Is ons sperma in gevaar door Wifi ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
Draadloos internet lijkt sperma te beschadigen

200x200.jpg

Een paar druppels sperma onder een laptop plaatsen, deze aansluiten op internet, downloaden en kijken wat er gebeurt. Dat deden Argentijnse wetenschappers. Vier uur later was het sperma zo goed als vernietigd. Wat de relevantie hiervan is, wat betreft de invloed van elektromagnetische apparatuur op de vruchtbaarheid van de man, geeft genoeg stof tot discussie onder wetenschappers die zich hiermee bezighouden.


Het rapport van het experiment is gepubliceerd in het gerenommeerde medische tijdschrift Fertility and Sterility. Argentijnse wetenschappers beschrijven hoe ze spermamonsters van 29 gezonde mannen letterlijk blootstellen aan wifi en wat de gevolgen ervan zijn.

Na vier uur kon een kwart van de zaadcellen niet meer rondzwemmen, vergeleken met veertien procent van de spermamonsters die onder dezelfde temperatuur waren opgeslagen uit de buurt van laptops. Negen procent van het “wifisperma” vertoonde DNA-schade, drie keer meer dan het andere sperma.

Elektromagnetische straling
De dader? Elektromagnetische straling die tijdens draadloze communicatie vrijkomt, zegt Conrado Avendano één van de Argentijnse onderzoekers. “Onze gegevens suggereren dat het gebruik van een laptop die draadloos met het internet is verbonden en in de buurt van mannelijke voortplantingsorganen gepositioneerd is, de kwaliteit van menselijk sperma kan verminderen,” schrijven ze in hun rapport.

“Op dit moment weten we niet of dit effect wordt veroorzaakt door alle laptops die verbonden zijn met internet via wifi of welke condities dit effect verhogen.”

Een aparte test met een laptop die aan was, maar niet draadloos verbonden met het internet vertoonde een te verwaarlozen hoeveelheid elektromagnetische straling.

Zwakker sperma
De bevindingen wakkeren zorgen aan van enkele andere onderzoeksteams.
Al eerder werd in een laboratorium aangetoond dat de straling van mobiele telefoons sperma zwakker maakt. En vorig jaar beschreven urologen dat met de laptop zitten op schoot de temperatuur in de scrotum van een man kan doen oplopen tot temperaturen die schadelijk zijn voor sperma.

Al met al lijken hitte en straling van de huidige elektronische apparaten weinig goed te doen voor de mannelijke voortplantingsorganen.

Biologische relevantie
Echter, volgens Robert Oates, voorzitter van de Amerikaanse Society for Male Reproduction and Urology, is dat nog onduidelijk. Oates vertelde aan de afdeling gezondheid van het persbureau Reuters dat hij niet gelooft dat laptops een belangrijke dreiging vormen voor de mannelijke reproductieve gezondheid.

“Dit is niet real life biologie, dit is een volledig kunstmatige omgeving,” zegt hij over de nieuwe studie. “Het is wetenschappelijk interessant, maar voor mij heeft het geen menselijke biologische relevantie.”

Hij voegde er aan toe dat tot nu toe geen enkele studie is gedaan naar wat laptopgebruik voor invloed heeft op zwangerschapsresultaten.

Levensstijl
Volgens de Amerikaanse Vereniging voor Urologie heeft bijna een op de zes koppels in de Verenigde Staten moeite met het verwekken van een baby, en bij ongeveer de helft hiervan ligt het probleem bij de man.

Terwijl de invloed van moderne technologie nog een onduidelijke kwestie blijft, is die van levensstijl een bewezen invloedsfactor op de kwaliteit van sperma. Eerder deze maand verscheen in Fertility and sterility een onderzoek die aantoonde dat mannen die een dieet volgen van fruit en granen, weinig rood vlees, alcohol en koffie, een grotere kans hebben om hun partner zwanger te maken via een IVF-behandeling.

Oates stemt met de uitkomst van het onderzoek in: “Je moet jezelf gezond houden, dus slank blijven, gezonde voeding, sporten, geen drugs en niet roken.”


Bron: dokterdokter.nl
 
Ik heb niet de gewoonte mijn sperma onder de laptop te leggen. Ken daar betere plekjes voor.(lachen)
 
Op de voorpagina van het decembernummer van een groot computer tijdschrift hier in Nederland.

image_5310.jpg
 
Tja met tittel alleen al willen ze verkopen, maar zoals mik al laat weten, moet je weten welke stralingen allemaal door de ruimte gaat je zou verschieten.
 
Ik weet het, ook mobieltjes geven straling. Hoeveel en of dit erg is, geen idee. Ik heb daar geen verstand van, maar mijn gevoel zegt dat het ook niet goed kan zijn voor een mens.

Wetenschappers hebben de kennis en de meetiinstrumenten wel om dit uit te zoeken. Als zij resultaten behalen met hun onderzoeken, wie ben ik of zijn wij dan om het tegendeel te bewijzen.

Straling kan nooit goed zijn, maar in welke mate je bloot komt te staan aan deze bepaalde straling speelt natuurlijk ook mee.

Natuurlijk, sperma onder een laptop is een extreem geval. Dat zal niet gauw gebeuren, maar hoeveel mensen ( in dit voorbeeld dus de mannen ) zitten er dagelijks met een laptop op schoot.
Ik wel in iedergeval, ik denk dat ik dagelijks gemiddeld wel 1 tot 2 uur zo'n ding op mijn school heb liggen.
Maar ik ben 54 jaar en de kwaliteit sperma is in mijn geval geen noodzakelijk product meer.
 
Ik ben gestopt met mij over dergelijke zaken druk te maken. Toen de eerste trein door de velden reed sprak men er over dat de koeien geen melk meer zouden geven. Toen de luchtballons overvlogen, zouden de koeien ook enkele dagen geen melk meer geven door de schrik.
Als we alles moeten geloven dat men schrijft, mogen we niets meer eten of drinken of zelfs doen.
Op vandaag maakt men reclame dat er in bepaald merk detergent gebruik maakt van "echte citroen".
Hetgeen er gebruikt wordt voor ons eten zijn chemische extracten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan