Ach, past wel in het rijtje dat de PC sneller wordt met meer geheugen (indien er niet wordt geswapt) of door overbodige files en registersleutels te wissen of defragmenteren van NTFS partities........ik doe het niet meer maar vrougah nooit iets van gemerkt dat er ook maar iets sneller wordt.
Als je het geloofd is het zo, zeg ik maar.
Meer geheugen heeft zeker bij 32 bits systemen weinig nut tenzij je dit op een andere manier wilt inzetten zoals bijvoorbeeld een tijdelijk swapfile.
De pc zelf zal ook bij een 64 bits besturing niet sneller worden. Maar wel merkbaar bij multitasking of zware programma's die je wilt draaien.
Ach ja, je repareert wel eens wat voor anderen en dan loop je de afgelopen 25 jaar wel eens tegen dingetjes aan zoals een Chipset driver die niet meer bleek te werken na een BIOS update die nodig was om een hogere processor goed werkend te krijgen. Tijdens de ontwikkeling of fabrikage van dit MB bestond deze modernere CPU nog niet, dus er waren ook bepaalde sotwarematige aanpassingen ( drivers ) nog niet uitgevonden om de boel werkend te krijgen.
Niet meer vooruit te branden dat ding terwijl er een snellere processor ingegaan was. De gehele interne communicatie onderling liep op een laag pitje.
Oude prcessor er terug ingezet en hij liep weer als een zonnetje. Nieuwe processor er weer in en meteen weer grote troubles en doffe ellende. Drivers van de Chipset geupdate en er kwam een snelheidsmonster te voorschijn. Dat kun je dus krijgen als hardware niet op elkaar is afgestemd met verouderde drivers.
Ik bedoel maar. Niet dat ik er in geloof, maar dit is ervaring.
Maar nogmaals, zoiets onstaat na een hardwarematige verandering en in het genoemde voorbeeld zijn er wel degelijk driver updates nodig om de hardware of devices weer volgens de spec's aangegeven snelheden te laten samenwerken.
En ik geef iedereen gelijk die zegt dat je van een goed draaiende pc wat drivers betreft af moet blijven. Het zal nog geen miljoenste seconde snelheidswinst opleveren.
Zeker van kant en klare systemen moet je afblijven wat drivers betreft. Het is mij onbekend dat er tegenwoordig nog gammele systemen uit de fabriek rollen die systeemfouten bevatten. 15 jaar geleden was dit nog wel eens anders.
Bij zelfbouw kan het gebeuren dat bepaalde nieuwe hardware niet goed wil samenwerken met een moederbord of andere hardware. Heb je de bijgeleverde CD of DVD geïnstalleerd van een moederbord en je hebt hardware gekocht en geïnstalleerd dat nog niet bestond toen de bijgeleverde cd van het moederbord gebrand werd voel je mogelijk de bui al weer hangen. 9 van de 10 keer gaat het goed, maar soms ook niet.
Een ander aspect wat vooral bij een grafische kaart voor komt is dat er functionaliteit toegevoegd kan worden met een update. Niet dat hier van een driver of stuurprogramma update sprake is, maar meer een software update. Een overweging dus of je deze functionaliteit nodig hebt.