Windows 11 Hoe start men een videogesprek ?

Merel

Steunend lid
Vip Lid
Ik heb onderstaande computer

1731694922797.png

Bovenaan is er een zogezegd “pop-up camera” ingebouwd.
Dat is echter een schuifje (ongeveer 13cm x 1,5cm) dat handmatig moet worden uitgetrokken aan de bovenrand van het scherm.
In dat schuifje is de camera amper te zien. De camera werkt want ik zie mijzelf op het scherm als ik de app Camera open.

Hoe start ik een videogesprek op de PC, zodat ik de contactpersoon kan zien en horen?
Ik heb alle gerelateerde instellingen van Windows 11 doorlopen. zonder resultaat

Op mijn Android smartphone gebruik ik WhatsApp en is er geen probleem om een videogesprek te starten.

Bedankt voor alle hulp.

Windows 11 heeft geen specifieke ingebouwde videocall-app ontwikkeld door Microsoft. Echter, Windows 11 wordt geleverd met **Microsoft Teams** als standaardapp voor communicatie. Teams is geïntegreerd in de taakbalk, zodat je snel toegang hebt tot chatten of videogesprekken met anderen.

### Wat kun je doen met Microsoft Teams op Windows 11?
- Videogesprekken en audiogesprekken voeren.
- Tekstberichten en bestanden verzenden.
- Groepen en vergaderingen organiseren.

Microsoft Teams richt zich echter meer op zowel zakelijke als persoonlijke communicatie. Als je een alternatieve app zoekt die standaard op Windows werkt, moet je die zelf installeren, zoals **Zoom**, **Skype**, **Google Meet**, of **WhatsApp Web**.

Er zijn verschillende populaire apps voor videobellen op de pc. Hier zijn enkele van de meest gebruikte:

### **1. Zoom**
- **Kenmerken:**
- Geschikt voor zowel persoonlijke als professionele vergaderingen.
- Ondersteunt grote groepen deelnemers.
- Breakout rooms, scherm delen, en opnamefunctionaliteit.
- **Gebruik:** Breed gebruikt in bedrijven, onderwijs, en sociale bijeenkomsten.

---

### **2. Microsoft Teams**
- Integratie met Microsoft 365 (bijv. Word, Excel, Outlook).
- Chatfunctie en bestanden delen naast videobellen.
- Ideaal voor teamwork en projecten.
- **Gebruik:** Populair in professionele en educatieve omgevingen.

---

### **3. Google Meet**
- Werkt via de browser (geen software-installatie nodig).
- Integratie met Google Workspace (bijv. Gmail, Google Calendar).
- Betrouwbare videokwaliteit.
- **Gebruik:** Ideaal voor zowel persoonlijk als professioneel gebruik.

---

### **4. Skype**
- Ondersteuning voor videogesprekken, audio-oproepen en chatten.
- Wereldwijd populair vanwege de lage kosten voor internationale telefoongesprekken.
- Kan ook opnemen en scherm delen.
- **Gebruik:** Persoonlijk en professioneel.

---

### **5. Discord**
- Oorspronkelijk gericht op gamers, maar wordt nu breder gebruikt.
- Voice channels, tekstchat, en scherm delen.
- Ondersteunt communities met meerdere leden.
- **Gebruik:** Sociaal, gaming, en kleine teamvergaderingen.

---

### **6. WhatsApp Web**
- Handig voor eenvoudige videobellen (beperkt aantal deelnemers).
- Werkt via de browser als je telefoon verbonden is.
- **Gebruik:** Persoonlijk gebruik.

---

### **7. Jitsi Meet**
- Open source en gratis.
- Geen registratie nodig.
- Ondersteunt grote groepen en heeft schermdeelopties.
- **Gebruik:** Geschikt voor eenvoudige en privacybewuste vergaderingen.

Welke app je kiest, hangt af van je behoeften, zoals groepsgrootte, functies, of gebruiksgemak.

Google Meet (3) heel simpel te gebruiken
maar als gewone Google gebruiker kan je maar 1 uur aan 1 stuk. daarna moet je een nieuw gesprek aanmaken
ik vind Jitsi Meet vind ik onveilig, je geraak heel gemakelijk in een andermans gesprek

Eenvoudigste (omdat je dat al kent van je smartphone) is WhatsApp downloaden en installeren op je pc via de Microsoft Store. Na installatie je telefoon WhatsApp koppelen met WhatsApp op de pc en je kan alles van WhatsApp ook via de pc, ook telefoneren videocall messaging.

niet zo, de koppeling blijft actief ... je krijgt een maximum aantal koppelingen tussen Whatsapp en Whatsapp Desktop, maar zolang je niet op meer apparaten koppelt dan dat maximum blijven die koppelingen actief ! In de praktijk is dit voor de meeste gebruikers dus zo goed als permanent. Gewoon opstarten op je desktop en whatsapp maakt meteen de koppeling als je smartphone actief is op hetzelfde (draadloze) netwerk.

Terug
Bovenaan