Hoe calibreer ik mijn monitor en printer?

Status
Niet open voor verdere reacties.
®

®DaddyCool

Gast
Wat is calibreren ? Wel uw monitor afstellen op de normale stand qua helderheid - contrast - kleuren en dergelijke

Wat moet U eerst verstaan :

1° Als uw monitor niet juist is ingesteld dan gaan bij printerafdrukken van bv. foto's die foto's te helder of te donker zijn of helemaal verkeerd van kleur. Dit komt gewoon omdat U de foto's bewerkt via een verkeerde beeldweergave.

2° Als uw kleurenprofiel dat je gebruikt voor de monitor niet hetzelfde is als dit van de printer gaan de afdrukken ook verschillen van kleur- helderheid - contrast.

Hoe moet ik dit doen ?

Daar bestaan speciale programma's voor die je daar bij helpen maar die zijn verschrikkelijk duur soms.

Ik heb wel iets gevonden dat nog door de beugel kan:
http://www.kamera-express.nl/index.php?
page=product&product=17402


Maar er zijn zo van die programma's die zelfs meer dan 200 € kosten.

Hoe doe ik dat: Wel: simpel het zit gewoon ingebouwd in het programma PaintShopPro van Corel.
Ik ken Photoshop van Adobe niet zo goed maar ik durf verwedden dat dat daar ook ingebouwd zit.

Onderstaand een voorbeeld van calibratie van PaintShopPro

attachment.php


Als je dacht dat daarmee de kous af is dan ben je verkeerd want je moet zien dat het kleurprofiel van uw monitor hetzelfde is als dit van uw printer

Ik stel dit steeds in op : sRGB Color Space Profile IEC61966-2.1

Dit zowel voor de monitor als voor de printer.

Daarnaast kan je andere profielen kiezen en eventueel andere meer fotografie gerichte warmere kleuren.

ENKEL DAN PRINT JE AF WAT JE ZIET OP UW SCHERM !!!
 
Bedankt om dit onder de aandacht te brengen, veel mensen hebben een scherm dat goed is maar waar de instellingen te wensen overlaat.
Nu is het ook zo dat onze hersenen een min of meer automatisme hebben om de witbalans wat aan te passen en dat je veel dingen zo niet ziet.
en die pas opgemerkt worden na een afdruk.

Voor diegene die Photoshop hebben of Photoshop Elements is er adobe gamma een apart progje meegeleverd met Photoshop of Photoshop Elements.
Ook belangrijk als je zo wilt kalibreren is dat je monitor al een tijdje opstaat,
nog een punt is hoe het licht invalt op je scherm en dus ook het moment van de dag (zonlicht - kunstlicht ,het soort licht ...)

Dit zijn hulpmiddelen die het behoorlijk doen maar verre van perfect zijn.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan