Een Win8.1 64-bit systeem zonder herstelpartitie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
Beste Allemaal,

Ik heb destijds de nieuwe Pc van mijn kleinzoon opgestart en geïnstalleerd en geen bijzondere problemen gehad.
Toevallig was ik daar vandaag en uit nieuwsgierigheid eens Schijfbeheer gedaan en tot mijn ontsteltenis zie ik géén herstelpartitie. Nochtans heb ik destijds een Herstel-USB-stick gemaakt en ooit eens gebruikt om op te starten.
Nu probeer ik voor de aardigheid eens een tweede herstel-USB-stick aan te maken en dat lukt niet meer. Ik krijg ook de mededeling dat data ontbreekt!

Hoe kan dat nu? En… hoe kan ik dat oplossen?

Een paar wilde gedachten:
1. Is het mogelijk een Systeemkopie te maken van de C:partitie bij mijn buurvrouw die ook Win8.1 64-bit heeft en die ‘terugzetten’ op de Pc van mijn kleinzoon?
2. Kan via internet of op een andere manier geen herstelpartitie gevonden worden?
3. Kan de herstel-USB-stick niet gebruikt worden om het terug te plaatsen?

Is een herstelpartitie wel echt nodig?

Heeft iemand een lumineus en vooral een simpele oplossing? Of is er geen probleem?

Merci op voorhand,
Walter
 
nee deze optie om een herstel usb stick aan te maken hebben ze sinds de grote update achterwege gelaten ..ook ik heb dit eerder al vast gesteld .
hou dus de eerder aangemaakte herstel usb goed bij !
 
Ik zou een image maken naar een opslagmedium met voldoende opslagcapaciteit en als het mis gaat, deze image terug plaatsen. Dan heb je meteen ook alle data en software van het moment dat de image gemaakt werd.

Ik maak zo'n image altijd met Acronis True Image.
 
inderdaad ben ik het eens met Lana ...dit doe ik immers ook !

@Walter
ik heb nooit een recovery partitie gehad zoals deze die meegeleverd worden bij een merk pc !
ik heb zover ik weet altijd al de Acronis True Image gebruikt.
 
Hier maak ik een Image met Paragon. Misschien heb ik bij hem ooit een Systeemkopie gemaakt op zijn D:partitie, helemaal in het begin. Dat bekijk ik morgen eens als ik daar ben.
Maar, als ik daarvan opstart dan zet ik alles zes maanden terug en moet ik alle programma's van achteraf weer opnieuw doen.
Ik kan het ook zo laten en nu een nieuwe Image aanmaken met Paragon free.
Maar - is een Windows Systeemkopie eigenlijk niet het zelfde?

► Wat denk je/jullie?
 
Ik heb wat laptops gehad met een recovery partitie. Naast de besturing staat daar ook altijd onnodige software en demo versies die mee gerecovered worden.
Maar omdat ik nogal eigenwijs ben verwijder ik deze recovery partitie meestal en voeg deze partitie samen met de partitie van de C schijf, omdat ik dit zonde vind van de kostbare ruimte.
Daarna via True Image een Image maken naar een Backup Server en voila.
 
ik heb ooit eens 1 keer de Windows Systeemkopie aangemaakt gehad dit was nog onder de Vista en toen ik deze nodig had bleekt het dat deze dus niet benaderbaar was ..!
dit heb ik tot op heden nog niet voor gekregen met de Acronis.
 
Dus, als ik jullie begrijp, is een herstelpartitie niet nodig.
Bij mij staat die er nog en ik kan via Systeemkopie's perfect herstellen. Bij mijn kleinzoon echter niets te zien in Schijfbeheer.

Maar hoe het er nu uit ziet, hoe kan ik dan systeemherstel toepassen i.g.v. een panne?

Zie je/jullie een herstelpartitie staan als je Schijfbeheer doet? En hoe groot is die?

Walter
 
Laatst bewerkt:
of een herstelpartitie nodig is of niet maakt ieder voor zichzelf uit ....

feit is dat de merk pc's deze zo wie zo meekrijgen ook word er hun opgedragen om de bijkomende recovery cd's aan te maken !
gebruik je de meegeleverde Recovery of deze aangemaakte Recovery cd's dan krijg je allezins ook de extra's mee dat gebonden is aan dit merk ...
dat is dan ook voor sommigen onder de gebruikers van een merk pc de reden om na jaren er zelf een verse installatie op te zetten zonder dat deze meuk er op komt te staan van dat merk gebonden product .
voor anderen weer is de Recovery partitie verspilte ruimte en kon deze beter opgenomen worden voor het wegschrijven van data ...
dat is dan weer de reden dat sommigen over gaan naar een ander recovery methode zoals de Acronis True Image .

de aanwezige optie in Windows zelf om een backup van een Systeemkopie aan te maken is voor de meeste ruim schoots voldoende rekening houdend dat men ook de benodigde opstart cd aanmaakt..
zonder deze opstart cd kun je immers ook deze backup van een systeemkopie niet terug zetten ...

nu heeft de Acronis ook deze opstart cd nodig ...
enerzijds kun je in de Acronis dan weer de F11 toets activeren
deze laat je dan toe om tijdens het opstarten de F11 toets te gebruiken in het geval dat je windows niet meer opstart om zodoende toch de acronis boot manager te starten ..
vanuit de acronis boot manager kun je ook windows starten maar is eerder bedoeld om de recovery op te starten van de acronis zelf ...
m.a.w. er kan via de Acronis boot manager een backup terug geplaatst worden .

nu spreek ik enkel over de Acronis True Image maar er zijn er nog vergelijkbare software op de markt !
ik spreek over de acronis omdat deze ook in het Nederlands te gebruiken is .
 
Oké.
Bedankt voor de uitvoerige uitleg.
Deze namiddag zal ik eens kijken wat ik er eventueel aan kan doen.
Eigenlijk heb ik dat bekeken omdat ook het opstarten soms niet ging en alleen met de USB-stick kon opgestart worden. Waarom dat zo plots is gekomen weet ik niet.
Het is me duidelijk dat de Herstelpartitie dus niet nodig is.
Dikwijls heb ik er ook aan gedacht een MS-Windows 8.1 aan te kopen. Voor een Pro is dat wel € 220+. Toch een reden om te aarzelen.
Koop ik ooit een nieuwe PC, dan is het zeker een zonder OS en zet ik er zelf een op.
MVG | Walter
 
Dus, als ik jullie begrijp, is een herstelpartitie niet nodig.

Voor de meeste mensen kan het handig zijn om deze herstelpartitie niet te verwijderen. Als de kennis over een pc met alle software en besturing groot is, is het overbodig om deze te behouden. Mits je natuurlijk een goede image kan maken met een daarvoor bestemd programma om alles terug te kunnen zetten.

Nadeel van een recovery partitie is vind ik altijd dat deze de pc in de fabriekstoestand terug zet. Hierdoor ben je dus alle programma's en data kwijt wat uiteraard niet op de recovery staat. Hiervan moet je dan goede backups hebben om terug te zetten.

Ben je dus onhandig met een pc, dan zou ik de recovery partitie zeker niet verwijderen en deze gebruiken als dit noodzakelijk is. En natuurlijk altijd goede backups maken van de belangrijke data.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan