Ik wil roken!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Antwanneke

Steunend lid
Vip Lid
Ik wil roken in de kroeg. Ik wil dampen aan de bar. Ik wil genieten van het feit dat het gematigd nuttigen van alcohol een prettige associatie met roken opwekt. Ik wil kunnen genieten van een gezellig berookt borreltje voordat de garçon mijn amuse brengt. Ik wil mijn repliek op een vraag uitstellen door het langzaam nemen van een trekje, zodat ik mezelf wat tijd gun om mijn antwoord te formuleren. Ik wil iets te doen hebben terwijl ik aan de bar op mijn afspraak wacht, want met alleen bier ziet het er ook zo wanhopig uit. Ik wil mijn peuk meenemen naar de plee, om deze tot op de filter op te roken en mijn as in het putje weg te pissen. Ik wil m’n sigaret achterstevoren aansteken als ik dronken van het gerstenat mezelf amper staande kan houden en eigenlijk naar huis moet.

Ik wil in een serieus gesprek begrijpend kijken wanneer ik mijn rook uitblaas. Ik wil mijn sigaretten kunnen delen met mensen die ik ontmoet, en waarmee ik een klik heb. Ik wil mijn peuk half uitdrukken, zodat de overladen asbak begint te smeulen en het rokende bakje gedoofd moet worden met een scheutje bier. Ik wil naar een mooi verhaal luisteren, met een grappig eind, zodat ik tijdens het uitademen van mijn rook zo typisch in de lach kan schieten “pfffffffffhaahaahaha”. Ik wil een grote, dikke, stinkende sigaar roken wanneer er een speciale gelegenheid is. En ik hoef hem niet eens lekker te vinden. Ik wil iemand die niet rookt in z’n gezicht kunnen blazen, genieten van zijn astmatische hoestje en dan zeggen dat hij een klootzak is.

Ik wil roken als ik me kut voel en even gezelschap zoek onder het genot van een drankje. Ik wil roken wanneer het koud is buiten, en ik mijn toevlucht zoek in een gezellig warm café, met een wodka-red bull. Ik wil een sigaret opsteken als ik naast iemand zit die enorm stinkt, alleen maar om de lucht te verbloemen. Ik wil kringetjes blazen als het bijna sluitingstijd is en de meeste mensen naar huis beginnen te gaan. Ik wil mensen een vuurtje aanbieden, en dan proberen hun neusharen in de fik te steken. Ik wil vliegen doodslaan tegen een raam, om ze vervolgens in een sigaret te rollen en aan iemand aan te bieden. Of trekbommekes. Ik wil een sigaret in mijn neus steken, inhaleren en, tot hilariteit van anderen, in een niesbui uitbreken. Ik wil net zo lang roken totdat ik het vies vind, en de hele kroeg blauw staat. Ik wil kunnen vragen of iemand er een bezwaar tegen heeft dat ik rook, ongeacht het antwoord. Ik wil me branden aan de gloeiende kegel van de peuk die ik uitdruk. Ik wil kunnen lachen om 13 jarigen die zichzelf geen houding weten te geven bij het net ontdekte fenomeen roken. Ik wil warrige wetenschappers zien die de krant lezen terwijl ze hun pijp nog maar eens aansteken…

Maar het màg niet meer.

Waarom rekent de overheid niet af met volksverslaving en harddrug nummer 1: alcohol? Ik word niet vervelend tegen andere mensen na teveel sigaretten. Ik sla niet op anderen in als gevolg van overmatig roken. Ik presteer niet ondermaats op school na een avond teveel roken. Ik heb geen last van concentratiestoornissen na een pakje Marlboro. Ik ben nog prima te verstaan na teveel sigaretten. Ik lig niet lallend in het park ’s nachts om 5 uur, nadat ik er 2 pakjes door gepaft heb. Ik veroorzaak geen overlast op straat als ik ‘weer eens een sigaretje teveel op heb’. Ik krijg er ook geen kater van. Ik heb ook nooit spijt van dingen die ik gedaan en gezegd heb na dat ene sigaretje wat ik niet had moeten nemen. Ik veroorzaak ook geen problemen voor de politie als ik rokend de straat oversteek. Wildplassen is ook geen verschijnsel waaraan mijn rookgedrag ten grondslag ligt. Bovendien doe ik niet aan coma-roken, voer ik geen jonge kippen zat met sigaretjes, verslik ik me nooit in m’n sigaret en heb ik nog nooit moeten kotsen van een paar saffen.

Waarom heeft iedereen dan toch zoveel last van mij als roker? Goed, het ruikt een beetje. Maar de gemiddelde kroeg ruikt toch al niet naar bloemetjes. En kanker? Ja kanker. Maar de lucht in ons land is sowieso al zo vervuild met fijnstof, uitlaatgassen en mensen met slechte adem, dat de kans ziektevrij te blijven al nihil is. Om over slokdarmkanker door alcoholgebruik maar te zwijgen..

En de niet-rokers? Die willen alleen maar zuipen.

Alcoholisten.
 
Ik wil roken in de kroeg. Ik wil dampen aan de bar.

Waarom heeft iedereen dan toch zoveel last van mij als roker? Goed, het ruikt een beetje. Maar de gemiddelde kroeg ruikt toch al niet naar bloemetjes. En kanker? Ja kanker. Maar de lucht in ons land is sowieso al zo vervuild met fijnstof, uitlaatgassen en mensen met slechte adem, dat de kans ziektevrij te blijven al nihil is. Om over slokdarmkanker door alcoholgebruik maar te zwijgen..

En de niet-rokers? Die willen alleen maar zuipen.

Alcoholisten.

Ik heb 47 jaar gerookt. Tot verleden jaar. Ik verzeker U, LONGKANKER, alleen maar het verdict horen laat je omtollen.
Met alle smaak die het roken me gaf, heb ik het opgegeven. Gelukkig, nu een jaar later en de uitslag : Niet kwaadaardig en niet uitgezaaid, was het beste wat er toen was. Het deel van de long die ze hebben weggenomen, komt nooit meer terug. Ik begrijp U, maar er is leven na het roken. Je ziet verder en ruikt beter. Alles smaakt beter. Nadeel is het kilootje die erbij komt. Maar, het leed is (hoop ik) geleden. Ik wil niet meer roken en ook niet berookt worden. Ik gun het U, maar luister ook eens naar de andere kant. Ik heb veel kwijtgespeeld.
 
Laatst bewerkt:
zo'n 12 jaar geleden gestopt na 30 jaar te hebben gerookt, je kan je niet inbeelden wat een gemak dit is.:yahoo:vroeger was zonder vuur of sigaretten zitten om van de muren op te rijden --gzonder de stank die uit je mond komt die voor de niet rokers walgelijk moet geweest zijn verstand komt met de jaren zegt men.
 
Voor mij ook dadelijk afschaffen dat roken in openbare plaatsen en op voetbalvelden.
één ding vraag ik mij steeds af.Waarom rokers hun sigaret niet voor hun neus en ogen houden wanneer ze hun sigaret niet in hun mond hebben?Waarom storen ze daar steeds andere mensen mee als die rook toch zo een heerlijk gevoel is.
 
Ik rook zo 1 pakje per dag, al 3 keer proberen stoppen maar niet gelukt. In huis en in auto rook ik niet voor de kids.
Wat ze nu van plan zijn in de kroegen vind ik zever, binnen kort moet iedereen een sms sturen voor je naar wc kan.
 
Ik rook zo 1 pakje per dag, al 3 keer proberen stoppen maar niet gelukt. In huis en in auto rook ik niet voor de kids.
Wat ze nu van plan zijn in de kroegen vind ik zever, binnen kort moet iedereen een sms sturen voor je naar wc kan.

Volgens mij mag iedereen doen wat hij wil als hij de ander maar niet hindert. Ook ik ben geen voorstander van roken aan tafel. In kleine ruimtes is het helemaal niets. Maar dat voelt ge zelf wel.
In kroegen daarentegen, vind ik het zinloos te verbieden. Maar het antwoord dat ik gaf, is bedenk eens wat er zoal van afhangt. Ik weet ook wel dat het mogelijk is dat ge in Uw bed getroffen wordt door een straaljager. Maar de kans dat ge wat overhoud door te roken is veel groter. Heb zelf diverse malen geprobeerd te stoppen zonder goed resultaat. Tot de dag dat ge met de neus op de feiten gedrukt wordt. Dan gaat het bijna vanzelf. Ja, nu nog kan ik "genieten" van de geur van een klein sigaartje. Dan krijg ik terug trek. Maar dat duurt niet lang. Ik weet dat ik nu niet meer herval. Ik heb in elk geval mijn les gehad.
 
Wat je ook doet of niet doet, met rijkdom of zonder, sterven doe je toch!
De ene iets vroeger dan de andere!
LEEF !
 
Wat je ook doet of niet doet, met rijkdom of zonder, sterven doe je toch!
De ene iets vroeger dan de andere!
LEEF !

Dat klopt...... maar als je voor het poortje gestaan hebt, dan heb je een ander beeld van wat echte rijkdom is. Leven, liefhebben en gezondheid is de grootste rijkdom.
 
Leuk van hier heel gemengde reacties op te krijgen. Dat was uiteraard de bedoeling. Het nieuws staat bol van deze topic. Ik rook nu ongeveer 20 jaar en besef héél goed dat ik er (liever vroeg dan laat) mee zal moeten stoppen. Ik ben ooit eens 4 maand gestopt en ik geef grif toe dat het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is. het is meer een motorische- en gewoonteverslaving dan wat anders. Om maar te zwijgen van de voordelen: je ruikt en proeft al na 3 weken vééél beter, je eetlust is gezonder, geen stinkende asbakken meer, geld dat niet meer dient uitgegeven te worden etc etc...

Maar ik ben van mening dat ieder volwassen mens daar de vrije keuze in moet hebben. Met wederzijds respect. Je zult me nooit horen klagen als ik op restaurant of bij de mensen thuis buiten moet roken. Ik sta zelfs netjes nààst het bushokje als ik rook, zoals het hoort. Ik vind dat die moraalridders overdrijven. En een deel daarvan is gewoonweg intolerant om dat te kunnen zijn. Voor de lol denk ik.

En dan de overheden die zich verstoppen achter het gegeven dat ze het voor de volksgezondheid doen, die taksen opdrijven. Nee, da's om de staatskas te spijzen en niks anders. Anders zouden ze de verkoop verbieden, niet de prijs de lucht in jagen en dan de rokers marginaliseren.

Toen het eerste rookverbod (openbare plaatsen, werkomgeving, restaurants) er op Europees niveau door kwam, is er al na 3 weken één uitzondering gemaakt op de wetgeving. Je mag slechts 1x raden waar die uitzondering van toepassing is...: Jawel hoor. IN DE GEBOUWEN VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAP. Al die dikke parlementariërs vertikten het van hun sigaar te doven. Wegens niet te implementeren dan maar afschaffen hé. Komaan. Het is wit of zwart, niet zwart met hier en daar een tikje wit waar het per toeval uitkomt!

Dan vond ik de tijd van de twee olifantjes, het groene en het blauwe, beter : 'roker of niet, blijf hoffelijk' was de slogan.

Wie is de overheid om zonder enige inspraak van het volk te beslissen wat wel en niet goed is voor ons als ze zelf niet eens het goede voorbeeld geven? Verre van democratisch zou ik denken ;!

Maar allez, het plebs zal wel buigen. Vanaf 1 juli 2014, hebben we beslist, mogen ze nergens meer roken. En als ze het toch doen dan leggen we ze een dikke boete op. Inclusief het subversieve element dat het toegelaten heeft in zijn zaak. Da's meteen weer interessant voor de staatskas. Of we verbannen ze naar de maan. Of laten ze stiekum verdwijnen. We vinden wel één of andere militante brigade uit die zich daarover wil ontfermen. Leve de democratie, als je tenminste aan de juiste kant staat van de lijn.

[EDIT]Citaat uit de wikipedia: Democratie is een bestuursvorm. Het Nederlandse woord stamt af van de Griekse woorden δῆμος (dèmos), "volk" en κρατέω (krateo), "heersen, regeren" en betekent dus letterlijk "volksheerschappij". Dit houdt in dat het volk zelf stemt over de wetten[/EDIT]
 
Laatst bewerkt:
aan iedereen de keuze!
 

Bijlagen

  • longen.jpg
    longen.jpg
    2.7 KB · Weergaven: 135
aan iedereen de keuze!

JUIST!! aan iedereen de keuze. Niet alleen aan de niet-rokers of de parlementariërs.

zal ik er een beeldje aan toevoegen van een verschrikkelijk auto-ongeval? Aan iedereen de keuze van in de wagen te stappen of niet. Kan je ineens wat CO en fijn stof de lucht in blazen.
 
het is dat wat ik bedoel... hoeveel sterven door overmatig drinken .. ze hebben daar nog niet aan gedacht .. hoe dit verbieden??
 
ik beken....ik ben ook een roker
mij stoort het niet dat je in eetgelegenheden niet meer mag roken,ik ga dan buiten,maar........
als ze dan willen dat we solidair zijn tegenover niet rokers vraag ik stop dan met alcoholische dranken ook in eetgelegneheden,want de reuk(stank) van alkohol hinderd mij bij het eten,dan smaakt mij het eten niet meer
Als je maar weet dat er meer doden te betreuren vallen door alkohol dan roken en meestal zijn de doden niet diegene die drinken maar wel omstaanders,alcohol zullen ze niet verbieden,die monopolie is veel te groot en de inkomsten voor de staatskas des te groter
Ik ben bijna volledig verslaafd geweest aan alcohol(ben er vanaf geraakt door mijn schoonmoeder)dus ik weet waar ik over spreek,zou graag stoppen met roken,dikwijls geprobeerd maar totnogtoe niet gelukt

Dus niet meer roken,geen alcohol meer schenken
 
Leuk plaatje Laurek, maar een fotootje van het ziekenhuis ziet er compleet anders uit!
Hoe zwarter de longen, hoe gezonder!
Dit wist mijn huisarts te vertellen, toen ik mijn cd'tje meenam naar haar praktijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan