Koning Albert bezoekt in een lagere school het 4e leerjaar.<?XML:NAMESPACE PREFIX = O /><O></O>
Ze zijn daar net aan het discussiëren over de betekenis van bepaalde woorden.<O></O>
<O></O>
De leraar vraagt aan koning Albert II om de discussie te leiden over het woord 'tragedie'.<O></O>
De koning vraagt aan de klas of er iemand een voorbeeld kan geven van een tragedie.<O></O>
<O></O>
Een jongen staat op en zegt 'Als mijn beste vriend de straat oversteekt<O></O>
en hij wordt doodgereden is dat een tragedie.'<O></O>
'Nee', zegt de koning, 'dat is geen tragedie maar een ongeval.'<O></O>
<O></O>
Een meisje doet ook een poging: 'Wanneer een schoolbus met 50 leerlingen erin,<O></O>
in een ravijn rijdt en iedereen is dood is dat een tragedie.'<O></O>
'Nee', zegt de koning, 'dat is geen tragedie maar een groot verlies.'<O></O>
<O></O>
Heel de klas zit stil te kijken maar koning Albert II dringt aan:<O></O>
'Is er dan niemand die een voorbeeld kan geven van een tragedie?'<O></O>
<O></O>
In de hoek van de klas zit Jefke.<O></O>
De meester slaat al zijn ogen ten hemel en luistert gespannen wat Jefke zal zeggen!<O></O>
Bedeesd zegt deze: 'Als een Belgisch legervliegtuig met gans de koninklijke familie<O></O>
aan boord, door een raket van Osama Bin Laden wordt geraakt en daardoor helemaal<O></O>
vernietigd wordt is dat een tragedie.'<O></O>
'Fantastisch', zegt koning Albert II, 'kun je me ook uitleggen waarom dat een tragedie is?'<O></O>
'Wel', zegt Jefke, 'omdat het geen accident is en zeker geen groot verlies!'
SIMBA
Ze zijn daar net aan het discussiëren over de betekenis van bepaalde woorden.<O></O>
<O></O>
De leraar vraagt aan koning Albert II om de discussie te leiden over het woord 'tragedie'.<O></O>
De koning vraagt aan de klas of er iemand een voorbeeld kan geven van een tragedie.<O></O>
<O></O>
Een jongen staat op en zegt 'Als mijn beste vriend de straat oversteekt<O></O>
en hij wordt doodgereden is dat een tragedie.'<O></O>
'Nee', zegt de koning, 'dat is geen tragedie maar een ongeval.'<O></O>
<O></O>
Een meisje doet ook een poging: 'Wanneer een schoolbus met 50 leerlingen erin,<O></O>
in een ravijn rijdt en iedereen is dood is dat een tragedie.'<O></O>
'Nee', zegt de koning, 'dat is geen tragedie maar een groot verlies.'<O></O>
<O></O>
Heel de klas zit stil te kijken maar koning Albert II dringt aan:<O></O>
'Is er dan niemand die een voorbeeld kan geven van een tragedie?'<O></O>
<O></O>
In de hoek van de klas zit Jefke.<O></O>
De meester slaat al zijn ogen ten hemel en luistert gespannen wat Jefke zal zeggen!<O></O>
Bedeesd zegt deze: 'Als een Belgisch legervliegtuig met gans de koninklijke familie<O></O>
aan boord, door een raket van Osama Bin Laden wordt geraakt en daardoor helemaal<O></O>
vernietigd wordt is dat een tragedie.'<O></O>
'Fantastisch', zegt koning Albert II, 'kun je me ook uitleggen waarom dat een tragedie is?'<O></O>
'Wel', zegt Jefke, 'omdat het geen accident is en zeker geen groot verlies!'
SIMBA