Microsoft vindt malware in illegale Windows-versies

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
Wie in Azië een laptop of dvd met Windows koopt krijgt in veel gevallen meer dan waarop gerekend was, zo blijkt uit onderzoek van Microsoft.
De softwaregigant kocht in Zuidoost-Azië (Indonesië, Maleisië, Filipijnen, Thailand en Vietnam) 216 merklaptops en 66 installatie-dvd's.
Op 68% van de computers (147) werd malware aangetroffen die gegevens kon stelen.

In het geval van de installatie-dvd's was driekwart met malware besmet, aldus de cijfers die vandaag gepresenteerd werden.
Van de 5601 malware-exemplaren die op de 147 laptops werden aangetroffen, werden er 3703 als kwaadaardig bestempeld en waren 1898 in staat om het besturingssysteem zo aan te passen dat beveiligingsmaatregelen zoals Automatische updates en de firewall werden uitgeschakeld.

"Veel mensen denken dat het kopen van een merklaptop voldoende is om een goede en veilige computerervaring te hebben.
Ze denken niet na over de software die met de computer wordt meeverkocht, en of die illegaal is of niet", zegt Microsoft topman Keshav Dhakad.

Bewustzijn

Dhakad houdt zich in de regio bezig met de bestrijding van softwarepiraterij en het beschermen van intellectueel eigendom.
"Als een consument niet kan verifiëren dat de gekochte computer werd meegeleverd met een vooraf geinstalleerde legitieme versie van Windows, groeit het risico op virussen en spyware exponentieel."

Volgens de Microsoft topman is het duidelijk dat malware bewust profiteert van illegale software.
De meeste consumenten zouden echter niet bekend zijn met de dreigingen waar ze mee te maken hebben, stelt Dhakad.
Uit ander onderzoek zou blijken dat 63% van de gebruikers in de regio weleens illegale software heeft geïnstalleerd.

Bron: Security.nl
 
ik kan dit bevestigen. de vriendin van mijn vader komt uit thailand en heeft een "nieuwe" notebook daar gekocht maar die was relatief traag toen ze het voor de 1ste keer opstarte.
ik deed toen een scan voor haar (met avg en malwarebytes en hitman pro) en kwam al tegen de 2843 bedreigingen op. merendeels malware en zelfs adware.

en dan vinden ze het nog veilig om er mee te internet bankieren.
 
Ja, ik heb ook al toestanden gezien daar. Een nieuwe HP laptop welke normaal out of the box voorgeinstalleerd moet zijn met Windows en HP tools en recovery partities etc, krijg je daar geinstalleerd met gewoon Windows op en std drivers en enkele overige partities. Nix HP te vinden... heb er ook men bedenkingen bij wat die allemaal forceren daar. Was nu wel zonder snoepjes, maar allesbehalve wat het moest zijn voor een nieuwe HP laptop.
 
Het gaat pas gevaarlijk worden als die dingen verscheept gaan worden naar ons en ook door de douane heen glippen. Als deze op de markt gaan is het einde zoek.

De enkeling die nu op zakenreis of vakantie gaat naar het verre Oosten en tevens zo'n ding aanschaffen, staat niet in verhouding tot het totaal aantal aankopen van computers.
 
en dan de mensen die op vakantie gaan naar een van die landen en denken leuk te zijn en nemen goedkoop een notebook mee, die zullen zwaar boeten voor die paar eurotjes die ze besparen.

ik hoop dat ze niet de hardeschijf productie gaan corrupten. met name in Thailand waar dacht ik WD of Seagate hun Hardeschijven maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan