Status
Niet open voor verdere reacties.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
In 2014 waren de 5 meest populaire e-auto’s in België de Tesla Model S, de BMW i3, de Porsche Panamera PHEV, de Nissan Leaf en de Mitsubishi Outlander PHEV. Hierna volgt een volledig overzicht.

EV Verkoop
België 2014


Aantal + Type EV


Tesla Model S 521 BEV
BMW i3 353* BEV + EREV
Porsche Panamera PHEV 221 PHEV
Nissan Leaf 178 BEV
Mitsubishi Outlander PHEV 160 PHEV
Volvo V60 PHEV 136 PHEV
Renault ZOE 110 BEV
Renault Twizy 109 BEV
BMW i8 56 PHEV
Volkswagen e-Golf 45 BEV
Smart Fortwo ED 43 BEV
VW e-Up! 41 BEV
BYD e6 35 BEV
Porsche Cayenne PHEV 33 PHEV
Audi A3 e-tron 27 PHEV
Opel Ampera 13 EREV
Peugeot iOn 4 BEV
Kia Soul EV 3 BEV
Mitsubishi i-MiEV 3 BEV
Nissan e-NV200 3 BEV
Fisker Karma 2 EREV
Porsche 918 Spyder 2 PHEV
VW Golf GTE 1 PHEV
Citroën C-Zero 1 BEV
Toyota Prius PHEV 1 PHEV
McLaren P1 1 PHEV
Renault Fluence ZE 1 BEV
Mia Electric 1 BEV
Totaal 2.105 * BMW i3: 235 BEV
 
Nog wat geduld en er is een zelfrijdende Tesla. De huidige productie heeft al de hardware ingebouwd.
De huidige range van 450 km is goed in vergelijking met andere EV's, maar nog te weinig om het ganse jaar er gebruik van de kunnen maken, icl. vakanties.
 
Hoeveel elektrische wagens kan je gelijktijdig met deze centrale opladen... niet veel hoor.

Met deze centrale inderdaad weinig, maar als ik naar IJsland kijk is men daar al veel verder mee IJsland schakelt volledig over op waterstof :: Archimil :: In IJsland wordt gewerkt aan een experiment dat de energievoorziening in de wereld voorgoed zal veranderen. Wetenschap, politiek en bedrijfsleven hebben besloten definitief afscheid te nemen v

Ik denk dat het uiteindelijk in de wereld ( dus ook Belgie en Nederland ) wel die kant op zal gaan als de fossiele brandstoffen uitgeput zijn.

Hetzelfde als met de hybride technologie en hier bedoel ik niet alles auto's mee. Alles staat nog in de kinderschoenen. Of ik dit alles nog mee zal gaan maken kan ik niet beoordelen, maar ik denk dat we nog wat jaartjes te gaan hebben wil alle infrastructuur veranderd zijn naar een andere energievoorziening.
 
Wat ook de gebruikte brandstof is, dan werkt de centrale met 80% rendement en de auto met 20%. Zodus altijd winst.
Nu weetje dat ook weer!
 
Ik vind het fantastisch om dit te volgen.
Ik ben nu 57
Toen ik ongeveer 18 jaar was, was ik al experimenteel bezig met andere energiebronnen. Ik had een eigen primitieve windmolen gebouwd met 3 fietsdynamo's dat een paar penlite batterijtje kon opladen. Deze kon ik dan voor van alles en nog wat gebruiken.
Let wel, dit is al ongeveer 40 jaar geleden. Ik vergeet nooit meer dat na een enorme storm alles onbruikbaar was geworden.
Mijn kennis rijkt verder op dit vlak niet veel verder, maar het boeit mij nog steeds.
 
Je vergeet nog een belangrijk groen alternatief dat reeds uit het ontwikkelingsstadium is .
KLM en AirFrance testen er reeds mee.
Tata de grootste autoconstructeur van India heeft een licentie gekocht en gaat deze voertuigen in productie nemen voor in India aan de man/vrouw te brengen.
Meer info kan je vinden op deze website : www.aircars.tk .
De bezieler van dit al heeft zijn sporen verdiend als hoofdingenieur in het formule 1 team van Alain Prost en is dus geen gewone .
Het is een motor die aangedreven wordt door perslucht die gestockeerd is op 300 bar .

Groeten Alex
 
De vraag was wel: waar gaat die elektriciteit vandaan komen als nu reeds 30% of meer uit het buitenland moet worden ingevoerd, want volgens Seph rijden we binnen enkele jaren allemaal elektrisch. Iemand al eens uitgerekend hoeveel elektriciteit er extra nodig is indien slechts 5 à 10% van het wagenpark moest elektrisch rijden...
 
De zon op zich kan wereldwijd voor 5 keer de behoefte leveren voor de elektriciteit.
En dan spreken we niet over zonnepanelen, want die werken enkel met zonlicht en dus overdag.
Maar met spiegelcentrales waarin centraal een kolom gebouwd is waar een substantie in zit die een basis heeft van zout met wat andere producten .
Deze kunnen een temperatuur aan van 650 graden celsius en dan kan er in de nacht ook nog stoom geproduceerd worden om de turbines te laten draaien .
En dit in combinatie met windturbines die alsmaar efficienter worden inzake energieopbrengsten en zonnepanelen .
We zullen toch op een gegeven moment dienen over te stappen van fossiele brandstoffen naar hernieuwbare energie doodgewoon omdat ze op zullen zijn .
 
Vergeet niet een zaak : Er is altijd meer energie nodig om te produceren dan om te kunnen gebruiken. De mens zoekt al sinds mensenheugenis naar een "Perpetuum Mobilé"
Je kan energie maken, maar je hebt er altijd meer nodig om die gebruiksklaar te maken.
Inderdaad, de zon kan heel veel energie geven. Maar hoeveel energie kost het om die effectief te gebruiken?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan