Windows 11 HP WOLF PRO SECURITY

Beste forumleden, zijn er hier mensen die ook een HP pc hebben gekocht met HP WOLF PRO SECURITY voorgeïnstalleerd op hun pc en wat zijn hun ervaringen met dit programma. Ik heb mij nog niet aangemeld of geregistreerd voor de 4 maanden gratis gebruik van dit programma, ik wil niet ergens aan vast hangen zonder informatie te hebben ingewonnen; en of het wel zin heeft uiteraard dit programmate gaan gebruiken.
Gr, Obelix

Ik heb dat in gebruik, althans de standaard voorziene HP Wolf Security. Ik ben niet zeker of dit een "Pro" is, of wat het verschil is.
Dit was ook zo voorgeinstalleerd en geintergreerd in het toestel, een HP workstation. Welke een 'businness' toestel dus betreft. Daarom dat ik ervan uitga dat ze zoiets daar standaard bij voorzien.

Ervaring: Ik heb geen nadelen ervaren. Het werkt ook vrij transparant naar de gebruiker toe. Heel af en toe merk ik iets in zen quarantaine. Dus het doet zen ding wel. Werkt ook naast de standaard AV op het systeem (Windows defender). Is dus geen vervanging, maar een aanvulling. Past ook application isolation toe. En een extra UAC (bevestiging vragen om bepaalde executables te starten etc). Is wel nuttig mijn mening.

Maar... ik heb dit dus niet apart aangekocht. Het is me dus niet 100% duidelijk of er diversiteit is tussen (aangeboden) applicaties.

DDragon80 en Lange pier, bedankt voor jullie reacties. Ik heb deze pc niet zakelijk gekocht die tijd is voorbij en is voor privé gebruik die voor iedere persoon te kopen is. Het is wel zoals jullie zeggen een 'businness' pc dat klopt wel, nu nog even achterhalen of het verstandig is daar het programma te registreren en een abbonement op te nemen. Tips??

Defender van Windows is prima als AV
Klopt als een zwerende vinger, maar blijkbaar heb je vier maanden om het zaakje gratis uit testen, waarom niet? Niet geschoten is altijd mis.

Zoals Dragon zei
Werkt ook naast de standaard AV op het systeem (Windows defender). Is dus geen vervanging, maar een aanvulling.
IK zou zeggen uitproberen die hap, Wees echter voorzichtig dat het bij die vier maanden blijft als je er geen meerwaarde in ziet.

Er zijn verschillende onafhankelijke beoordelingen en praktijkervaringen van HP Wolf Pro Security (voorgeïnstalleerd in HP‑laptops). Hieronder een samenvatting:

✅ Positieve beoordelingen​

• AV‑TEST, een toonaangevend onafhankelijk testinstituut, gaf HP Wolf Pro Security 11.1 een “perfecte score” van 6 / 6 voor bescherming (malware, zero‑day), prestaties en bruikbaarheid in tests op Windows 10 en 11 tijdens meerdere testperioden in 2024 (press.hp.com).
  • ITdaily (BE/NL) prijst de suite: standaard inbegrepen, met duidelijke functies als AI‑antivirus, isolatie (Sure Click), BIOS‑bescherming en herstelmogelijkheden. Enkele kritiekpunten: verwarrende benaming en gebrekkige documentatie (itdaily.be).

⚠️ Kritische ervaringen​

• IT‑professionals en sysadmins, met name via Reddit en AskWoody, melden hinderlijke gevallen:
    • Volgens AskWoody is er weinig info buiten HP’s eigen marketing, en beschouwen sommigen het als “bloatware” (askwoody.com).
    • Nieuws over conflicten met andere AV-oplossingen (zoals Sophos of NordVPN) en systeemvertragingen (itdaily.be).
    • Problemen met verwijderen zijn vaak vermeld – harde installatie die zelfs via updates opnieuw geïnstalleerd wordt (reddit.com).

Enkele citaten uit reddits:​

“HP Wolf Security causing issues… making the machines unbearably slow.” (reddit.com)
“We remove this electronic abortion of a product … this crap is back on like 20 % of my fleet.” (reddit.com)

🎯 Samenvatting​

AspectSterke puntenZwakke punten
BeveiligingUitmuntend in AV‑tests met topklasse bescherming (press.hp.com)
FunctionaliteitSuite bevat antivirus, sandbox (Sure Click), credential‑bescherming, BIOS‑recovery, etc. Namen en functies soms onduidelijk (ITdaily)
Prestatie & compatibiliteitWerkt vlot in ideale situatiesPotentiële vertraging; conflicten met andere AV/VPN-oplossingen
Installatie/VerwijderenNa aankoop vaak geactiveerd via licentieMoeilijk te verwijderen; herinstallatie via updates

✅ Conclusie​

HP Wolf Pro Security is een serieuze beveiligingssuite, met uitstekende scores voor malwarebescherming en uitgebreide isolatie‑ en herstelfuncties. Toch bestaat er kritiek binnen IT‑kringen over performance-impact, compatibiliteitsproblemen en onhandige verwijdering. Voor particulieren en bedrijven die bereid zijn hier even in te duiken, kan het een waardevolle laag toevoegen — maar als je al een sterke AV/VPN-setup hebt of geen zin hebt in extra beheer, is het misschien slimmer om te verwijderden of er bewust voor te kiezen bij aanschaf (of via "corporate ready" builds zonder bloatware).

Terug
Bovenaan