Status
Niet open voor verdere reacties.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
Het noodlot blijft me achtervolgen...
Nu wou ik zowel een herstelpunt als een Systeemkopie maken en noch het noch het ander werkt. Ik heb de foutcodes geGoogled, maar zie niets die me zou kunnen helpen.

zie foto's: Herstelpuntprobl.jpg en Systeemkopie.JPG

Hopelijk is dat op te lossen. Vreemd toch dat geen van de twee werkt.
 
het is dus een zeer gebruiksvriendelijk programma ...heb je al eens de test gedaan van een programma dat je zo verplaatst heb of het dan ook te gebruiken is vanuit de D
 
Ik snap anno 2017 niet dat mensen nog bestanden kwijt kunnen raken na een defecte pc.

Het is allemaal niet zo moeilijk. Zorg voor een image zodat deze terug te zetten is. De pc is dan weer in de staat als toen de image gemaakt werd.
Maak na het maken van deze image altijd regelmatig goede backups en sla deze op, op een andere pc of een server of een NAS o.i.d. Zorg dat deze backups up to date blijven door minstens 1x per week zo'n backup te overschrijven.

Heb je ooit eens een systeemcrash, dan zet je de image en de backup terug en voila.
In het ergste geval mis je het werk van een paar dagen. Als je elke dag een backup maakt, mis je hooguit het werk van 1 dag en dat is te overzien.

Persoonlijk vind ik het dan belangrijk om de locatie waar de image en de backup staat minimaal een RAID 1 configuratie is. Dat betekend dat er 2 schijven gespiegeld zijn. Gaat hier 1 schijf defect, is er altijd nog de andere schijf. Met een goed systeem krijg je een melding als er een schijf slecht begint te worden en aan vervanging toe is.

Ik draai al bijna 25 jaar op deze manier en heb inderdaad al wat narigheid achter de rug wat pc's betreft. Maar ik heb nog steeds alle data van de afgelopen 25 jaar. Ik ben ook helemaal niet bang als een pc uitvalt en rijp is voor de kliko. Alle data staat hier veilig op servers.
 
@Skippy:
Dat dacht ik ook en daarom maak ik trouw een Image van mijn C:-drive. Voor de D:drive heb maakte ik een Synchronisatie naar de G:-drive die jaren heeft gewerkt en ik had het niet in de gaten dat het al een paar weken gestopt was. ► Niet té zeker zijn dat je ooit eens bestanden hebt die in het digitale niets verdwijnen. Dat kan bij iedereen voorkomen...
 
Alleen bij brand ben ik echt alles kwijt op de data na die ik héél erg belangrijk vind. Deze staat ergens in The Cloud.
Maar bij een brand heb ik denk ik wel wat andere dingen aan mijn hoofd dan verloren data.

Ook in mijn auto ligt een 2 TB externe schijf met data die ik belangrijk vindt, uiteraard met encryptie. Als ik er aan denk update ik deze schijf zo af en toe.

Huis in de fik, auto gestolen en het bedrijf waar ik mijn wolkjes huur geheel van de aardbodem verdwenen.
Ik denk niet dat zoiets je op 1 dag gelijktijdig kan gebeuren, al weet je natuurlijk nooit.
 
Ik maakte vroeger ook backup's. Vertrouwde blindelings er op dat Windows zonder meer alles zou terugzetten indien nodig.
Vanaf de eerste maal dat ik die nodig had, bleek dat er "ergens" fouten waren en bijgevolg de backup niets waard was. Een paar maal op die manier geprobeerd en altijd problemen om terug te zetten.
Nu maak ik met Macrium Reflect een clone en dit werkt wél zoals het hoort.
Maar ik was er hele lange tijd van overtuigd dat ik veilig was met mijn backup tot ik die de eerste eerste keer nodig had. Bleek ook nog dat hetgeen in de backup stond niet eens leesbaar was om zelfs mijn data gewoon te kopieren. Maar dit weet je niet of het goed werkt tot je het nodig hebt.
Sinds Macrium reflect voel ik me veilig.
 
Ik probeerde vroeger altijd alles eerst uit met een test pc en zocht de manier die werkte. Op Microsoft vertrouw ik hier niet zo veel. Al kan dat met Windows 10 verbeterd zijn, ik gebruik deze versie niet.

Een Image maak ik altijd met Acronis True Image en voor de backups en soms ook synchronisatie gebruik ik al vele jaren SyncBack. Het heeft me allemaal nog nooit in de steek gelaten.
De backup's staan op een server in RAID 5 en op een NAS ook in RAID 5. Daarnaast heb ik nog een tweede server en een tweede NAS beiden in RAID 1 die op een andere locatie staan en gesynchroniseerd zijn met de server en de NAS de bij mij op zolder staan. ( vergelijk dit een beetje als een synchronisatie via Dropbox met het verschil dat ik 8 TB schijfruimte tot mijn beschikking heb)
De Images van mijn diverse pc's staan zo wie zo op DVD's en ook als backup op de server en de NAS.

Ik voel me hierbij wel veilig. Er is data, zoals voor mij hele waardevolle of belangrijke gedigitaliseerde foto's en filmpjes wat ik zo lang ik leef niet kwijt zou willen raken. De originele foto's en filmpjes op celluloid bestaan niet meer.
 
Dat is heel mooi als je dat allemaal kunt. Maar ik denk dat er weinig zijn die dit allemaal hebben. Diverse met een externe schijf waar ze hun data op bewaren of zelfs op een stick. Dat is dan ook meestal alles wat er in de realiteit is. Ook ik heb al duizend maal mensen, er van proberen te overtuigen dat ze een copy nodig hebben.
Zelfs mensen die al eens iets voorgehad hebben. Onlangs nog, met veel moeite data kunnen redden. Zouden eerst en vooral een externe schijf kopen om alles op te zetten. Nog altijd niets verandert. Als je mensen er op wijst dat er op hun systeemschijf fouten zitten, dat de meesten er van uitgaan dat het zelfs geen kwaad kan????? Ik heb diverse schijfjes waar ik alles op bewaar. Om de halve maand een clone van mijn C schijf. Hiervoor 2 schijfjes eentje voor de 1e van de maand en eentje voor de 15e. Idem voor mijn D schijf, maar dan een syncronisatie. Mijn C schijf is (bewust) maar 500GB gekozen. Met USB 3 heb ik heel vlug alles overgezet. Er kruipt natuurlijk een bedrag in. Denk dat het voor "ons" ouderen makkelijker is dan met jonge gezinnen. Alhoewel, als je ziet wat ze neertellen om een Smartphone aan te schaffen????? Maar vroeg of laat ondervinden ze het tot scha en schande. Maar dan is het te laat.
 
Ik ben ook met vallen en opstaan groot geworden en zeker in het DOS tijdperk met de 5,25 zachte floppen. Dat was toen niet te doen om backups te hebben.
Regelmatig was ik databases kwijt als er een één of andere Miep hardhandig met zo'n schijf tekeer was gegaan, gemaakt met het dBase van toen en weken en weken werk verdween als sneeuw voor de zon.
De harde floppy's van 720 kB en later de dubbel sized van 1,44 was een verademing. Later hadden we de Iomega 100mB en nog later de 250 mB zip drives. En niet te vergeten de tape-drives natuurlijk.
Tot ik mijn eerste server bouwde met de eerste herrie makende SCSI schijven waar ik een geluidsdichte en goed geventileerde kast voor gemaakt had.


1920px-Floppy_disk_2009_G1.jpg

Een heerlijk tijd, het koste allemaal wat maar dan had je ook wat :p
 
Laatst bewerkt:
Niet nostalgisch worden... we gaan technologisch nog betere tijden tegemoet.
Waarop dacht je dat ik eind '70, begin '80 op archiveerde (back-up)? Op ½" tape... en 125 MB drives véél was en bijna niet te dragen...
 
Ha ha WaWa, ooit in mijn jeugd had ik een bijbaantje en daar hadden ze nog een werkende IBM 360
Dat was mij allereerste kennismaking met de digitale wereld. Je moet Google maar eens gebruiken, vast en zeker vind je wat afbeeldingen.
 
De IBM 360 en de HP 1000 zijn twee computers waar ondergetekende mee heeft gewerkt. Om op te starten moest je een beetje kunnen rekenen in Octaal... en machines sturen met een ponskaart ook nog... Maar: we wijken af van het onderwerp.
 
Zonder te willen (veel extra) reclame te maken, maar als je ziet dat we nu voor particulieren een pakket van acronis true image verkopen voor 49,99€/jaar incl 250GB Cloud storage.
Mogen er toch niet zoveel problemen meer zijn met backups en allerhande media die corrupt geraken.

Dat is de prijs van 2 pintjes/maand. :)

Dit is uiteraard maar een voorbeeld er bestaan veel oplossingen en iedere installatie moet op zich bekeken worden.
 
...of gratis 1.000 GB/1TB bij Stack in Nederland...
Toch heb ik liever mijn eigen materiaal, zoals nu 2 x 2 TB. Er zijn HDD van 3 tot 8 TB aan redelijke prijzen te kopen. Maar: mijn PC'tje van 9 jaar oud kan maar 3TB aan per HDD.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan