EEN DODE VIDEOKAART TOT LEVEN BRENGEN ?!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit wil ik toch wel eens delen, ongelooflijk, zelf uitgeprobeerd videokaart was dood.

Nvidia Geforce video kaart 700 reeks viel plotseling uit tijdens het gamen, niet meer te starten zelfs na langdurige afkoeling, zwart scherm, videokaart defect/gecrasht !!

Oplossing; Filmpje verteld een verhaal !!!


Hoe ongelooflijk het ook klinkt ze werkt weer volledig !!
 
Jep, ken de techniek al langer. Zijn mensen die op gelijkaardige manier veel laptops een 2de leven geven. Maar niet met een hete luchtblazer, maar door de PCB (moederbord) in de oven te leggen. Kan je de temperatuur ook redelijk regelen.
Alleen... is dit niet zo super goed voor de elco's op die print. Maar zolang de temperatuur niet te hoog is en te lang heeft opgewarmd, kan dat nog wel meevallen. Als het al "defect" is, kan het er alleen maar op beteren.
 
Grappig om te zien en te lezen hoe ieder z'n trucjes heeft voor reparaties.

Ik wil hier mijn ervaring aan toevoegen.

Ik heb in het verleden al menig apparaat gerepareerd door eerst goed naar de printplaat te kijken welke onderdelen warm kunnen worden, zoals bepaalde transistoren of vermogens weerstanden en diodes.
Deze onderdelen soldeerde ik dan door met een kleine tin toevoeging en in veel gevallen waren de problemen opgelost.

Het probleem wat vaak ontstaat is dat bepaalde onderdelen warm kunnen worden als een apparaat is ingeschakeld en weer afkoelt als het apparaat uitgezet wordt.
Wat hier gebeurd is uitzetten en krimpen van het elektronica onderdeel wat uiteindelijk in veel gevallen zal resulteren in een slechte soldeerverbinding.

Ik zal hierbij een afbeelding geven van soldeerverbindingen van een paar contacten die door uitzetting en inkrimpen slecht zijn geworden.
Rechts is goed. Links en midden is losgeraakt. Dit is dus te verhelpen met een soldeerbout en een kleine druppel tin.

666px-Gebrochene_loetstellen.jpg



En hier nog een goed voorbeeld van een slecht contact wat door warmte en koude ( uitzetten en krimpen ) ontstaan is.

SAL8nXfukX1tqG9vHZuplWWcQGwr7xt6YEaAfOQX-t8_vfyyOUIw-oUB96wxkJH-rw0hjREOPk9x88PgmJccY_61CYekyDtGyCI
 
Grappig om te zien en te lezen hoe ieder z'n trucjes heeft voor reparaties.

Ik wil hier mijn ervaring aan toevoegen.

Ik heb in het verleden al menig apparaat gerepareerd door eerst goed naar de printplaat te kijken welke onderdelen warm kunnen worden, zoals bepaalde transistoren of vermogens weerstanden en diodes.
Deze onderdelen soldeerde ik dan door met een kleine tin toevoeging en in veel gevallen waren de problemen opgelost.

Het probleem wat vaak ontstaat is dat bepaalde onderdelen warm kunnen worden als een apparaat is ingeschakeld en weer afkoelt als het apparaat uitgezet wordt.
Wat hier gebeurd is uitzetten en krimpen van het elektronica onderdeel wat uiteindelijk in veel gevallen zal resulteren in een slechte soldeerverbinding.

Ik zal hierbij een afbeelding geven van soldeerverbindingen van een paar contacten die door uitzetting en inkrimpen slecht zijn geworden.
Rechts is goed. Links en midden is losgeraakt. Dit is dus te verhelpen met een soldeerbout en een kleine druppel tin.

666px-Gebrochene_loetstellen.jpg



En hier nog een goed voorbeeld van een slecht contact wat door warmte en koude ( uitzetten en krimpen ) ontstaan is.

SAL8nXfukX1tqG9vHZuplWWcQGwr7xt6YEaAfOQX-t8_vfyyOUIw-oUB96wxkJH-rw0hjREOPk9x88PgmJccY_61CYekyDtGyCI
Zo te zien zitten er nog op die op het randje van goed staan.
 
Wel allemaal interessant maar op zo een videokaart zijn er zoveel solderingen klein en groot dat je het soms met moeite ziet, zelf met een extra lens kun je gaan zoeken.
Ik had er eerst stukje per stukje nagekeken, maar had niks gevonden, dan maar de optie gekozen zoals in het filmpje dit was het simpelst.
Mislukte het dan was het brute pech hebben, nu met wat verstandig omspringen met de warmteverdeling is het me toch gelukt, terug tussen de 400 en 650 euro gespaard !
 
  • Leuk
Waarderingen: wivy
Vraag blijft hoelang het houd. Als je weet dat het smeltpunt van tinsoldeer rond de 400° bedraagt, aan welke temperaturen geeft de electronica het dan op?
Maar je kan natuurlijk geluk hebben. Baat het niet, schaad het niet indien het onherroepelijk defect was.
 
Vraag blijft hoelang het houd. Als je weet dat het smeltpunt van tinsoldeer rond de 400° bedraagt, aan welke temperaturen geeft de electronica het dan op?
Smeltpunt van het huidige in producties gebruike loodvrije soldeer is afhankelijk van het gebruikte type 217 of 227c. Die oplossingen zoals in die video zijn meestal slechts tijdelijk.
Baat het niet, schaad het niet indien het onherroepelijk defect was.
Hangt er vanaf. Als het een oude kaart is die niks meer waard is, ok. Maar stel bv een GTX980 die best nog goeie prestaties levert en je die liever toch nog een tijdje houdt best niet zelf aan beginnen.
In de video verwarmt hij de PCB langs de onderkant tot 160. De andere kant waar dus de soldeerballetjes van de niet werkende GPU zitten heeft een nog lagere temperatuur. Dit wordt niet gesmolten of gesoldeerd.
Het enige wat er gebeurd is door het uitzetten worden de "scheurtjes" tijdelijk terug geplakt maar ze vloeien zeker niet in elkaar.
Stel het werkt een paar weken, of 3 maand. Daarna weer stuk, nog eens proberen. Stopt er weer mee na 2,5 maand, dan na 8 weken, 5 weken... tot ie t helemaal niet meer doet.
Als je niet hoger gaat dan 160c zal er niet veel gebeuren, ook niet qua langdurig success. Ga je echter hoger met telkens ongecontroleerd verhitten loop je risico te heet te gaan.
Dit kan de GPU stuk maken, of de PCB lijmlagen die de verschillend print layers (lagen) bij elkaar houden aantasten waardoor ze onherstelbaar beschadigt wordt.
De GPU is nog wel te vervangen maar vaak te duur als moderne versies al te vinden zijn.

De enige goeie manier is GPU (video ic) er af nemen, soldeer verwijderen van GPU en PCB, nieuwe soldeerballetjes op de GPU en terugsolderen. Een betaalbare herstelling.
Links zie je een TV bord maar is hetzelfde principe. IC wordt losgesoldeerd, soldeer wordt van zowel IC als printplaat verwijdert. Nieuwe soldeerballetjes op het IC en teruggesoldeerd. De grafiek links onderaan is het gebruikte terugsoldeerprofiel Rechts is een nVidia 980GTX die klaar is voor nieuwe balletjes maar moet nog even op een correct sjabloon wachten waarna die ook weer zou moeten werken.

31014_Reball_Philips_TV_Deus.jpg
DSC07898.JPG
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan