Windows 11 kan google chrome niet als standaardbrowser instellen

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik gebruikte microsoft edge als standaardbrowser met 3 groepen van collecties goed voor 30 tabbladen in 3 groepen
waardoor ik af en toe met onvoldoende geheugen zat met 16gb ram
heb nu alles terug in google chrome gestopt ook in 3 groepen
maar krijg chrome niet ingesteld als standaardbrower
als ik klik google chrome maken als standaardbrowers
opent hij instellingen en in de zoekfunctie kan ik google chrome of chrome niet vinden
als ik op bestandstype https waar edge staat kan ik alleen firefox vinden

dan staat Chrome niet in je register-instellingen als "geinstalleerd op dit systeem", maar hoe dat kan ontgaat me ?
Nooit gezien of gehoord !

en waarom denk je dat Chrome met die 30 tabbladen in 3 groepen minder geheugen zal nodig hebben ???
Die sites en hun inhoud worden er toch niet lichter op omdat je ze met een andere browser benaderd ?

Ik denk dat er mee voordeel mee te halen is om dat gebruik van groepen met zoveel tabs op te geven en eens goed na te denken of je die wel allemaal nodig hebt en vooral GELIJKTIJDIG nodig hebt...

dus zou Edge zelf meer geheugen opsouperen dan Chrome, tiens ... interessante stelling.
Misschien kan iemand hier met dieptekennis dat eens uitvlooien ? Iemand ?

bij chrome duurt het langer alvorens het systeem crasht
Dan heeft het een andere probleem, een crash ontstaat niet zomaar, vaak een geheugenprobleem.
Maak een bootable USB stick en laat die tool 4 passes minimaal doen.

zie #5

AI heeft er een andere mening over :

Stappen om geheugengebruik te vergelijken:
  1. Voorbereiding:
    • Sluit alle niet-essentiële programma's om verstoringen te minimaliseren.
    • Zorg ervoor dat zowel Chrome als Edge zijn bijgewerkt naar de laatste versie.
  2. Tabbladen openen:
    • Kies een set van bijvoorbeeld 5 of 10 websites (zoals nieuws, social media, video's, enz.).
    • Open dezelfde tabbladen in Chrome en Edge.
  3. Geheugengebruik bekijken:
    • In Windows Taakbeheer:
      • Open Taakbeheer (Ctrl+Shift+Esc).
      • Zoek naar Google Chrome en Microsoft Edge in de lijst.
      • Controleer hoeveel RAM (in MB) elk proces gebruikt.
    • Ingebouwde browser-tools:
      • In Chrome: Open de ingebouwde Taakbeheer via Shift+Esc of via het menu: Meer Tools > Taakbeheer.
      • In Edge: Typ edge://memory in de adresbalk om gedetailleerde geheugengegevens te zien.
  4. Vergelijk de resultaten:
    • Noteer het geheugengebruik voor beide browsers.
    • Kijk of er significante verschillen zijn.
  • Chrome: Staat erom bekend meer geheugen te gebruiken vanwege zijn focus op snelheid en stabiliteit. Het maakt aparte processen aan voor elke tabblad, extensie, en plug-in.
  • Edge: Sinds de overstap naar Chromium (dezelfde engine als Chrome), is het geheugengebruik vergelijkbaar, maar het is meestal iets efficiënter door optimalisaties van Microsoft.

Screenshot_1.png
Screenshot_2.png

allebei browsers met 12 tabbladen open

bovenaan taakbeheer van pc
onderste taakbeheer van edge en chrome

niet eenduidig dus wat betreft de verdeling van geheugenbeslag over de diverse onderdelen.
Maar in het geheel (Taakbeheer PC toont totalen) weegt Google dus zwaarder op het geheugen dan Edge.
Dus niet wat je dacht.

Is natuurlijk nog géén uitleg waarom je - als je dat wenst - Chrome niet als standaardbrowser kan kiezen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan