Een volledige hd "clone" van xp naar Win.8.1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dag
Daar mijn pc, met voorgeinstalleerde XP nu zijn 11de jaar voorbij is, heb ik mij een nieuwe HP I5 aangekocht.
Deze bevat ook reeds een voorgeinstalleerde Win.8.1.
Ik ben tewerkzaam als onderwijzeres (1st.Leerjaar) en op die xp staat er een massa aan oude software die ik nu nog regelmatig gebruik, maar die zeker niet meer zullen draaien op die nieuwe Win.8.1..
Ik zal nu van die xp een volledige hd clone nemen.
Kan ik eventueel die clone laten draaien in win.8.1 in een virtuele omgeving om die software verder te gebruiken?
En.. hoe zou ik dat moeten realiseren?
Of zijn er nog andere oplossingen om te kunnen werken met xp ( zonder internet natuurlijk), maar enkel voor die oude programma's verder te kunnen gebruiken?

Wie kan mij helpen aub?

Dank bij voorbaat
 
Je kan dit volledig gratis en vrij eenvoudig realiseren.
Met volgende tool kan je je oude XP computer "converteren" naar een virtuele disk (VHD).
Disk2vhd
Dit is dus een identieke copy van je huidig XP systeem welke je kan gebruiken in een Hypervizor. Dit is een applicatie die je toelaat een virtueel systeem als client te draaien (Windows XP) onder je huidig host systeem (Windows 8.1).

Hiervoor installeer je best Oracle Virtualbox. Tenzij je een Windows 8.1 Professional hebt? Dan gebruik je best Windows Hyper-V.
Hier kan je virtualbox downloaden; https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
VirtualBox 4.3.4 for Windows hosts x86/amd64

Installeer Virtualbox dus op je Windows 8.1 systeem. Maak dan een nieuwe VM (Virtual Machine) aan. En ken een bestaande Hard Disk toe. De VHD verkregen van vorige operatie met Disk2VHD.

Opstarten en je bent vertrokken...
 
haast elk programma dat op je xp draaide kun je ook op de Win8.1 laten draaien ...
je dient elke setup.exe op te starten met een rechts klik en uit te voeren als administrator daar boven op klik je dan elke snelkoppeling aan en pas je de compatibiliteitsmodus aan naar XP sp3
zo heb ik afgelopen week nog de Corel Paint Photo Shop PRO X2 werkende gekregen op de Win8.1 terwijl versie 7 de nieuwste is
 
Zou ik toch mee oppassen. Windows XP heeft een totaal andere (oudere) kernel dan Windows 8.1. Sommige software kan werken op die manier. Is alleszinds te proberen natuurlijk. Maar ik zou er zeker niet vanuit gaan dat dit altijd correct gaat werken.
Photo Shop PRO X2 bijvoorbeeld is compatible met Vista, dus dezelfde kernel familie als Windows 8.
 
Betreft de handleiding van "DDragon80"

Hallo
Ik heb dus die schijf aangemaakt. Prima gelukt.
Daarna https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads gedownload en geinstalleerd.
Ik heb dus een link gemaakt naar mijn disk die ik aangemaakt heb. Als ik alles doorgelopen heb en ik start de xp virtual machine krijg ik na enige tijd mijn bur.blad te zien en ik krijg dan ook een melding dat deze versie moet geregistreed worden bij Microsoft. En daar stop het dan mee..
Ik krijg geen andere melding hoe ik dit moet registreren of iets waar ik één of ander serienummer moet invullen, het blijft gewoon bij mijn bur. blad maar zonder iconen die ik verder kan aanklikken.
Mijn scherm van die virtuele machine is dan ook veel kleiner dan mijn gewoon scherm.

Graag uw advies aub?
Dank
 
Die activatie van je Windows XP op de VM gaat er normaal niet voor zorgen dat je deze niet kan opstarten.
De VM scherm resolutie dient ook aangepast te worden, eens je in Windows weg kan... Je dient deze hetzelfde te gebruiken als een volwaardige PC. De reden dat die vastloopt, kan te maken hebben met virtuele HW die niet correct geinstalleerd is of loopt.
Wat kan je wel of niet in de VM windows? Zie je de startbalk? Wat gebeurd er als je de <Ctrl-Alt-Del> activeerd? Terug te vinden bovenaan in het VM menu.
Kan je de VM opstarten in veilige modus? (F8 voor het bootproces)
 
Dank voor uw antwoord.
Ik heb enkel een "bevroren" bur;blad van mijn xp. ik kan daarin niets aan verhelpen. want iconen of taakbalken zijn niet aanwezig.
Idem in veilige modus.
Ik heb dan ook eens een poging ondernomen om mijn vhd te koppelen in windows zelf. Het betreft wel een poging van een leek op dat gebied!!
Daar kon ik zelf gewoon mijn vhd niet koppelen. Ik kreeg daar onmiddelllijk een foutmelding wanneer ik mijn vhd ging koppelen...
Zie bijlage van virtualBOX Or.
Toch bedankt maar ik begin te denken dat deze vhd xp niet zal lukken om virtueel te laten draaien.
Dank; xp virtual.jpg
 
Is mogelijk, mits een correcte configuratie. Helaas niet altijd even gemakkelijk.

Je dient in de BIOS van je computer alle Virtual Machine technology aan te zetten.
- Secure Virtual Machine Mode
- Intel VTx Virtualisation
- ...

Mogelijk worden er andere benamingen gebruikt. Die instellingen zijn terug te vinden in de CPU (processor) configuratie in je BIOS.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan