Eén op vier pc's draait nog steeds op Windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ondanks dat de ondersteuning vorige maand door Microsoft werd stopgezet, blijft Windows XP wereldwijd het tweede meest gebruikte besturingssysteem.

Microsoft heeft begin april de ondersteuning voor Windows XP volledig stopgezet, maar gebruikers lijken niet gehaast om het meer dan twaalf jaar oude besturingssysteem vaarwel te zeggen.

U kan het volledige artikel lezen op zdnet.be.
 
Hier klopt iets niet.

De haast is er misschien wel, maar financieel laat dit het bij veel bedrijven en instanties niet toe om een volledig nieuw computerpark aan te schaffen. Een upgrade van alleen de besturing is vaak niet mogelijk met de verouderde hardware en veel software werkt niet onder Windows 7 of 8. Ook hiervoor zullen nieuwe licenties aangeschaft moeten worden.

Er zou eens onderzoek gedaan moeten worden wat de persentages zijn bij particuliere pc's en bij bedrijfs pc's.

Kijk ik naar het bedrijf waar ik zelf werk dan bestaat 90% nog uit Windows XP machines, ik zelf werk ook nog op een XP computer.

Ondanks mijn melding dat XP vanaf 8 april 2014 niet meer ondersteund zou gaan worden is er niets gebeurd omdat dit een investering van rond de 35.000 euro is en dat geld moet ergens vandaan komen bij een gesubsidieerde instelling. En dan praten we over 23 computers die vervangen moeten worden en 6 die geupgrade kunnen worden inclusief het arbeidsloon, daarnaast moeten de nodige nieuwe licenties aangeschaft worden.
Kortom: Dit geld is er gewoon simpelweg niet.
Door de bezuinigingen van de overheid waren de subsidies ook al gedaald, dus het is al moeilijk genoeg als stichting om met de middelen die op dit moment ter beschikking staan te overleven.

Dus dit soort uitspraken dat gebruikers geen haast maken is wel erg kort door de bocht. Zoiets heeft geen onderbouwing en waarschijnlijk heeft men geen onderzoek verricht naar de ware feiten.


Uit mijn jeugd weet ik nog dat er bij ons in het dorp een hele rijke meneer woonde.
Mijn moeder kwam daar regelmatig met een collecte bus, maar meneer gaf nooit iets omdat hij in de veronderstelling was dat het met iedereen goed ging.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het artikel steekt van wal met cijfers die afkomstig zijn netmarketshare.com.

Eerst worden deze cijfers toegelicht en dan wordt het gebruik van XP besproken in vergelijking met de andere Windows besturingssystemen.

Dan wordt er aangehaald dat het einde van XP reeds geruime tijd werd aangekondigd.

Er wordt besloten dat het marktaandeel van XP geleidelijk aan zal zakken, maar dat XP nog niet meteen zal verdwijnen.

Daarna wordt nog eventjes het marktaandeel van W7, W8 en W8.1 besproken.

Meer is er niet aan de hand ... met een eigen interpretatie van dit alles en daaruit voortvloeiende dramatisering kan je natuurlijk alle kanten uit.
 
Mijn soundprocessing pc werkt ook nog op xp, omdat de audio hardware dit of win2000 vraagt, dus zijn er weinig opties. De audio kaarten zijn nog altijd PCI kaarten, ook de nieuwe, dus dat wordt een probleem.
 
Het artikel steekt van wal met cijfers die afkomstig zijn netmarketshare.com.

Eerst worden deze cijfers toegelicht en dan wordt het gebruik van XP besproken in vergelijking met de andere Windows besturingssystemen.

Dan wordt er aangehaald dat het einde van XP reeds geruime tijd werd aangekondigd.

Er wordt besloten dat het marktaandeel van XP geleidelijk aan zal zakken, maar dat XP nog niet meteen zal verdwijnen.

Daarna wordt nog eventjes het marktaandeel van W7, W8 en W8.1 besproken.

Meer is er niet aan de hand ... met een eigen interpretatie van dit alles en daaruit voortvloeiende dramatisering kan je natuurlijk alle kanten uit.
Uitspraken als: "Gebruikers lijken niet gehaast om het meer dan twaalf jaar oude besturingssysteem vaarwel te zeggen" geven een ander beeld dan de werkelijkheid.

Het is geen interpretatie of dramatisering, maar de realiteit.
Als het aan mij / ons lag gaan wij morgen nieuwe computers uitzoeken. Helaas zal dit zeker het komende jaar een droom blijven.

Ik zal een instantie noemen waar geld geen probleem zou mogen zijn.
De Nederlandse overheid waar het financieel dus goed zou moeten gaan kampt met 34.000 tot 40.0000 verouderde pc's. Overheid gaat doorrr met Windows XP | Spitsnieuws
 
Mijn soundprocessing pc werkt ook nog op xp, omdat de audio hardware dit of win2000 vraagt, dus zijn er weinig opties. De audio kaarten zijn nog altijd PCI kaarten, ook de nieuwe, dus dat wordt een probleem.

Dat heb ik ook met 1 van mijn audioprocessing systemen op mijn werk.
Soundbench draait niet op Windows 8. Dit draait zelf op Windows 98 wat al veel langer niet meer wordt ondersteund.
 
Wat nog een groter probleem wordt, is het feit dat fabrikanten van moederborden geen 8 bits PCI sleuven meer voorzien.
Best lastig met kaarten van 1100 + Euro's.
 
Wat nog een groter probleem wordt, is het feit dat fabrikanten van moederborden geen 8 bits PCI sleuven meer voorzien.
Best lastig met kaarten van 1100 + Euro's.

Daar kan ik je wel mee verderhelpen. Industriële computers met backplanes die nog 32bit PCI sloten hebben.
Zulke computers bestaan uit:
- een backplane. De "sloten"; PCI 32bit en/of 64bit.
- een SBC (Single Board Computer). Een moederbord in kaartvormfactor die in een speciaal ISA achtig slot zit.

Zulke computers bezitten dus nog sloten die compatible zijn. Enkel de SBC moet je wat mee uitkijken dat die nog oudere OS ondersteund. Maar indien gewenst kan ik je hiermee verderhelpen.
 
De kaarten zijn inderdaad het probleem niet.

Maar de ondersteuning van software aan de inmiddels verouderde maar erg goede hardware zoals de BSS omnidrive is bij mij het probleem. Dit draait niet onder de nieuwste Windows versies.
Uiteraard kan alle hardware vervangen worden door vergelijkbare hardware dat wel aan te sturen is met een recente Windows versie.
Je bent dan wel enkele duizenden euro's lichter en je hebt dan mis of meer precies hetzelde maar dan wel met een nieuwe besturing op de laptop. ( Deze laptop moet dat trouwens ook vervangen worden omdat W7 of 8 daar niet op draait )

Ga zoiets maar eens duidelijk maken of uitleggen bij mensen die dit moeten financieren in deze moeilijke tijden.
 
Ik heb 2 dezelfde Asus werkstations gebouwd dus ik kan voorlopig wel voort, maar zeer interessant te weten dat er zulke SBC's zijn, bedankt voor de tip alleszins.

Daar kan ik je wel mee verderhelpen. Industriële computers met backplanes die nog 32bit PCI sloten hebben.
Zulke computers bestaan uit:
- een backplane. De "sloten"; PCI 32bit en/of 64bit.
- een SBC (Single Board Computer). Een moederbord in kaartvormfactor die in een speciaal ISA achtig slot zit.

Zulke computers bezitten dus nog sloten die compatible zijn. Enkel de SBC moet je wat mee uitkijken dat die nog oudere OS ondersteund. Maar indien gewenst kan ik je hiermee verderhelpen.
 
2x Quad2Cores Q-9450 op een P5E3WS-PRO van Asus, 4Gb GEIL RAM, 2 Samsung 750 Gb in RAID1 configuratie en 1 Optimod PC-1100 DSP kaart en worden meestal gebruikt voor radio streaming, ik heb nog materiaal om live uit te zenden, maar dat is hardware. Ik heb nog 2 i7 computers voor Protools en Audition.
Puur hobby hoor :)
 
Aha, ik dacht dat je in de audio opname studio of montage werkzaam was, omdat je een kaart vermeld had van 1100 euro.
Dan lijkt mij werken met 8 bits kaartjes niet zo'n goede optie.

Leuk dat je ook met Protools werkt, hier doe ik momenteel niet zo veel meer mee.
Tegenwoordig gebruik ik meestal Nuendo Live Nuendo Live :  | http://www.steinberg.net/
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan