Windows 11 Icoon om externe HD uit te schakelen op taakbalk is verdwenen..

wim

Steunend lid
Vip Lid
Beste leden,
Ik zet mijn W11 PC aan met een Toshiba HD(zonder voeding) er aan verbonden en na een tijd merk ik dat het icoon op de taakbalk om een externe HD uit te schakelen verdwenen is.
Blijkbaar gebeurt dat niet alleen bij mij? Wie kan mij helpen?
Met dank
Willy

Ten eerste maakt het ... uit als je een USB apparaat eruit trekt, als die maar niet in gebruik is, ten tweede kun daar zelf uitmaken wat er in de systeemvak te zien is, die voor veilig verwijderen staat er dus niet meer, kijk gewoon bij het verborgen pictogrammen menu.

Heb nergens iets over alle pictogrammen geschreven, alleen jij nu.

Dat icoontje staat niet in de taakbalk maar rechts in het vak systemtray (zoals lange pier al vermelde). Klik op het pijltje omhoog, klik op de afbeelding van een usb-stick en kies nu wat u wilt uitwerpen. Waarschijnlijk zult u hiervan geen bevestiging verkrijgen. Als het lampje op die HDD uitgaat of stopt met knipperen kunt u zonder problemen deze verwijderen.

In principe staat dat icoontje er alleen als er een USB apparaat is aangesloten. Het heeft ook niet veel zin iets te willen uitwerpen wat er niet is.
Als je dat icoontje niet in de verborgen groep (hoekje omhoog), maar in het systeemvak wil zien moet je de eigenschappen van de iconen voor systeemvak aanpassen.
Daarvoor klik je rechts op de taakbalk en kiest 'Taakbalkinstellingen'.
In het verschenen venster zie je 'Andere systeempictogrammen'. Klik daarop om het item te openen.
In het blok van het 'Verborgen pictogrammenu' kan je nu aanduiden welke iconen (pictogrammen) je zichtbaar wil hebben in het systeemvak.
Diegenen die 'uit' staan blijven verborgen achter het hoekje omhoog.

De optie op een aangesloten disk 'veilig' te willen verwijderen, is niet altijd aanwezig of van toepassing.
Enkel wanneer de cache enabled is voor extra performantie te halen, gaat die optie actief zijn. Ik dacht dat dit tegenwoordig niet de standaard is voor 'externe' schijven. Dus wanneer je die optie nietmeer hebt, wilt dit zeggen dat de instellingen 'veiliger' staan.

Ik vraag mij af of uitwerpen nog van deze tijd is?
Het antwoord van DDragon80 is waarschijnlijk een beter antwoord. (postje 9)
Ik heb een USB hub met 16 poorten en externe voeding.
Aangesloten 8 externe harde schijven, 2 USB sticks, 2 Scanners (Barcode en QR code), verder nog wat oplaad kabeltjes o.a voor oortjes.
Iedere USB poort van de hub bevat een schakelaar. Als ik externe harde schijf of USB wil uitschakelen gebruik ik de schakelaar op de USB hub.
Reeds +- 2 jaar in gebruik (W10 & W11)
Nog nooit geen problemen gehad.

Terug
Bovenaan