In Nederland is het Downloadverbod voor particulieren van de baan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
AMSTERDAM - Er komt geen downloadverbod waarbij particulieren kunnen worden aangepakt. De PvdA wil dat in een eventueel nieuw downloadverbod particulieren in geen geval aangepakt kunnen worden. Ook niet als zij gebruikmaken van BitTorrent (een systeem voor bestandsuitwisseling) waar bij het downloaden ook automatisch geüpload wordt.

Recourt liet vorige maand tijdens een debat in de Tweede Kamer weten open te staan voor een nieuw voorstel van staatssecretaris Fred Teeven (Justitie en Veiligheid). De PvdA vroeg hem te komen met een nieuw downloadverbod.
Nu laat het Kamerlid weten 'wetgeving die auteursrechtenorganisaties kunnen gaan misbruiken om toch particuliere downloaders te gaan aanspreken' niet te steunen. Als het voorstel van Teeven dat wel mogelijk maakt, zal de PvdA het blokkeren.

Thuiskopieheffing

PvdA en VVD hebben samen een Kamermeerderheid. Een verbod op het downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal (bijvoorbeeld muziek, films en boeken) werd vorig jaar nog afgewezen omdat de PvdA het originele voorstel niet steunde en toen koos voor een thuiskopieheffing.
Consumenten betalen dan een heffing van enkele euro’s op smartphones, laptops en tablets om de gemiste inkomsten voor auteursrechthebbenden door downloaden voor thuisgebruik te compenseren.
Uit onderzoek van NU.nl blijkt dat Nederlanders zo'n systeem massaal verkiezen boven een downloadverbod.

Handel

PvdA wil downloaden voor thuisgebruik gewoon blijven toestaan, maar handel verbieden en de thuiskopieheffing afschaffen. Op de vraag hoe onderscheid gemaakt moet worden tussen thuisgebruik en handel, antwoordt Recourt: "Dat weet ik niet, ik ben geen techneut."
De technische invulling laat hij over aan Teeven.
Sites als The Pirate Bay kunnen nu al offline gehaald worden zoals eerder dit jaar via een rechter gebeurde. Recourt laat aan NU.nl weten het omslachtig te vinden dat een rechter daarover moet beslissen. De huidige regelgeving zou niet effectief genoeg zijn.
Volgens andere Kamerleden is elke vorm van een downloadverbod een gevaar voor particulieren. Recourt geeft toe: "Het is de vraag of Teeven genoeg ruimte heeft om met een regeling te komen. Als het niet kan met onze garanties, gaan we voor een thuiskopieheffing."


Bron: Nu.nl
 
ale das een goe vooruitzicht dat particulieren vrij mogen downloaden ....enerzijds verbieden ze wel piraten planet ( die verdienen er op !! ) nu nog de koekkie's wet aanpakken ..
 
Ach, onze auteursrecht stamt nog uit ongeveer 1200 voor Christus en gaat er vanuit dat met nog op kleitabletten schrijft. Als ze dat eerst eens gaan herschrijven. En eigenlijk, die platenmaatschappijen... Van de 20 euro die je betaalt voor een cd komt hooguit 1 à 2 euro bij de artiest terecht, de rest gaat naar de platenbazen. Gewoon rechtstreeks bij de artiest inkopen, dan ben ik best bereid een paar euro voor een cd neer te tellen. Maar zolang ik weet dat 90% van dat geld naar een platenmaatschappij gaat, blijf ik lekker een piraatje...

Zie trouwens ook Megabox, van de oprichter van megaupload. Het is een soort Spotify, maar koopt de muziek rechtstreeks bij de artiest. Die platenbazen hebben hun zakken nu wel vol.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan