Hardware lenovo ideapad batterij en fan probleem

heb eergisteren een lenovo ideapad 5 pro 14 inch ryzen 7 7840HS met 32gb ddr5 ram aangekocht

toestel al meer dan 3 uur aan stroom gelegd en batterij blijft op 97% staan is dit normaal , veiligheid ..?

ook blijft de fan voortdurend draaien niet echt storend maar ja, dit kan toch invloed hebben op het werken met de batterij
 
Of het normaal is die 97 % weet ik niet, maar het is alleszins ideaal om minder dan 100 % te laden. Ik gebruik zelfs apps die het laden beperken tot 90 % van de battery-capaciteit.

Dat voortdurend draaien van de fan is misschien noodzakelijk bij die zware specs ... kan je makkelijk een oordeel over vellen : wordt het toestel warm (onderkant, achterkant, zijkant, ...) dan is het best dat de fan blijft draaien.
Moet toegeven dat de Lenovo Legion die we hier in het gezin hebben ook wel héél vaak de fan draaien heeft, maar als ik de lucht voel die door de verluchtingsopening wordt gestuurd is dat ook nodig !
 
@PhilipV welke app is dat dan? wist niet dat tot 100% laden niet goed is.

de fan draait al van bij het opstarten, staat juist windows op

heb ook problemen om de amd driver te installeren.

moet zeggen heb deze laptop gekocht omwille van het 32gb ddr5 geheugen en het 2,8k ips scherm en binnen het budget
 
nieuw, als ik de amd radeon software open heeft hij een foutmelding : the version of amd radeon software you have launched is not compatible with your currently installed graphics driver. please check your system for other version of amd radeon software that may currenttl be installed/

wat bedoelen ze dan bij het volgend a factory reset of your radeon software installation is recommended. Hoe dat je dat?
 
Als je laptop batterij volledig geladen is stopt dat proces en schakelt over op het gebruik van netstroom.
De batterij bljft dan ook vanaf dan +/- dezelfde waarde aangeven.
Het is wel aan te raden af en toe eens enkel op batterij te werken.

Het blijven draaien van de fan is een gevolg van dat het steeds dunner moet zijn = warmer worden = lastiger koelen. (Geld voor alle laptops, ook Apple.)
Ligt niet aan AMD, hun termische performance is beter dan intel (worden minder warm bij dezelfde prestaties).
Het continue draaien van de fan voorkomt het opwarmen of heet worden.
Het is dan beter beter de fan al vroeger, minder hinderlijk te laten draaien, om dit te voorkomen ipv te wachten tot de laptop heet wordt.

Ivm Radeon software moet je wrs deze installeren: Window 10/11 driver

Als je twijfeldt, idd mee terug gaan. Als is het in feite maar een "foute software" probleem, het moet in orde zijn
Maar verwacht niet het met een andere, bv Intel, beter gaat zijn als het ook een dunnen is, zoals ik hierboven al vermeldde.

EMocht je dan aan Intel denken... Ofwel een oudere gen 12 kopen maar, voorlopig toch, zeker GEEN gen 13 of gen 14.
Die desktop CPU's hebben een serieus intern productieprobleem waardoor er heel veel sneuvelen.
Intel beweert van niet, net zals je beweren een patch te hebben voor de "slechte" desktop CPU's maar hoe kan een patch voorkomen dat iets gaat oxideren? Door de prestaties te verminderen waardoor ze minder heet worden. Meer warmte = sneller oxideren.
Minder warmte = minder SNEL maar niet "NIET" oxideren...

Enkel tijd zal uitwijzen of hetzelfde probleem al dan niet ook in de laptop CPU's zit, ik zou het niet riskeren...

@stoffel5 als de software, of die ik gelinkt heb het probleem oplost en het voor jou zo ok is, vergeet dan "Als je twijfelt..."
AMD zijn zeker geen slechte laptops, integendeel...
Vroeger werden ze enkel heel heet maar de Ryzen cpu's van nu zijn helemaal niet meer te vergelijken met die oude kachels.

En dankzij het uibrengen van Ryzen in 2014 is terug competitie onstaan waardoor Intel ook wakker moest wordenen gaan verbeteren.
Anders hadden we nu mss nog steeds met max. 4 cores gezeten...
Sinds toen hebben we eindelijk nog eens merkbare verbeteringen in CPU's gezien ipv telkens slechts een beetje meer...
 
"teruggaan" is bij Coolblue natuurlijk niet meteen mogelijk - dat betekent volledige terugzending en discussie !
In het beste geval bij Lenovo rechtstreeks maar daar heb ik géén goede ervaringen mee.

Hopelijk krijg je het met alle goede raad hierboven tot een vlot werkend toestel ... zou toch mogen verwacht worden hé ...
 
@Deus de amd radeon software is opnieuw geinstalleerd en werkt
heb nu in eigenschappen het laden tot 80 procent ingesteld.
overdag werk ik op stroom, s avonds als ik op mijn bed lig met batterij.
dus wordt afwachten tot morgen
@PhilipV heb de lenovo vantage app geinstalleerd waar ik veel kan zien en aanpassen
wordt vervolgd
ga nu beginnen met partitie te maken en programma's te installeren
 
Terug
Bovenaan Onderaan