harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik heb het weekendje nogal gehad eerst mijn pc met windows 7 ( ingebakken ) erop moeten wegdoen omdat de hd stuk was ,daarna een oude pc die ik nog had met vista erop geinstalleerd maar ook dit werkte niet .
nu heb ik als laatste redmiddel mijn laptop en nu komt mijn probleem er staat vista op en zo te zien is mijn C schijf zo vol als een ei , waarschijnlijk allemaal updates , want er staat dus niets op dat ik he gedownload naar die schijf .
de schijf is maar 34,1 GB groot en er is dus al 31,5 gebruikt rest mij nog amper 2,58GB over .
als ik de schijf bekijk staat die in het rood en das niet goed .
is er iemand die mij tips kan geven om toch wat plaats te maken op de C schijf ?of anders gezegd .... wat moet ik doen ?
alvast bedankt ......
 
op zich is een schijf van amper 35GB niets en daarom dat ik eigenlijk verwonderd ben dat deze met Vista draait ..
eerder zou ik denken dat op een 35GB schijf XP zou staan !

betreft het hier om een voorgeinstalleerde Vista te gaan denkelijk niet !
*wat je zou kunnen doen is de programma's die je dus niet ga gebruiken te verwijderen ...gaat dit dan veel helpen ?
waarschijnlijk niet echt ...want binnen de korste keren gaat deze weer in het rood staan als teken dat deze te vol is .
**wat je zou moeten doen ! is een grotere schijf plaatsen of een externe schijf gebruiken om al de programma's op te installeren als ook het laten wegschrijven van data ..
nadeel van de externe schijf is dat je deze ook overal dient mee te sleuren ....
 
maar er staat dus helemaal niets op op de C schijf, ook niet in de map programma's en onderdelen , ik vermoed dat het updates zijn .
wat de externe HD betreft dat vormt geen probleem aangezien de laptop thuis blijft staan in afwachting dat ik een nieuwe pc kan kopen en ik wacht totdat windows 10 op de markt komt .
maar goed alles wat ik dus download gaat naar de D schijf , daar is nog plaats genoeg maar als ik daar bijvoorbeeld software exe installeer dan komt dat toch op de C schijf terecht of niet , ik kan dus de software niet vanuit de D schijf laten draaien dus nog minder plaats op de C schijf
wat denk jij ?
 
je kan de gedownloade installer van eender welk programma op de externe schijf plaatsen door bewaren als te selecteren ....
vervolgens krijg je dan de keuze om de externe schijf te selecteren ... maak bijvoorbeeld op deze externe schijf een map aan met de naam "downloads "
nadat de download opgehaald werd start je deze op ...
en ook hier zie je dan een verwijzing naar de C: program files je wijzigt hier de letter C door de letter van je externe schijf ...
ook nu weer maak je dus op de externe schijf een map aan en deze geef je de naam " Program Files "

*zo doe ik het om ruimte te besparen op mijn SSD...
***tevens kan je ook de program files op de C met rechts aanklikken om vervolgens deze een andere locatie te geven ....
de andere locatie word hier dan de externe schijf ...als de map " program files " over gezet werd naar de externe schijf dan mag je deze op de C zijnde " program files " verwijderen !
 
Feiten: laptop met 1 harde schijf(?)
2 Partities waarvan nr. 1 slechts 35GB schijfruimte heeft, en partitie nr. 2 veel meer vrije ruimte heeft.

Conclusie: je harde schijf is helemaal niet goed ingedeeld. De partitie waarop je OS staat moet minstens 50GB zijn, bij voorkeur zelfs 80GB afhankelijk van de te wensen programma's.
 
nu je het zegt , ik zie hier op de D schijf 192 GB staan , het zou in feite anders moeten dat de C schijf 192 is en de D schijf 34 GB .
hoe los ik dit op zonder in de problemen te komen , weet iemand dit ?
heb ik daarvoor programma's nodig , liefst gratis .
 
ok het misverstand is uit de wereld ...
jij wilt nu de C partitie vergroten met de D partitie en het liefst met behoud van al deze bestanden ...
wel dat kan met het tool Easeus Partition Master Free

start deze tool op en selecteer je C partitie ...
nadat je de C heb aangeklikt dien je "Merge Partition " te klikken welke je in het linker menu terug vind ...
plaats nu een vinkje bij de D partitie ...
bevestig deze bewerking en klik op "Apply " en bevestig dit nogmaals !
laat de pc nu met rust ....dit heeft zijn tijd nodig .....je krijgt nadat de bewerking gedaan is hier een bevestiging van .
herstart je systeem ..

