Windows 10 Locatie pictogrammen op startscherm

Op het startscherm kan je met de rechter muisknop kiezen "beeld" en dan "pictogrammen automatisch schikken" en "pictogrammen uitlijnen op raster". Als je "pictogrammen automatisch schikken" uitvinkt zouden normaal gezien deze toch op een door U gekozen locatie op het scherm moeten blijven staan. Welnu, dat gebeurt bij mij niet. Ze blijven enkel staan nadat ik de desktop weer opstart vanuit slaapmodus. Als ik volledig de PC uitzet en daarna weer aan, staan alle pictogrammen opgeschoven naar links in het beeld. Wat doe ik verkeerd? Ik moet wel zeggen dat er 80-tal pictogrammen op dit startbeeld staan.
 
Oplossing
Je redenering klopt - ze zouden idd. moeten blijven staan.
Deze setting wordt echter genegeerd als de display ruimte beperkter is dan nodig om alles weer te geven : als terugvalprocedure wordt dan alle iconen naar links en naar boven opgeschoven.
MS heeft daar waarschijnlijk voor gekozen omdat daardoor de kans het grootst is voor Windows om nog alles te kunnen weergeven.

Vooral bij gemengd gebruik van een groot, extern scherm én een kleiner laptop-scherm - al dan niet gelijktijdig - kan dit tot gespring en door elkaar ordenen van iconen tot gevolg hebben.
Je redenering klopt - ze zouden idd. moeten blijven staan.
Deze setting wordt echter genegeerd als de display ruimte beperkter is dan nodig om alles weer te geven : als terugvalprocedure wordt dan alle iconen naar links en naar boven opgeschoven.
MS heeft daar waarschijnlijk voor gekozen omdat daardoor de kans het grootst is voor Windows om nog alles te kunnen weergeven.

Vooral bij gemengd gebruik van een groot, extern scherm én een kleiner laptop-scherm - al dan niet gelijktijdig - kan dit tot gespring en door elkaar ordenen van iconen tot gevolg hebben.
 
Oplossing
Vriendelijk dank voor deze uitleg Philip. Inderdaad er stonde vele links, waarvan ik een deel heb verwijderd. Nu blijven de overige pictograms wel op hun plaats staan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je zou je ook de vraag kunnen stellen of al die pictogrammen wel moeten staan op wat de TS hier het startscherm noemt, maar waarmee hij eigenlijk zijn desktop bedoelt.
De eigenlijke bedoeling van de ontwerper van het idee 'bureaublad' was immers om het allemaal zo overzichtelijk mogelijk te houden door enkel de apps die je dag-dagelijks gebruikt daar te plaatsen.

De rest hoort thuis in het 'startmenu' - en daar staan in Windows 11 bovenaan je favorieten en daaronder recente.
Onder de knop 'alle' zitten dan alle andere, gerangschikt volgens alfabet.
Een verantwoord gebruik van deze 3 mogelijkheden (bureaublad, startmenu-favorieten en de 'alle apps' knop) haalt er het beste uit.
 
Klopt. Op mijn pc's staat enkel de prullenbak. De veel gebruikte snelkoppelingen zijn in het startmenu vastgemaakt en zelfs gegroepeerd in mappen. Ik denk dat dit de bedoeling is van Microsoft. Snelkoppelingen naar URL's (Favorieten/bladwijzers) van veelgebruikte websites zijn aan de bladwijzerwerkbalk van de browsers gekoppeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan