Status
Niet open voor verdere reacties.

nijltjetweety

Niet meer actief
Summary op dit moment:


PARAGON
pro
blijft veruit de beste, snelste en volledige freeware om een backup te maken naar partitie, netwerk, dvd...., om te clonen, ook partities of schijven die niet ondersteund worden door je huidige OS (dus werk je met windows dan kan je er ook van mac of linux een backup-of cloon van maken), om een opstartmedia te maken op cd, dvd, flash....
Er zit ook volledige partitioneringssoftwarebundel in, ik heb getest met een cloon van mijn harde schijf, die blijft offline wegens conflicten in handtekening etc. ik kon ze online zetten, partities wegdoen, nieuwe partitie toevoegen, formatteren, stationsletter toekennen naar eigen keuze.....
Deze bundel steekt ver boven de andere freeware en zelfs de meeste betaalsoft uit.
cons
Je moet registreren via de site en krijgt eenmalig je productid en je produckkey, bewaar deze gegevens dan ook zorgvuldig voor herinstallatie indien nodig.

Hier de website, is je huidige programma verouderd, schakel over op deze freeware. DDOOOEEENNN!!!!!!!!
Free Backup Software: Paragon Backup & Recovery Free Edition - Overview


MACRIUM
pro
zeer compleet programma, ook het branden van de cd/dvd, of zelfs usb gaat zeer snel en probleemloos.
Je hoeft ook niet je eigen brandprogramma in te schakelen bij gebruik van RW-schijven om deze te wissen, alles is build-in
Wat o zo handig is, wanneer je dubbelklikt op de gemaakte image kan je de partitie(s) zichtbaar maken, zelfs een stationsletter toekennen.
Je kan dan wanneer je iets download dit in de backup onmiddelijk bij plaatsen.
con
werkt enkel met PC harde schijven, niet met mac.


HDCLONE FREE
Pro
maakt van iedere schijf een clone, met mogelijkheid om over te zetten naar grotere schijven, wat ook mijn bedoeling is.
Ook kan je clonen, image maken..... vanaf de opstartschijf, dus je hebt enkel de iso of de img nodig om dat schijfje te maken.
con
zeer beperkte basic in free version en traag, voor de overige functie's moet je betalen.
Alleen vervelend dat het verificatieproces steeds opstart terwijl het afgevinkt staat
Ook geen raw copy, enkel in de pro en enterpriseversie is dit beschikbaar.

Miray Software - HDClone - Hard disk copy, hard disk backup, hard disk rescue!



EASEUS disk copy
pro
gebruiksvriendelijk
Makkelijk clonen van je schijven, bijna volledig automatisch
Systeem onafhankelijk (werkt met windows, mac,linux)
cons
geen image mogelijk, direct volledige cloon, de inhoud van de bestemmingsdisk word gewist.
Voor imaging heeft easeus het programma todo.
Het maken van een image kan enkel in windows.


EASEUS Disk Copy: Free Disk Copy, Disk Clone, Partition Copy Software. Sector by Sector for hard drive backup freeware.

copywipe van TeraByte (staat altijd op de UBCD)
pro
Kopieert alle schijven, ongeacht OS
cons
Om de opstartschijf te maken is windows nog steeds nodig. liever zag ik een iso of img bestand.
ook weet je niet welke schijf te selecteren, je hebt disk 0, disk 1 2 3 , maar wie is wat nu???? gokje doen zeker

Hard Drive Copy and Secure Wipe Software - CopyWipe


GNU parted
pro
Het open sourceprogramma werkt op ieder platform
Er is een opstartbare image te downloaden waardoor je makkelijk een opstartmedium kan maken met om het even welkplatform.
Er is ondersteuning voor Linux versions 2.0 and up, on Alpha, x86 PCs, PC98, Macintosh PowerPC, Sun hardware.
cons
Je kan partities bewerken, maar de hele schijf selecteren is me niet gelukt.
De linuxadepten kunnen dat misschien wel maar dan blijft dit onvriendelijk in gebruik.


Parted - GNU Project - Free Software Foundation


pc disk clone free
pro
in freeware kan je een bootdisk maken die opstart en een mooie grafische interface laat zien
Je kan een disk clonen op zeer lage snelheid.
cons
dit werkt alleen voor windows denk ik, geen raw datacopy.


DrvClonerXP
pro
cloont perfect een volledige partitie. of een volledige schijf ook kan gekozen worden is me niet duidelijk, je kan enkel stationsletters kiezen.
cons
werkt onder windows, geen bootdisk mogelijk.


XXCLONE
pro
uitstekente tool, mooie grafische interface, gebruiksvriendelijk
cons
enkel windows
geen opstartcd, enkel floppy


RANISH SELFIMAGE van softonic
pro
maakt probleemloos backup en cloon, ook de nodige hardwareondersteuning beschikbaar
con
Moet geinstalleerd in windows, geen opstartmedium van te maken.


PartImage
pro
er is een eigen rescuecd om van op te starten, en support voor
ext2fs, ext3fs, ReiserFS, FAT16, FAT32, HPFS, JFS, XFS, UFS, HFS, and NTFS file systems
cons
Als je de rescuedisk niet gebruikt maar gewoon backup wil is het enkel te installeren in linux.
Voor windows is er PING (hier net onder geplaatst).


PING - PartImage Is Not Ghost
niet getest
cons
vind mijn sataschijf in de laptop niet en loopt vast



Partition wizard home edition 5.0
pro
zeer eenvoudig in gebruik
cons
geen opstartschijf, windows only.


DriveImage XML V2.14
pro
zeer eenvoudig te gebruiken en werkt met alle pcschijven, backup en clonen (disk to disk).
cons
Wil je vanaf bootcd werken dan moet je eerst zelf een bartPE-cd samenstellen en als opstartbaar medium branden, de tool moet je er zelf instoppen ofwel werk je maar met 2 drives. of misschien kan je de tool op een geformateerde schijf zetten, de schijf die je wil gaan clonen, niet op de andere, want deze moet overschreven worden uiteraard.
Werkt ook niet met macschijven of linux, deze versie is voor windows only.


partition-saving
pro
Er is een win- en linuxversie in eenzelfde download, met deze kan een backup gemaakt worden
ondersteuning voor dos, fat, linux ext3, ext3, ext4
Het vergroten van ext2/ext3 partitie's bij clonen naar een grotere schijf is nu ook in orde, daar zat voorheen een bug in.
Aan de hand van feedback door de gebruikers worden de fouten weggewerkt, de namen van de mensen die iets melden word vermeld op hun website.
cons
Opstartbaar medium mogelijk, wel weer met de bartPEschijf.
Noodzakelijk wanneer je een clone (disk to disk) wil, en weer enkel voor win en linux.


g4u - Harddisk Image Cloning for PCs
pro
opstartbare cd of floppy naar keuze.
cons
Supported filesystems include everything from Microsoft, but others are not handled properly (Solaris/x86, NetBSD, ...)
Ook niet voor beginners, het is een commandline tool


MACRIUM
pro
zeer compleet programma, ook het branden van de cd/dvd, of zelfs usb gaat zeer snel en probleemloos.
Je hoeft ook niet je eigen brandprogramma in te schakelen bij gebruik van RW-schijven om deze te wissen, alles is build-in
con
werkt enkel met PC harde schijven, niet met mac.



CLONEMAX van pcinspector
pro
niet getest.
con
werkt enkel vanaf floppy


CLONEZILLA
cons
niet getest
vind mijn sataschijf in de laptop niet en loopt vast

Dubaron DiskImage
niet getest
cons
supported platforms zijn win 2000 en XP
vind mijn sataschijf in de laptop niet en loopt vast



part magic.
pro
none
cons
Na detectie van de schijven komt er ' initialisation failed ' op pc en laptop.


Second Backup Free Edition

enkel windows

FBackup
enkel windows



Nu zoek ik uit of er freewareprogramma's zijn die een backup kunnen opslaan op cd/dvd.
Die ga ik appart hier onder plaatsen.
Dit ga ik enkel voor windows uitzoeken, er zijn veel te veel programma's, en te weinig tijd om ze allemaal te testen.
Indien iemand vrijwilliger is, dat mag gerust.
Post maar in deze topic, of pm me.




Meer tips blijven altijd welkom.
 
Laatst bewerkt:
Wat de backup betreft met vistasysteem, je weet dat je windows max 4x mag activeren met eenzelfde key he? ik wou nu eens testen of ik via deze backup verder kon gaan, ik had nog 2 activatie's tegoed. dus zet ik 2x het systeem terug. wat gebeurde nu de laatste x??
De backup was onbruikbaar, wel nog 61.5 gig groot maar wat zat er nog in ! ! !
Na de backup in schijfbeheer toegevoegd te hebben als virtueel station eens gekeken met easeus en er stonden slechts 3 bestanden nog in die backup. al de rest was weg. Ik kon herbeginnen.
Wel moet ik er bij vertellen dat windows 7 op station D stond, en de letter D bleef behouden omdat anders bepaalde programma's niet meer gingen werken (fouten in het register, verwijzingen naar D terwijl het nieuw systeem op C zou staan... dat kan dus niet natuurlijk.
Wat had windows daar nu op gevonden? een usb-stick die toevallig was blijven zitten was station C geworden, en elke usb was vanzelf station C. Dat soort geintjes kom je dan tegen.
Hoe dan ook, of het aan het ene dan wel aan het andere lag, ik was alles kwijt en kon volledig alles herinstalleren.
Ben ik dan een hele week van mijn verlof zoet mee geweest.

Ik heb er nog andere zaken mee voorgehad maar die zijn niet altijd geschikt om openbaar te zetten in forum. Dat ga ik dus niet hier plaatsen.
 
Neen, easeus valt af voor mij.
Ik test dan ook de meest vreemde zaken.
Mijn schijf uit de imac (met ubuntu voor PPC op) word niet ondersteund voor het clonen, enkel schijven uit een pc kunnen gecloond worden met easeus.
De enige die het voor mekaar krijgt is nog steeds HDCLONE FREE (de basicversie van het programma).
Dit is echter niet echt freeware, maar een afgeroomde shareware.
ik blijf zoeken naar echt free soft die alles ondersteund.
 

Ik ken deze, killdisk gebruik ik er ook van.
Maar kan je deze trial blijven gebruiken? ik bedoel dan de opstartschijf en het clonen.
Ik bekijk het morgen eens, er lopen nog 3 downloads, en deze 121mb op de oude adsl is wat veel gvraagd.
Straks is xubuntu binnen, morgen ga ik deze installeren op de ppc dan kan ik weer verder.
Ik moet een paar tool als easeus nogmaals draaien, de errors kunnen aan de beschadigde schijf hebben gelegen, dat is te herbekijken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan