iPhone vs android, voor een simpele mens.

Status
Niet open voor verdere reacties.
In Spanje begon mijn moto 3g (2015) rare dingen te doen na er ginds een app via Playstore op te plaatsen. Kaspersky free heb ik maar die bleef maar updaten en scannen. App MMS er terug af maar heeft bb de geen goed gedaan. Steeds de vraag om je plaats te kennen en mobiel netwerk aan te zetten.
Mobiel netwerk staat bij mij uit en moet om te surfen in een bar bvb zitten waar men mij het wifi- paswoord zegt.
Eerst wilde bij kantelen van de phone het toetsenbord niet meer mee draaien, verder dan ging hij niet meer naar standby bij opladen. En ik heb nog klachten gehoord van mensen met een nieuw gekochte android met abo in het buitenland. Totaal niet meer kunnen bellen.
Stilaan vraag ik mij af of een occas iPhone niet beter is.

Kijk ik ben een Android mens, ik zal natuurlijk schermen voor mijn geliefde besturingssysteem.Maar om meteen van een toestel van enkele honderd euro naar een toestel te gaan van bijna 1000€ is een beetje appelen met peren vergelijken, niet? Kijk een Android toestel heeft natuurlijk wat meer problemen met update beleid al is daar het laatste jaar dankzij Nokia een hele grote sprong voorwaarts gemaakt, Veel merken zien hun marktaandeel daardoor minderen en kunnen dus ook niets anders dan hun updatebeleid aanpassen. Gelukkig maar. Apple heeft slechts een handje vol toestellen en in eigen handen. Dus is het makkelijker om het beveiligen ervan beter te doen en dat doen ze. Of een iPhone beter is als een Android toestel is voor de ene met vlag en wimpel bewezen, voor de andere is het juist omgekeerd dat een Android toestel juist vele malen beter is als een iPhone. Dat hangt voor een groot deel van je noden af. Beide besturingssystemen kijken constant naar elkaar en lagen vroeger mijlenver uit elkaar, maar naar mate dat Android volwassener wordt en dus proffessioneler wordt kan het ook niet anders dan dat het dichterbij wat een iPhone kan/doet. Het ene besturingssysteem is beter in het ene en het andere is beter in het andere. Ik heb al verschillende iPhone bezitters heel stilletjes gekregen als ze zien wat ik met mijn 300€ kostend toestelletje kan tegenover hun 7 à 800€ kostend toestel. Zij kunnen bv Fortnite spelen wat ik dan niet kan, maar als het op gebied van mijn kids controleren aankomt van wat ze allemaal uitspoken op hun tablet staan alle Apple bezitters wel perplex van wat ik kan, dat komt omdat Android juist zo open is dat dit mogelijk is. Ik kan nog wel zaken zeggen dat ik wel kan en een iPhone gebruiker niet kan, maar ik ben ook soms wel eens jaloers van hoe een iPhone werkt, soms denk ik. Deed Android het ook maar zo. Dat doen de besturingssystemen ook. Ze kijken naar elkaar, wat de ene al enkele jaren heeft krijgt het andere plots bij een update ook. Dus het hangt echt af van wat je ermee wil, Of waar jij je goed bij voelt. Maar een Android toestel kan in 90% van de gevallen hetzelfde doen als een iPhone en omgekeerd is dat ook zo een 90% dat een iPhone dat kan van een Android, want mijn baas komt ook soms naar mij omdat zijn iPhone iets niet kan wat mijn Android toestel wel kan. Dus wij vullen dan elkaar aan, inplaats van elkaar aan te vallen van ik het een iPhone en jij maar een Android.

2 maand vroeg Paribas telefonisch om er hun app op te zetten. Zo van qr code scannen of dicht bij de kassa houden en ok klikken.
Al goed heb ik dat niet gedaan. Want dan begint het verhaaltje van : een abo, laatste updates, antivirus, enz.

Ik zou 2de handse toestellen niet zozeer aanraden. Tenzij ze nog niet zo oud zijn en in goede technische en optische staat zijn.
Batterij wordt er met de jaren niet beter op. Updates bij Apple maken je toestel niet echt sneller, integendeel zelfs. Te wijten aan "vertraagde CPU werking" om het toestel te stabiliseren wanneer de batterij de nodige capaciteit nietmeer kan leveren (volgens Apple).
Daarentegen zijn Apple toestellen kwalitatief wel top. Mag gezegd worden. Maar 2de hands nog steeds vrij duur. Voor dat geld koop je een nieuwe Android based smartphone welke functioneel meer kan bieden (nieuwere tech).

hobbyman;n235053 zei:
2 maand vroeg Paribas telefonisch om er hun app op te zetten. Zo van qr code scannen of dicht bij de kassa houden en ok klikken.
Al goed heb ik dat niet gedaan. Want dan begint het verhaaltje van : een abo, laatste updates, antivirus, enz.
Proficiat, een bank vraagt dit NOOIT telefonisch. Je bent dus de klos. Je bent erin geluisd. Je hebt op zijn minst Ransomware op je telefoon. Terug gaan naar fabrieks instellingen. Ook je bank verwittigen voor verdachte transacties.

cve;n235061 zei:
Proficiat, een bank vraagt dit NOOIT telefonisch. Je bent dus de klos. Je bent erin geluisd. Je hebt op zijn minst Ransomware op je telefoon. Terug gaan naar fabrieks instellingen. Ook je bank verwittigen voor verdachte transacties.

Een bank mag dit gerust vragen hoor, en ze doen dat ook. Is niets mis mee. Wat ze in principe niet "mogen", zijn je geheime codes vragen. Maar zelfs dat gebeurd in de realiteit wel eens uit gemakzucht. Maar een smartphone app die je uit de appstore haalt, ... niets mis mee. Laten we nu niet paranoia worden. En de gegeven argumenten "een abo, laatste updates, antivirus, enz." zijn nu ook ergens uit de lucht gegrepen. Updates, ja, is overal en altijd en NODIG! Abonement, is niet nodig voor apps en gaat ook niet gevraagd worden, staat er zelfs los van. Antivirus... ook allemaal eigen keus. Komt erop neer, wil je niet mee in de digitale wereld, ok. Is je eigen recht en keuze. Maar zulke paniekerige reacties die geen kant raken helpen je niet echt vooruit mijn mening. Voorlopig kan je nog mee zonder een smartphone app, maar....

Beste DDragon80 een bank app die je uit play store haalt is inderdaad in principe altijd veilig. Natuurlijk moet je mee met de digitale wereld. Mijn telefoon staat ook vol met apps. Dat is super handig. Mij moet je zeker niet gaan overtuigen. Maar de TS heeft problemen sinds hij een bank app heeft geïnstalleerd na een telefonisch kontact. Kijk dit lijkt mij heel hard op een frauduleuze actie. Als ze je een bepaalde app aanbevolen werd die niet origineel van de bank is. Zeker weet ik dat natuurlijk niet. Maar ik heb wel n'a wat hij verteld zo een vermoeden.

cve;n235071 zei:
Beste DDragon80 een bank app die je uit play store haalt is inderdaad in principe altijd veilig. Natuurlijk moet je mee met de digitale wereld. Mijn telefoon staat ook vol met apps. Dat is super handig. Mij moet je zeker niet gaan overtuigen. Maar de TS heeft problemen sinds hij een bank app heeft geïnstalleerd na een telefonisch kontact. Kijk dit lijkt mij heel hard op een frauduleuze actie. Als ze je een bepaalde app aanbevolen werd die niet origineel van de bank is. Zeker weet ik dat natuurlijk niet. Maar ik heb wel n'a wat hij verteld zo een vermoeden.

Nee hoor, hobbyman heeft geen problemen... of ik moet het helemaal verkeert interpreteren.

cve;n235071 zei:

Lees eens in #3 wat daar staat!!!! <<Al goed heb ik dat niet gedaan.>>

J.W.;n235074 zei:
Lees eens in #3 wat daar staat!!!! <<Al goed heb ik dat niet gedaan.>>

Bedankt om mij te verbeteren hoor. Ik heb dit dus totaal verkeerd voor. Ik heb het helemaal verkeerd begrepen dus. Sorry dat ik jullie dus de stuipen op het lijf heb gejaagd voor niets. Ik ga dit dus nog eens goed moeten door lezen blijkbaar voor ik nog iets post ;)

Hobbyman, heu wat bedoel je juist met AV moeten installeren voor je een bank app kan gebruiken? Dat is totaal geen waar. Dat moet niet. Banken vragen wel een minimum Android versie in verband met beveiliging wat begrijpelijk is. Welke dat is hangt van bank tot bank af. Een abo? Denk niet dat dit verplicht is om een bank app te kunnen gebruiken. Maar zeker weet ik dit niet. Up to date houden raden we sowieso aan. Dus zie ik niet meteen een probleem waarom je geen bank app zou gebruiken. Als je vragen hebt zou ik ff naar je desbetreffende bank binnen lopen en dat daar eens vragen. Maar denk niet dat je Smartphone daar problemen zou mee hebben. ROOT functie is een totale NO GO bij een bank app. Dat is niet mogelijk, alle wel mogelijk, maar dan moet je met een bepaalde app je root functie verbergen voor je bank app. Maar die uiteenzetting ga ik hier niet maken. Hou het op geen root toegang, is het veiligste.

Het verhaaltje is wat duidelijker geworden. De bank heeft mij na 4 keer bellen naar de vaste telefoon kunnen bereiken. Mijn gsm nr hebben ze nochthans(?). Uitleg of vraag was om die app voor betalingen te installeren en wordt waarschijnlijk daar ter plaatse gedaan. En heb dat alles geweigerd.
Ik heb ook nog een smartphone die Moto 3g met ander nr. In Spanje had ik in een bar via Playstore de app MMS gplaatst en vanaf dan ging de phone raar doen. Er terug af maar de phone bleef raar doen.
Spanje is bb een crapullen-land, google had ik daar ook eens opgezet in een internetcafé om mijn youtube-kanaal te zien. Wat was dat, een playlist van mij met allemaal andere nummers, ongelooflijk.

Hobbyman, doe jij dat allemaal binnen play store in Spanje? Normaal gezien maakt het niet uit in welk land je bent als je via play store iets binnen te halen. Daar is de veiligste plaats om iets binnen te halen. Indien je dit doet via play store in Spanje en krijgt zo een rommel binnen snap ik er eigenlijk niets van. Weet niet waarom dit zo zou zijn.

Elk jaar is dat hetzelfde met de smartphone ginds. Spijtig dat ik 3 gmail en 1 hotmail accounts heb ipv 1. Het is telkens een gevecht ginds met 1 van de gmailen of het Hotmailaccount.
5 maal moet ik de gn en ww opgegeven en toch blijft dat ding koppig, ongelovig. 't Wil dan je locatie weten , een sms naar 't herstelaccount zenden.
"s Anderendaags is't al wat beter, kan ik mij mail lezen en ben ingelogd bij Chrome. En dan heb je Playstore met zijn app's .....

hobbyman;n235198 zei:
Elk jaar is dat hetzelfde met de smartphone ginds. Spijtig dat ik 3 gmail en 1 hotmail accounts heb ipv 1. Het is telkens een gevecht ginds met 1 van de gmailen of het Hotmailaccount.
5 maal moet ik de gn en ww opgegeven en toch blijft dat ding koppig, ongelovig. 't Wil dan je locatie weten , een sms naar 't herstelaccount zenden.
"s Anderendaags is't al wat beter, kan ik mij mail lezen en ben ingelogd bij Chrome. En dan heb je Playstore met zijn app's .....

Spanje is toch geen derdewereld land? Ik snap er niets van. Ik ben nog nooit naar Spanje geweest sinds ik een Smartphone heb. Maar een colega van mij wel en hij kent er eigenlijk geen bal van. Toch hoor ik hem bij terugkomst nooit klagen dat hij problemen had met zijn telefoon. Ik krijg in ieder geval van hem Whatsapp berichten terwijl hij ginder zit, dus werkt zijn toestel wel. Ik zou niet meteen kunnen zeggen wat je probleem is, Mijn toestel heeft ook 2 accounts en ik ga ieder jaar naar Italië op reis, ik leg dat af en doe, heb nog nooit problemen gehad met mijn accounts. Die zitten daarin en zijn actief bij vertrek en blijft zo bij aankomst. Mijn locatie aangeven staat wel aan, omdat ik hem ook vaak gebruik als GPS toesel. Misschien dat je probleem zich daar situeert. Maar normaal zou dit eigenlijk ook niet mogen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan