Status
Niet open voor verdere reacties.

mdc1756

Steunend lid
Vip Lid
Hallo,

Deze morgen de laptop (Asus X750L) opgezet en na een half uur viel de laptop gewoon uit, batterij was vol.
Deze avond een film aan het zien en plots viel die terug uit, nu was ik op netstroom aan het kijken maar de batterijlader stak wel nog in.
Laptop voelde niet warm aan.
Iemand al ooit meegemaakt.
Zonder waarschuwingen of iets

ed
 
Eerste waar ik aan denk is toch de temperatuur beveiliging. Wanneer de CPU of GPU te warm worden gaat deze zichzelf uitschakelen.
Een mogelijke reden waarom die niet warm aanvoelt komt mogelijk doordat er net een slechte warmtegeleiding is op één of beide componenten. Maw, ze blijven met de gegenereerde warmte zitten en deze loopt op naargelang de belasting.
De ventilator gaat in die situatie meestal ook wel op een hoger RPM draaien om de gegenereerde warmte weg te krijgen. Deze krijgt zen sturing nog steeds via de gemeten temperatuur, welke meestal wel correct werkt. Maar bij een slechte thermische overbrenging komt al die warmte dus nooit aan bij de radiator/blower, en schakelt de laptop uiteindelijk zichzelf uit.

Aan de hardware specs te zien gaat het om een i7 met een groot scherm. Heeft dus relatief meer vermogen nodig. Warmte blijft daarbij de grootste vijand.
 
DDragon ik stuur je een overzichtje van Aida64

5910ff73c8829-aida.jpg
 
idle 49° is ietwat hoog (moet niet problematisch zijn).
Maar bij dit laptop heb ik al gezien dat de ventilatierooster (koelvinnen) vol stof zitten. en daardoor de koeling verhinderen als de computer een eind aanligt.

je kan eens proberen die uit te blazen met een bus perslucht of luchtcompressor. (zet die compressor niet op z'n maximum ;) )
 
Kijk wel uit met het uitblazen want als er een ventilator gaat draaien kan hij stroom opwekken en een deel van het moederbord opblazen.
Het beste is dan toch om de laptop open te maken en de stekker van een ventilator loshalen. Dan maakt het niet meer uit als hij gaat draaien tijdens het schoon blazen.
 
lukt het gewoon ook niet als ik de batterij eruit haal en geen netstroom gebruik, kan de ventilator dan ook nog stroom opwekken
en eerlijk gezegd ik heb nog nooit een laptop open gedaan, ja alleen om de hard disk te veranderen en nieuw geheugen bij te ^plaatsen maar dit kan het kleinste kind,
hoe het voor de rest moet weet ik niet
 
Die ventilator gaat werken als een dynamo. Een stroombron op zichzelf wanneer in beweging door externe factoren (perslucht).
Nu, om eerlijk te zijn. Heb al redelijk veel ventilatoren schoon geblazen met perslucht. En nog nooit problemen gehad omwille daarvan.
Als het probleem stof is in de ventilator, gaat perslucht helpen. Indien de koelpasta om de één of andere reden niet goed meer is, gaat die sowieso opengemaakt moeten worden.

Alle bovenstaande meningen zijn enkel van toepassing ALS het een thermisch probleem is... en dat is ook nog niet 100% zeker. Maar wel aanneembaar.
 
Hoi,
je bent ook nog wakker, je zegt als het de pasta is die reden is dan moet die open gemaakt worden,
kan ik de laptop met perslucht proper maken zonder de laptop open te doen?
 
Je kan met perslucht al een heel eind raken zonder hem te openen. Je zou mss wel moeten proberen om de lucht langs een andere weg naar binnen te blazen. Zodat de lucht uit de radiator naar buiten geblazen wordt. Anders kan het stof verder naar binnen treden. Is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Meestal zit er onder de CPU wel een rooster om de lucht langs onder aan te trekken. Daar blaas je dan best eerst eens in.
 
Die ventilator gaat werken als een dynamo. Een stroombron op zichzelf wanneer in beweging door externe factoren (perslucht).
Nu, om eerlijk te zijn. Heb al redelijk veel ventilatoren schoon geblazen met perslucht. En nog nooit problemen gehad omwille daarvan.

Veel moederborden ( misschien tegenwoordig alle nieuwe modellen ? ) hebben een kleine schakeling die dient voor een beveiling aan boord met een paar dioden, weerstanden en een zenerdiode zodat de ventilator geen hogere spanning kan leveren naar het moederbord zoals de waarde van deze zenerdiode.
Maar zeker de wat oudere mb's hebben dit niet en in de spec's van de nieuwe mb's staat dit niet vermeld. Dus neem het zekere voor het onzekere.
 
Google
Gewoon open maken, zo veel werk is dat niet.

En de ventilatoren geven zo weinig spanning als zogenaamde dynamo en nog minder miniamps dat het geen ... uitmaakt, meet maar eens op de ventilator zelf en heb nooit zo'n schakeling gezien tegen omgekeerde overbelasting, schakeling is een temp geregelde pwm toerental regelaar.
 
Google
Gewoon open maken, zo veel werk is dat niet.

En de ventilatoren geven zo weinig spanning als zogenaamde dynamo en nog minder miniamps dat het geen ... uitmaakt, meet maar eens op de ventilator zelf en heb nooit zo'n schakeling gezien tegen omgekeerde overbelasting, schakeling is een temp geregelde pwm toerental regelaar.

Als dit niet beveiligd is, is de stuurelektronica voor de fan wel degelijk op te blazen door een hard draaiende ventilator aangedreven door een behoorlijke luchtstroom uit een compressor. Bepaalde elekronica gaat al defect bij statische elektriciteit. En dan durf ik nog niet eens over een stroom te praten maar wel een korte hoge spanning die funest is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan