Status
Niet open voor verdere reacties.

Mik

Medewerker
Forumleiding
Zopas terug van bij mijn schoonbroer. Sinds begin verleden week start zijn explorer met istartsurf.com.
Hij zegt kaartspelen gedownload te hebben van een site van Softonic en toe begon alles. Ik heb laten scannen, Mbam er op los gelaten, geprobeerd een herstelpunt terug te keren, niets hielp om dit te verwijderen. Msconfig is in orde.
We proberen de explorer op te starten met Zita.be, als we de explorer opnieuw openen, staat daar terug de Istartsurf. Mbam heeft wel 12 malwares verwijderd.
Als ik Google, zie ik wel diverse zaken om te verhelpen maar wat is nu de goede om er van af te raken.
 
er dient eerst de controle gedaan te worden in de lijst programma's en onderdelen of er geen extra's werden geinstalleerd lettende op de datum installatie kaartspelen !
word er vastgesteld dat er iets extra's geinstalleerd werd dient men dit te verwijderen ...
daarna dient men de gebruikte browser opnieuw in te stellen ...een herstart van het systeem is hierbij nodig ..
na deze hestart scant men het gehele systeem met een up2date zijnde malwarebytes en met de ADWcleaner.....
geef je bevindingen nadat deze scans gedaan zijn !

het valt me tevens op dat er hier regelmatig in iemand anders zijne naam een topic word gestart !
zou het eerder niet beter zijn dat deze personen zelf hulp inroepen !
*dit werkt in elke geval beter dan via een omweg !

Moderator Notice: dit is geen kritiek eerder een opmerking !
 
er dient eerst de controle gedaan te worden in de lijst programma's en onderdelen of er geen extra's werden geinstalleerd lettende op de datum installatie kaartspelen !
word er vastgesteld dat er iets extra's geinstalleerd werd dient men dit te verwijderen ...
daarna dient men de gebruikte browser opnieuw in te stellen ...een herstart van het systeem is hierbij nodig ..
na deze hestart scant men het gehele systeem met een up2date zijnde malwarebytes en met de ADWcleaner.....
geef je bevindingen nadat deze scans gedaan zijn !

het valt me tevens op dat er hier regelmatig in iemand anders zijne naam een topic word gestart !
zou het eerder niet beter zijn dat deze personen zelf hulp inroepen !
*dit werkt in elke geval beter dan via een omweg !

Moderator Notice: dit is geen kritiek eerder een opmerking !

Ik begrijp wat je bedoeld. Maar hen zover krijgen dit op papier uit te leggen is een grotere opgave. Ook de uitleg geven op de vragen. Toen hij mij belde stelde ik voor om eerst een systeemherstel te doen naar een eerdere datum. Heb hem via mail stap voor stap met schermcopy's instructies gegeven. Heeft dat niet geriskeerd.
Zijn reactie op het gebeurde : De eerste maal dat ik iets download van internet en dan dit..... Ze voelen zich sterk met de zaken zoals mail en foto's maar andere zaken dat is iets anders. Regelmatig gaat hier de telefoon met de vraag of het ok is van een bepaalde update te doen. De zaken die al 10 maal voorbijgekomen zijn, daar wagen ze zich aan maar niet meer. En als het dan misloopt is het van vooraf aan.
Hij zegt nu : "Ik haal niets meer van internet zonder hulp." Gelukkig kunnen ze tonen wat er gebeurd, maar soms aan de telefoon als ze uitleg geven van wat er misgaat, begrijp ik soms niet waarover het gaat. Dan moet ik langs gaan.
Hen zeggen dat ze hun vraag rechtstreeks hier moeten plaatsen is voor hen zoveel als zeggen dat ik me er van af trek. Dat is Familie en die laat je niet in plan. Ik denk dat je ook regelmatig dergelijke vragen krijgt en beantwoord. Je weet zeker wat ik bedoel.
 
ik begrijp inderdaad het probleem ...
eerder deze week heb ik mijne zoon via Skype bijgestaan met een probleem waar hij zelf niet uitkwam .

via Skype kon ik zijn handelingen opvolgen en hem op tijd een halt toeroepen om hem terug op het juiste spoor te zetten ..
dit door middel van een videogesprek.
 
Probeer dit eens te verwijderen met AdwCleaner en herstel de Internet Browser inclusief de startpage die gewenst is.


Een poosje terug eens bewust een virus binnengehaald met een test pc via Softonic. istartsurf was toen niet de boosdoener, het had een andere naam maar AdwCleaner verloste mij van de ellende en uiteraard de browser instellingen.

Gewoon eens even proberen.
 
Probeer dit eens te verwijderen met AdwCleaner en herstel de Internet Browser inclusief de startpage die gewenst is.


Een poosje terug eens bewust een virus binnengehaald met een test pc via Softonic. istartsurf was toen niet de boosdoener, het had een andere naam maar AdwCleaner verloste mij van de ellende en uiteraard de browser instellingen.

Gewoon eens even proberen.

Heb ADWCleaner opgehaald en ga dat volgende week bij hem eens proberen.
Maar uiteraard zijn andere oplossingen ook welkom.
 
Wacht niet te lang als er een besmetting op een pc aanwezig is.
Dit lijkt alleen een browser kaper te zijn, maar je weet maar nooit wat het allemaal nog meer doet of aanricht.
 
Wacht niet te lang als er een besmetting op een pc aanwezig is.
Dit lijkt alleen een browser kaper te zijn, maar je weet maar nooit wat het allemaal nog meer doet of aanricht.

Ja, deze namiddag alles laten scannen AVG en MBAM en niets meer gevonden. Volgende week ook nog druk met vrijwilligerswerk. Zal niet lukken voor donderdag. Zal proberen hem wijs te maken hoe hij met de ADWcleaner moet werken, maar vrees er voor....
 
istartsurf.com heeft weinig of niets met een virus te maken. Men kan het eventueel malware noemen of browserhijacker. Daarom zal een virusscanner ook niets vinden.

Het is wel zo dat, als men iets download van Softonic men steeds de vinkjes moet verwijderen, anders geeft men zelf toestemming voor het installeren soortgelijke programma's.
En dan krijg je natuurlijk deze problemen.

P.S.: Er werd hier al meerdere malen gewaarschuwd voor Softonic en soortegelijke sites.
 
istartsurf.com behoort niet tot de categorie advertentiesoftware maar tot de categorie zoekmachines . Deze zoekmachine kan u wel omleiden naar dubieuze sites.
Verwijder istartsurf.com eerst uit de geïnstalleerde software via configuratiescherm .
Open daarna Internet Explorer en kies voor Extra > Internetopties
Klik op tabbladje Geavanceerd
Klik op Geavanceerde instellingen herstellen
klik daarna op Opnieuw instellen bij Instellingen voor Internet Explorer opnieuw instellen.
Vink het vakje aan bij Persoonlijke instellingen verwijderen en klik op Opnieuw Instellen.
Klik op Sluiten
Sluit Internet Explorer af en herstart de computer.
Open Internet Explorer en stel deze opnieuw in .
 
ik ben zopas bij mijn buren "isearch.omiga.plus.com" gaan verwijderen.
Dat is ook een browserkaper, net zoals "istartsurf.com"

In het configuratiescherm vindt men hier niets van terug.

In IE de invoegtoepassingen uitschakelen.
Laten scannen door malwarebytes (21 meldingen, meestal PUP's)
Omiga blijft gewoon IE en Chrome kapen.
Adwcleaner kan niet worden gedownload. Waarschijnlijk blokkeert Omiga dit.
Daarna in MSConfig bij opstarten 2 meldingen verwijderd.
Terug opgestart maar IE en Chrome hebben nog altijd Omiga als startpagina.
Handmatig terug google ingetypt als startpagina en nu was ADWCleaner wel te downloaden.
Adwcleaner laten scannen, er werd nog een massa gevonden, waaronder nog PUP's.
Na het verwijderen terug opgestart en IE plus Chrome werkten normaal.
 
AdwCleaner was de oplossing hiervoor. Heb nog alles eens overlopen zoals aangegeven in #10 en werkt terug zoals het hoort.
Allen bedankt voor de hulp.
 
zie eens bericht #2 daar werd hetzelfde gezegd maar niet zo uitgesmeerd .

Klopt volledig. Maar bij de verwijzing naar #10 heb ik vermeld dat het in feite niet meer nodig was dit te doen. Ik heb dit enkel nagezien voor de zekerheid. De verwijzing naar ADWCleaner staat inderdaad ook op #2. Er ging tijd voorbij voor ik ter plaatse was om te kunnen herstellen. Heb hem vooraf op de hoogte gebracht van wat moest gebeuren en zoals verwacht wilde hij voor de zekerheid hebben dat ik het deed. Hij voelde zich niet veilig om het zelf te doen. "Moest het misgaan???" Dus wat doe je dan natuurlijk hé. Maar we hebben een goede band.
Bedankt voor de hulp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan