Wel, ik had nog een sataschijf liggen, heb die in een externe behuizing gestoken, daarop zet ik de dingen die ik niet kwijt wil.
De grote gebruik ik om van alles op te zetten, en als ik mijn pc opkuis dan zet ik wat er op de grote schijf is bijgekomen over naar deze die ik liggen had, zo heb ik maar 1 grote schijf nodig, en een kleintje voor de echt belangrijke dingen.
Wil je alles bewaren dan zit je vast aan 2 grote, of je hebt een pc met een grote schijf in, zodat daar het dubbeltje opstaat.
Zo zou ik het doen.
Geleerd ook na 2x alles kwijt te spelen, met vallen en opstaan dus.
Er zijn usb en andere opslag maar die zijn veel duurder.
Wel zijn er usb met password en schrijfbeveiliging, kan ook interessant zijn.
Ik kan niet zeggen wat voor jou best is want dat is voor ieder mens verschillend
Maar ik doe mijn best om alle-, of toch zo veel mogelijke optie's aan te reiken als leidraad.
De eindbeslissing ligt niet bij ons he.
Betrouwbare opslagmedia maken ze niet omdat er te veel gecopieerd word.
Als je echt zeer veel belang hecht aan je data zou ik niet opteren voor een draaiende schijf maar eerder gaan voor SSD
Deze zouden 15 jaar goed blijven en schokbestendig zijn ze zeker en vast want ze hebben geen bewegende delen en zijn zeer zuinig in verbruik, wat na een tijd het prijsverschil wegwerkt vergeleken bij een gewone harde schijf.
Voorlopig word deze ssd gebruikt in netbook en duurdere laptops omdat deze op batterij lopen maar de energiefactuur speelt voor mij persoonlijk toch ook meer en meer een rol.
Ik wacht nog even, de prijzen dalen nog van de ssd schijven.
In jouw geval als je geen schijven hebt en je moet er toch kopen zou ik er eens goed over nadenken.
De harde schijven worden goedkoper, maar ze slijten ook sneller dan vroeger.