**je ziet hier onder een paar afbeeldingen ...het betreft hier om een 2de interne HDD te gaan die eerder was opgesplitst in 2 partities ...
namelijk de E partitie en de F partitie
de F werd samen gevoegd aan de E met behoud van bestanden ...
nadat de 2 partities zijn samen gevoegd bevind er zich bij u op de C ook een map met de naam " Local Disk D " hier in bevinden zich al de bestanden die eerder op de D aanwezig waren ...
jij dient deze bestanden daarna uit de map "Local Disk D" te halen zodat deze daar kunnen weg gezet worden waar ze horen te staan ...
programma's komen dan in de map "Program files" en documenten komen in de map " Documenten "

Ashampoo_Snap_2014.10.13_17h23m02s_002_.jpg


Ashampoo_Snap_2014.10.13_17h30m12s_003_.jpg


Ashampoo_Snap_2014.10.13_17h38m31s_004_.jpg


Ashampoo_Snap_2014.10.13_17h40m55s_005_.png
 
indien je nog een 37KB vrij heb op de C dan best op de C installeren want ga je deze op de D installeren kan het best zijn dat er problemen verschijnen..
immers wil je de D partitie samen voegen aan de C
 
indien je nog een 37KB vrij heb op de C dan best op de C installeren want ga je deze op de D installeren kan het best zijn dat er problemen verschijnen..
immers wil je de D partitie samen voegen aan de C

neen ik wil de D niet samenvoegen ik wil aleen dat de C ..... D wordt en de D wordt an de C ik bedoel de Gb hé dus de 35 GB van de C wordt dan D en de 192 GB van de ...d schijf wordt dan de C schijf
 
dat kan dus niet wat jij wilt ..
indien jij de D partitie C gaat noemen en de C partitie D dan komt Windows zelf in de war ...
standaard eigent Windows zich de letter C toe ...

indien je eerst de C gaat vergroten door de D aan de C toe te voegen ...dan kun je achteraf wel via schijfbeheer of via de Easeus de C wederom verkleinen tot laat ons zeggen 125 GB
* overig 110 GB gebruik je dan om een nieuwe partitie aan te maken
 
je zou me nu precies moeten meedelen hoe vol de D partitie is ...
indien de D partitie maar een 75GB aan data heeft dan kun je ook de D partitie verkleinen ...
let op je dient eerst de D partitie te Defragmenteren ...
dit defragmenteren zorgt er voor dat alle bestanden op de D partitie vaster aan een komen te staan zodat er niets verloren gaat als je de D partitie gaat verkleinen ....
de verkregen ruimte na de D ga je gebruiken om alles wat op de D staat over te zetten naar deze nieuwe partitie....
als alles van de D op de nieuwe partitie staat dan ga je de D partitie verwijderen ....
let op nu als deze verwijderd is verkrijg je een niet toegewezen ruimte .....rechts klik op de C via schijfbeheer en je kiest hier om de C te vergroten ( uitbreiden ) de 75GB ( oude D partitie voeg je nu toe aan de C .
wat je uiteindelijk bekomen heb is dat de C vergroot werd en je Data staat nu op de 2de partitie die je desnoods ook via schijfbeheer terug kunt hernoemen naar D
 
hmm, gaat niet werken. De data van de 2de partitie gaat na het defragmenteren meer ruimte vrij maken aan het einde van die partitie. Wat je wilt bereiken is dat die data vrijgemaakt wordt aan het begin van die 2de partitie, of maw het einde van de 1ste partitie. Dit is nodig om die 1ste partitie te vergroten. Wat niet mogelijk is... omdat daar de data van de 2de partitie bij elkaar gezet is. De vrije ruimte zit dus op het einde van die disk, waar je niets mee bent als je de 1ste wilt vergroten. Tenzij met een dynamic disk... maar zou ik niet mee beginnen.

Wat wel mogelijk is, copieer de data van de 2de partitie (D disk) naar een externe schijf. Verwijder de 2de partitie. En maak dan de 1ste partitie groter. Maak met de resterende overschot een 2de partitie en copieer dan de data terug hierop.
 
er staat niets op schijf D of toch niet veel kan eventueel verwijderd worden .
dus volgens u kan ik eerst de tool easeus partition master free gebruiken en dan de tweede partitie verwijderen maar hoe zie ik dan de resterende overschot als de D schijf verwijderd is ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan