die mogelijkheid eruit gehaald.

Jammer het zal moeten blijven staat dan. Op een laptop kan ik er in komen dat het nuttig is je netwerk constant te monitoren, is er wat met de wifi zie je het daar direct. Maar op een pc die continu met kabel aan de modem hangt is dit nutteloos.

@userman Ik ben vanwege dit topic ook voor jou op zoek geweest naar een mogelijkheid om het netwerk icoon te verwijderen uit het overloopmenu. Ik had daarbij geen succes.
Ik kwam op deze website terecht: https://winaero.com/windows-11-show-or-hide-icons-in-tray-area-taskbar-corner-overflow/
En daar staat het volgende:
One of the biggest changes in the tray area in Windows 11 is that you cannot hide network and volume icons in Windows 11. Those controls are now permanently nailed to the bottom-right corner of your screen. The logic behind that decision is that network and volume icons now act as a single button for opening the control center. As a result, users cannot disable or hide network and volume icons in Windows 11.

Vertaald:
Een van de grootste veranderingen in het systeemvak (dit wordt in Windows 11 het overloopmenu genoemd) in Windows 11 is dat u de netwerk- en volumepictogrammen in Windows 11 niet kunt verbergen. Die bedieningselementen zijn nu permanent in de rechterbenedenhoek van uw scherm genageld. De logica achter die beslissing is dat netwerk- en volumepictogrammen nu fungeren als een enkele knop om het controlecentrum te openen. Als gevolg hiervan kunnen gebruikers netwerk- en volumepictogrammen in Windows 11 niet uitschakelen of verbergen.

Oplossing
Moet je eens op dat netwerkpictogram klikken en kijken waar je uitkomt, zeer zeker niet het controlecentrum. StartallBack heb ik reeds getest en vond er niet zo veel aan. Wat je daar wel mee kan is de snelstartbalk van vroegere Windows versies mee terugzetten( en dus ook de vroegere instellingen van het systeemvak). In Windows 10 ging dat nog eenvoudig, maar niet in Windows 11.Het startmenu zoals dat van WIndows 10 krijg je daar niet mee, en het Windows 11 startmenu is nog zo slecht niet. Ik heb ergens een truc gevonden om aan de taakbalk van Windows 11 toch icoontjes naar bepaalde mappen toe te wijzen en apps kan je er sowieso aan toevoegen, dus daarvoor hoef ik ook al niets anders. Het enige dat blijft is het combineren niet kunnen uitzetten, maar laten we hopen dat dat ik toekomstige updates nog aangepast word.

Moet je eens op dat netwerkpictogram klikken en kijken waar je uitkomt, zeer zeker niet het controlecentrum. StartallBack heb ik reeds getest en vond er niet zo veel aan. Wat je daar wel mee kan is de snelstartbalk van vroegere Windows versies mee terugzetten( en dus ook de vroegere instellingen van het systeemvak). In Windows 10 ging dat nog eenvoudig, maar niet in Windows 11.Het startmenu zoals dat van WIndows 10 krijg je daar niet mee, en het Windows 11 startmenu is nog zo slecht niet. Ik heb ergens een truc gevonden om aan de taakbalk van Windows 11 toch icoontjes naar bepaalde mappen toe te wijzen en apps kan je er sowieso aan toevoegen, dus daarvoor hoef ik ook al niets anders. Het enige dat blijft is het combineren niet kunnen uitzetten, maar laten we hopen dat dat ik toekomstige updates nog aangepast word.
Deel die truckjes dan?

Map of bestand aan de taakbalk vastmaken in Windows 11
Als u een snelkoppeling naar een map wilt toevoegen aan de taakbalk, dan kan dat in Windows 11 in principe niet. Er is echter een oplossing om een map snelkoppeling alsnog toe te voegen aan de Windows 11 taakbalk.

Klik met de rechtermuisknop op vrije ruimte op het bureaublad. Klik op Nieuw en daarna op Snelkoppeling. In het veld van locatie typt u:

explorer.exe c:\windows\ ( Bevindt de map zich op een andere schijf vervang dan ook de schijfletter!)
Vervang de locatie naar de map naar uw keuze. Geef daarna een herkenbare naam op voor de snelkoppeling.

Klik vervolgens met de rechtermuisknop op de snelkoppeling en klik op Eigenschappen in het menu. Klik op tabblad Snelkoppeling en klik op “Ander pictogram” en selecteer een herkenbaar pictogram zodat u weet dat het een snelkoppeling betreft. Klik daarna op toepassen en op OK.

Klik opnieuw met de rechtermuisknop op de snelkoppeling en klik op “meer opties weergeven”. Klik vervolgens op “aan taakbalk vastmaken”.U heeft nu een snelkoppeling het de map op de taakbalk in Windows 11.

Snelkoppeling naar bestand toevoegen aan de taakbalk
als u een snelkoppeling naar een bestand wilt toevoegen aan de taakbalk, dan kan dat in Windows 11 in principe niet. Er is echter een oplossing om een bestand snelkoppeling alsnog toe te voegen aan de Windows 11 taakbalk. Dit kan bijvoorbeeld een word-document of excel-document zijn.

Klik met de rechtermuisknop op vrije ruimte op het bureaublad. Klik op Nieuw en daarna op Snelkoppeling. In het veld van locatie typt u: (of u klikt rechts op het bestand waarvan u een snelkoppeling wil plaatsen> eigenschappen en copy de naam van het bestand)

explorer.exe C:\Users\xxxxxxx\Desktop\test.doc ( de xxxxx vervangen door uw gebruikersnaam)!
Vervang de locatie naar het bestand naar uw keuze. Geef daarna een herkenbare naam op voor de snelkoppeling. (of plak de gekopieerde naam)

Klik vervolgens met de rechtermuisknop op de snelkoppeling en klik op Eigenschappen in het menu. Klik op tabblad Snelkoppeling en klik op “Ander pictogram” en selecteer een herkenbaar pictogram zodat u weet dat het een snelkoppeling naar dat bestand betreft. Klik daarna op toepassen en op OK.

Klik opnieuw met de rechtermuisknop op de snelkoppeling en klik op “meer opties weergeven”. Klik vervolgens op “aan taakbalk vastmaken”. U heeft nu een snelkoppeling het bestand op de taakbalk in Windows 11.

In principe kunt u op deze manier elk bestand of app toevoegen aan de taakbalk. Elke snelkoppeling kunt u dus toevoegen aan de taakbalk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan