DHHS Scam

Vooreerst een waarschuwing voor de berichten van DHHS: dit is phishing!

Werkwijze: Je krijgt een bericht via Messenger van een gekende persoon.
Die gekende persoon weet nergens vanaf, maar staat op Facebook als vriend.
Dit bericht werd verstuurd door DHHS.

Mijn partner was al begonnen met daarop in te gaan, gelukkig kon ik tijdig ingrijpen.
Alleen worden nog dagelijks dergelijke berichten doorgestuurd.

Mijn vraag: Wat zijn de mogelijkheden op een smartphone om daarvan af te raken?
 
Op het internet is er veel info te vinden over DHHS, hoofdzakelijk in het Engels (oorspronkelijk afkomstig uit VS).

(@PhilipV: Onder hacking geplaatst omdat ik op Informatief phishing geen vraag kon stellen, mijn excuses hiervoor.)
 
Als je bericht krijgt van DHHS (Dept. of Health & Human Services) uit de VS ... dan WEET JE TOCH GEWOON dat niet kosher is ... Delete knop gewoon ...
 
Je krijgt gewoon een bericht van een vriend (iemand die je als bevriend aangegeven hebt op Facebook), niets wijst er op dat het om een vervalsing gaat. Gelukkig was ik van deze praktijk op de hoogte en kon ik mijn partner tijdig afremmen om er mee door te gaan. En om anderen er voor te waarschuwen, heb ik dit op dit forum vermeld.
 
Het steekt ingenieus ineen. Jammer dat ik de conversatie op de smartphone van mijn partner niet meer kan weergeven omdat ik alles verwijderd heb. Het begint onschuldig met een berichtje van jouw vriend om te vragen hoe het met je gaat. Als je hierop reageert, belandt je antwoord zonder dat je het beseft bij iemand anders dan je vriend, want die laatste weet daar helemaal niets vanaf.
Het is een tweetal jaren geleden begonnen in Amerika, waar ze een officiële instelling (DHSS) als afzender gebruikten, zo hebben ze duizenden slachtoffers kunnen maken. Goed dat ik dit eens gelezen had. Nu is het hier aanbeland, met een nog gesofisticeerder afzender, waardoor het nog gevaarlijker geworden is.
 
Terug
Bovenaan