Status
Niet open voor verdere reacties.
Hi,
Ik heb een oude pentium4 PC waarop Windows XP Home edition was geinstalleerd,die perfect draaide.
Om te experimenteren heb ik geprobeerd Linux Ubuntu te installeren en heb enkele disk erasers gebruikt zoals Dban 2.3.0
en Active&Killdisk for liniux,maar ben gestopt met Ubuntu.

Als ik daarna Windows XP terug trachtte te installeren vanaf de boot disk veel problemen gehad (ik heb 2 HDD C en D primaire partitie) en eerst herkende de pc ze niet,maar stonden wel in Bios (als ge F1 of Del drukt bij opstarten,dus ze waren nog goed),uiteindelijk heb ik ze allebei terug kunnen partitioneren, maar kan ze enkel als ntfs (SNEL) formatteren,hij start dus vlot op ,maar als gewoon als ntfs probeer lukt niet (ook niet vanuit herstelconsole)
Weet iemand raad?
Alvast bedankt
 
Hi Ranger,
dank u voor de raad ,kan ik gParted ook gebruiken om gewoon de 2 harde schijven te partioneren(C en D primaire partities) en formatteren naar NTFS en eersrt windows XP terug te herinstalleren,en daarna de partities aan te passen en erbij te maken om Linux Mint Xfce te installeren ,de bedoeling is eigenlijk een dual boot te configureren.
 
Laatst bewerkt:
Beste,
ik heb beide iso files(gparted en Linux mint Xfce
gebrand,
maar hoe kan ik best beide harde schijven(eerste 111GB was opstartschijf ,ntfs geformatt) en tweede(13 GB NTFS geformat )
partitioneren en daarna formatteren (windows xp NTFS natuurlijk) voor een dual boot van windows XP en Linux Mint XfC

mvg,
 
Installeer eerst XP op de ene partitie en daarna Linux op de andere partitie. Als alles is geinstalleerd zal er tijdens het booten een keuze menu verschijnen welke besturing je wilt opstarten.
 
Beste,
ik veronderstel dat je bedoelt op grote schijf een primaire partitie maken en formateren als ntfs en windows XP installeren en op kleinere schijf een primaire partitie maken en daarop Linux mint Xfce installeren
maar dat is toch zonde want dan heeft Linux bijna geen data ruimte of versta ik het mis.Ik heb juist een artikel gevonden,kun je het zo ook niet doen?
en windows xp dus eerst installeren met 2 primaire partities C en D(2 HDD) dat gaat,weet ik uit ervaring, en met Linux weet ik het niet?
https://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/mint-install

Met vriendelijke groeten
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad een handleiding voor 1 HDD ,en ik heb inderdaad 2 HDD,maar er is ook nog het oorspronkelijke
probleem,ik kan vanaf de windows XP CD geen NTFS format uitvoeren(enkel snel formatt),ben dus aangewezen op gparted om te starten, mijn vraag is dus hoe partitioneer (en formatteer ik best)met gparted
die 2 HDD voor een dual Boot

Bij voorbaat dank
 
Heb je in de pc een floppydrive zitten ? Dan kun je met opstartfloppy's booten en via FDISK alles verwijderen en opnieuw met Fat32 partitioneren.
Dan heb je Gparted helemaal niet nodig.

Windows XP Professional Boot Disk Download | AllBootDisks - Providing Free Boot Disk Downloads. MS-DOS to Windows XP.


Dat gaat niet lukken met een opstartbare diskette .
Handleiding Gparted
Handleiding GParted
Dit is handleiding voor oudere versie , maar werkwijze is zelfde .

Deze is wel Engelstalig
GParted -- GParted Live Manual
 
Hi,
ik heb zowel met gparted live 0.24.02-586 als 023.01-586 iso een boot cd gemaakt,de bios instellingen van mijn Pentium 4 staan juist ,maar als ik opstart herkent hij alle schijven en dan gebeurt er niets,(knipperende cursor)
ik denk dat ik eerst een ander programma nodig heb om te partitioneren en formatteren ,ik heb immers disk erasers gebruikt zoals Active@killdisk en dban total disk eraser

mvg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan