Status
Niet open voor verdere reacties.

cve

Medewerker
Forumleiding
Bescherm je Android toestel tegen Virussen.

Er zijn de laatste tijd een aantal waarschuwingen voor malware aanvallen, maar wat kan je nu eigenlijk zelf doen om je toestel te gaan beschermen tegen die aanvallen.
Google zelf doet enorm veel om zo veilig mogelijk te zijn. Er is nog steeds een hele discutie of je nu wel of niet een AV op je Android toestel moet hebben of niet. Ik heb er lang eentje gehad, maar ik ben een heel voorzichtige gebruiker, wel een frequente gebruiker. Maar dat houd me er niet van om het erop te wagen om geen AV te installeren.
Play store scant sinds enkele versies reeds alle apps op heel regelmatige basis al je apps die je van Play store hebt afgehaald.
Maar wat kan je zelf doen om je toestel zo veilig mogelijk te houden?

1Download alleen echt populaire apps.

Let goed op wat je op je Android toestel installeert. Sommige apps die meestal gratis zijn met als titels zoals bv. “free sexy Ringtones”zou ik al niet vertrouwen. Dat kan malware of virussen bevatten. Malware zorgt voor vervelende reclame en pop-ups op je Android toestel. Ga altijd na of of de app die je wil downloaden of die al heel veel gedownload is geweest. Bekijk ook de feedback, een positieve feedback betekend ook dat je weinig risico neemt. Dat staat op 5 sterren. Ik hanteer bv als minimum 4,3 sterren.

Let ook goed op de schrijfwijze, bv Facebook dat als Faacbook word aangeboden bv. Dat is ook niet te vertrouwen. Dus wees heel kritisch op schrijfwijze. Schrijffouten zijn uit den boze.
Controleer ook de recensies van de maker van de app.

2 Let op permessieverzoeken.

Om toegang te krijgen tot bepaalde onderedelen, moeten apps jouw toestemming krijgen. Apps die voor Android 6.0 Marshmallow ontwikkeld zijn vragen dit tijden de installatie, terwijl nieuwere apps machtigingen vragen zodra ze die nodig hebben. Apps hebben machtigingen nodig om goed te kunnen functioneren, maar sommige apps vragen meer permissies dan nodig. BV een weer app die vraagt om in je foto's komen en je SMSsen klopt niet. Gebruik je gezond verstand en verleen enkel toestemming als dat je nodig lijkt.

3Download alleen van Google Play store.

Ondanks dat er soms apps met malware opduiken in Google play store is het nog steeds de veiligste plaats om iets af te gaan halen. Het istalleren van apps buiten Play store betekent meestal dat er helemaal geen controle is. Waardoor je nooit weet wat je precies binnenhaalt.Google zet daarom standaard de optie op APK-bestanden te installeren van buiten Play store uit.
Sommigebronnen van buiten Play store zijn wel relatief veilig. Zo zijn bestanden van de site apk-mirrrorin de meeste gevallen wel veilig. Ik heb hier ook al enkele keren aangeboden om via deze site iets te installeren.
Op deze site is het relatief veilig. Je moet wel iets meer opletten als op Google play store, maar op play store moet je ook opletten. Dus veel verschil maakt het niet.

4AV installeren

Indien je het zaakje toch niet helemaal vertrouwd kan je nog steeds op Google play store terecht om er een AV af te halen en te installeren.
Let hier ook op, want bij flitsende namen hoort misschien ook weleen flitsende malware of een mooi stukje virus.
Mijn advies hieromtrend is, kies voor een gekende naam.
Avast, AVG, Norton, Bitdefender...
Dat de ene al wat beter is als de ander zal wel zijn. Dat kan je met je pc wel opzoeken welke er de beste is, maar met 1 van deze 4 bovenstaande doe je zeker niets verkeerd.

Dus een AV kan, maar hoeft helemaal niet, nu sinds Play store sinds enkele versies zelf zijn apps op heel regelmatig tijdstip zelf scant. Maar vertrouw je het zaakje toch niet kan je het toch nog overwegen om er zelf eentje te installeren en een scan uit te voeren.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan