Windows 11 LAN Netwerkprobleem

Ik heb een probleem met mijn bekabeld netwerk.
Van mijn vaste computer kan ik zonder probleem een netwerkverbinding maken met mijn laptops.
Maar van mijn laptops kan ik sinds enkele (na een blue-screen) GEEN verbinding meer maken met mijn vast toestel.
Ik krijg hierbij de melding:
Systeemfout 67 - Kan de netwerknaam niet vinden
of
Systeemfout 53 - Kan het netwerkpad niet vinden
Zowel bij een connectie op naam van de server als op ip-adres blijft deze fout zich voordoen op al mijn laptops.
Ik concludeer dus dat het probleem bij mijn vast toestel ligt.
Ik kan echter nergens iets terugvinden wat fout zou staan.
Virus- en malware-scan geven geen problemen aan.
Graag jullie advies
Frank
 
Kan je iets meer info geven aub. Want "een verbinding maken" is vrij vaag.
Wat voor verbinding probeer je te maken? SMB? (maw verbinden naar een share op je disk op de remote computer)

Geef ook eens een klein schema van je netwerk, met alle switches, router(s), laptops, en hoe ze verbonden zijn.
Hoe zijn je toestellen geconfigureerd? Vast IP adres of via DHCP?
 
Ziehier de info:

Netwerk:
Router (192.168.0.1) --> Access point --> Vaste computer Win11 (192.168.0.11)
--> Laptop 1 Win11 (DHCP)
--> Laptop 2 Win10 (DHCP)
Connectie via batch-bestand:
echo off
cls
if exist Y: net use Y: /delete >nul
echo Connecting drive Y:
net use Y: \\192.168.0.11\E ABRA /USER:EDP /persistent:NO
exit

Connectie via Netwerkverbinding venster:
Station: Y
Map: \\192.168.0.11\E
Verder dan dit geraak ik niet.
Melding: Geen toegang tot \\192.168.0.11\E

Station: Y
Map: Bladeren > Netwerk > GK001 (is naam van het toestel)
Melding: \\GK001 is niet toegankelijk.
 
Doet me toch een paar vragen rijzen :
  • waarom maak je die drive mapping naar Y: niet permanent - eens één keer gelegd geen omkijken meer naar ?
  • wat is die E ? is dat de share ? en wat is dan ABRA ?
  • dat derde vb. snap ik helemaal niet ... vanop welk toestel doe je dat ? een apparaat is nooit zo toegankelijk tenzij je er een share op hebt gedefinieerd, maar dan moet je die ook aanklikken, niet het apparaat op zich ...
 
Kijk je firewall logs eens na op alle computers. Kijk vooral na poort 445 of die geblocked wordt.
Kijk ook eens na dat je in alle richtingen je toestellen kan pingen.

Verder vraag ik me ook wel enkele zaken af:
De gebruiker 'EDP', heeft die een wachtwoord? Ik dacht dat je zelfs geen toegang tot een share kon geven aan een gebruiker zonder wachtwoord.

En ik zou ze ook static mappen ipv tijdelijk.
 
Laatst bewerkt:
- De schijf Y wordt bij mij gebruikt voor alle connecties tussen verschillende toestellen vandaar dat ze telkens ontkoppeld moet worden.
- ABRA in het voorbeeld is het paswoord voor EDP. Dat moet juist voor de parameter /user opgegeven worden.
- ABRA is in dit voorbeeld ook het paswoord van de gebruiker EDP. Dit is een share die op al mijn toestellen aanwezig is en enkel gebruikt wordt voor de connecties tussen de verschillende toestellen. Dit heeft al jaren perfect gewerkt en qua veiligheid zijn dienst bewezen.

De poorten ga ik proberen na te kijken. Moet wel eerst nog zoeken hoe.
 
Zéér goede oplossing, uiteraard...

Blijft de vraag : wat had dit probleem veroorzaakt.
Als je tussen de datum van image en de dag dat het probleem begon iets had veranderd en/of een installatie van een app of zo had gedaan, kan je op zoek gaan ... en op die manier vermijden dat je het volgende week bij manier van spreken opnieuw aan de hand hebt.
 
Ik zou het allesbehalve een zeer goede oplossing noemen eerlijk gezegd. Het is een oplossing (voorlopig).

Evengoed heb je hetzelfde probleem morgen of volgende week terug. Misschien, misschien niet...
Dit is allesbehalve problem solving. Maar als eindgebruiker, fair enough.
 
Terug
Bovenaan Onderaan