Het toerental van de harddisk is niet altijd een nadeel, zeker niet bij laptops.
Dat is alleen nefast in het begin (door het indexeren in windows) en voor het wegschrijven van grote bestanden.
Aangezien je voor videobewerking zeker firewire wil zou je beste meteen een 7200rpm schijfje steken, dus speciaal op zoek gaan naar een laptop die dat standaard heeft (vaak gamelaptop), ofwel een dell, asus of zelfs die sony nemen en meteen die schijf vervangen.
Er zijn laptop met ruimte voor 2 schijven.
Daarvoor kan je best info vragen bij de diverse merkverdelers denk ik.
De trage schijf kan je in dat geval laten zitten voor dataopslag (backup).
Ik kan de keuze van sony ergens wel begrijpen.
De grote schijf kan meer op weggeschreven worden, ook een format zal veel langer duren.
Doordat er meer kan worden weggeschreven is de kans op hogere temperaturen ook groter.
Dus om de garantie op dezelfde hoogte te kunnen houden nemen ze voor de grotere schijf een trager exemplaar.
Geluid zou bij lenovo (de r serie) zeer slecht zijn en van asus heb ik ook al klachten gehoord voor sommige modellen, maar een notebook heeft altijd een wat pover geluid.
Bij lenovo is het gedempt weet ik, alsof je bij een gesproken opname een hand voor je mond houd, en bij asus zou het vooral op hoger volume zijn bij bepaalde modellen dat het geluid schel word en er storende trillingen op de laptop komen.
Van sony vaio kan ik wel stellen dat het scherm zeer goed is (een collega brengt zijn laptop wel eens mee naar het werk), en het geluid voln ik niet zo slecht voor laptop.
Ik heb al veel slechter gehoord.
Er zullen waarschijnlijk ook lapto zijn die nog beter geluid hebben, daarover heb ik me niet zo verdiept.
Hier gaat de laptop toch regelmatig aan de tv hangen, en mijn desktop hangt steeds aan de stereo.
Wijzelf twijfelen nog wat tussen asus en msi.
Asus heeft een betere processor voor dezelfde prijs, en msi heeft dan weer een groter scherm (17") voor dezelfde prijs.
Waarschijnlijk word het hier msi, minder mobiel, maar dat is voor ons geen hoofdvereiste.
Wat de videokaarten van sony betreft moet ik nog wat opzoekingen doen in geval je wil dat deze vervangbaar is.
Je kan daarvoor ook eens informeren bij
All about MXM als je dit belangrijk vind.