Windows 10 NAS-schijf in Unix format herformatteren voor NTFS Windows

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Ik heb een ex-NAS schijf (format dus volgens Unix in Synology uitgevoerd ooit) uit de NAS gehaald met 2 schijven die ik gelijktijdig wou vernieuwen.
De goede schijf heb ik nu in externe HDD case zitten en via USB op mijn Windows 10 PC.

1620117619885.png


Maar op die schijf zijn alle opties uitgegrijsd en het betreft een 4TB volume dus GPT, géén MBR.
Dus zit ik met 2 vragen :
  1. Kan ik die schijf in NTFS formateren voor Windows (ik weet dat het kan vanuit Linux maar ik heb geen Linux PC) ;
  2. En hoe kan ik die toch als GPT houden, om boven de 2TB te blijven ?
 

Bijlagen

  • 1620117562744.png
    1620117562744.png
    149.3 KB · Weergaven: 69
Bij nader inzien heb ik het anders opgelost : de externe case ipv. aan de PC dan maar aan de USB-ingang van de NAS waar de schijf voordien inzat gehangen.
Dan even formatteren, maar dat komt er eigenlijk voornamelijk op neer dat elke RAID-sturing van de schijf wordt afgehaald blijkbaar - duurt maar een minuutje voor 4TB.
Daarna is de schijf fysiek dus EXT4 formaat. Share aanmaken op de NAS en connecteren op de Windows PC.
En dan zorgt de NAS voor de bridging van EXT4 naar NTFS en omgekeerd en is de ganse 4 TB meteen toegankelijk/bruikbaar vanaf het Windows netwerk.

Verschiet er nu zelf van hoe makkelijk dat was !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan