Status
Niet open voor verdere reacties.
Geachte helper,

Op mijn computer met Windows 7 op de C:schijf heb ik in een onbewaakt ogenblik ook Linux geïnstalleerd en wel op dezelfde C:schijf.
Ik wil graag Linux verwijderen, maar dat is tot nu toe niet gelukt. Ik wil wel graag Windows 7 behouden en dat alles zonder de C:schijf te formatteren. Met welk programma kan ik Linux verwijderen? Het gaat om de Linux Ubuntu versie nr. 12.04.
Bij voorbaat dank voor de beantwoording.

Gerrit
 
Op mijn computer met Windows 7 op de C:schijf heb ik in een onbewaakt ogenblik ook Linux geïnstalleerd en wel op dezelfde C:schijf.

Beste Gerrit.
Bij de installatie van Ubuntu 12.04 heb je verschillende keuzemogelijkheden.
Ubuntu naast Windows7 installeren op dezelfde harde schijf , maar dan op een nieuwe aangemaakte partitie. Zo bekom je een Dual boot systeem.
Heb je gekozen voor Windows7 vervangen door Ubuntu is het onmogelijk om nog terug te keren naar Windows7
Als je de computer opstart , krijg je dan de bootloader (het scherm te zien met welk besturingssysteem) je wil opstarten?
 
Het is onmogelijk om meerdere besturingen op 1 partitie te hebben.

Wel is het mogelijk om meerdere partities op één harde schijf te hebben. Deze krijgen dan stations of schijf letters zoals C: en D:
Dan zou op partitie/schijf C een besturing kunnen staan en op partitie/schijf D een andere besturing. Je krijgt na het opstarten dan meestal een boot / keuze menu waar je kunt kiezen met welke besturing je wilt opstarten.

Zoiets kan wel eens verwarrend klinken voor een leek, omdat een partitie vaak ook een schijf genoemd wordt en meerdere partities / schijven , op 1 harde schijf kunnen staan.

Probeer dit te onthouden: Vergelijk alles met een ronde taart of vlaai, waarbij de taart hier de harddisk is.
Snij je de taart niet doormidden en laat hem helemaal heel, heb je 1 stuk grote taart. ( de gehele partitie / harde schijf C: )
Snij je hem doormidden, dan heb je 2 stukken taart. ( 2 partities / schijven C: D: )
Snij je de taart in 4 stukken, dan heb je dus 4 stukjes taart ( 4 partities / schijven C: D: E: F: )
De stukjes taart kunnen verschillen in grootte, dit kan met een partitie ook.

Nu zou mijn schijf nummering soms niet helemaal kunnen kloppen omdat er ook een CD of DVD drive aanwezig kan zijn in een PC waarbij al een driveletter is toegewezen. Of een kaartlezer die de nodige stationsletters heeft gekregen.
Het gaat hier dus alleen om een voorbeeld en uitleg hoe zoiets werkt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier staat het mooi uitgelegd. Lees vooral Stap 3. Schijfruimte voorbereiden.

Linux wijst ook geen schijfletters toe zoals C: D: enz.... zoals in Windows het geval is.

Indien Linux op dezelfde partitie werd geïnstalleerd als deze waar Windows 7 op stond (C-partitie) kan je je Windows 7 enkel terugkrijgen door een herinstallatie van Windows 7.

Let hierbij op dat de harde schijf terug moet geherpationeert en geformateert worden, omdat Linux een ander bestandsformaat dan Windows gebruikt.

Hoe de bootloader aanpassen na verwijderen Linux naast windows. Lees hier.
 
Laatst bewerkt:
Op mijn computer met Windows 7 op de C:schijf heb ik in een onbewaakt ogenblik ook Linux geïnstalleerd en wel op dezelfde C:schijf.

Bestaat er in Linux niet zoiets als schijfbeheer in Windows ? Een schermafbeelding daarvan zou eventueel meer duidelijkheid kunnen brengen. Afgaande op de doorgegeven info kan het aanpassen van de bootloader hier geen soelaas brengen.
 
Zou je de uitkomst van de terminalspreuk 'sudo fdisk -l' willen tonen? Dan weten we al een stuk meer over hoe je harde schijf er nu uit ziet. Terug naar alleen Windows gaan is niet moeilijk, mits je de juiste info verstrekt ;)

Anyway, post de output even, dan help ik je verder :)
 
bij een dualboot waarbij win7 en linux op een en dezelfde schijf staan.kan je linux volgens mij verwijderen zonder schade aan win7 open je c schijf open de map van linux klik op unstall deze word dan verwijderd.gebruik daarna easy bcd om de opstartregel van linux te verwijderen en zet win7 als eerste dan zal je pc opstarten zonder te moeten kiezen.start hij niet op gebruik dan een opstartherstelschijf van win7
 
Ik verplaats dit draadje naar Linux/Unix, omdat het daar toch wel over gaat.

Klopt, maar aangezien de topicstarter hier (voorlopig ?) niet reageert, stel ik me de vraag of hij / zij het topic nog kan terugvinden nadat het werd verplaatst en bijkomend: krijgt hij / zij dan ook nog melding dat er tips gepost zijn ? :vraagteken:
 
Klopt, maar aangezien de topicstarter hier (voorlopig ?) niet reageert, stel ik me de vraag of hij / zij het topic nog kan terugvinden nadat het werd verplaatst en bijkomend: krijgt hij / zij dan ook nog melding dat er tips gepost zijn ? :vraagteken:
Als een lid naar z'n profiel gaat, staat daar: Zoek alle berichten die gestart zijn. Dit lid heeft pas 1 bericht en zal daarom niet moeilijk te vinden zijn. (ca)
 
Klopt, maar aangezien de topicstarter hier (voorlopig ?) niet reageert, stel ik me de vraag of hij / zij het topic nog kan terugvinden nadat het werd verplaatst en bijkomend: krijgt hij / zij dan ook nog melding dat er tips gepost zijn ? :vraagteken:

De persoon krijgt mail dat er antwoord is op zijn vraag, mag nu verplaatst zijn dan word hij onmiddellijk doorverwezen naar de juiste forum waar zijn bericht staat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan