Windows 11 Defender negeert uitsluiting op submap

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Ik heb zonet een wel erg ongewoon verschijnsel ... niettegenstaande ik een uitsluiting in mijn Defender heb staan voor een welbepaalde map en daar in die map nooit problemen heb ondervonden, wordt nu een bestand waarvan Defender (Microsoft dus) denkt het te moeten weren maar dat in een submap staat wel gesignaleerd als hoog risico én meteen gewist -> van zodra ik het opstart ! uit die map. Start ik het niet op dan gebeurt er niets mee !

Mis ik iets ? Dat het proces ergens zou worden gesignaleerd, dat snap ik - maar het bronbestand wissen ? in een uitgesloten map ?
Wie weet er meer vanaf ?

Ik gebruik al zo iets, niet deze maar wel zo'n schil/interface naar Defender.
Maar dat brengt uiteraard geen soelaas zolang Defender zelf (waar het allemaal uiteindelijk toch in de settings terechtkomt) in de fout gaat op een submap.

Voor zover ik kennis heb van Defender, is dit by design zo. Je gaat enkel de bestanden in de betreffende folder whitelisten. Geen subfolders. Wat op zich wel een goede strategie is. Met exclusions moet je voorzichtig omspringen. En daarbij er niet vanuit gaan dat je een hele folder structuur eenvoudig kan uitsluiten.

Nee, dat is zeker niet zo ... want ik heb jaar en dag één map waar ik alle twijfelachtige downloads (usenet, torrents, etc...) eerst in neerzet om ze dan pas na grondig onderzoek en ev. installatie in een VM of Sandbox over te brengen naar mijn NAS server.
Ik heb dus al heel wat zaken zien passeren geloof me, maar in die submappen uit die ene map (noem het mijn DMZ) werd tot nu toe nooit iets gemerkt of verwijderd.

citaat :
Een uitsluiting in Windows Defender voor een specifieke map geldt ook voor alle submappen en hun inhoud. Wanneer je een map toevoegt aan de uitsluitingen, worden alle bestanden en submappen in die map uitgesloten van scans door Windows Defender. Dit betekent dat geen enkele scan wordt uitgevoerd op die map, de bestanden erin, of op bestanden in de submappen.

einde citaat.

Tot nu ... nu had ik dat wel aan de hand.

Dan zit er blijkbaar wel verschil in de basic built in defender en de enterprise (Azure). Ik weet dat deze laatste wel een meer specifieke configuratie vereist betreft exclusions.

Nee, dat is zeker niet zo ... want ik heb jaar en dag één map waar ik alle twijfelachtige downloads (usenet, torrents, etc...) eerst in neerzet om ze dan pas na grondig onderzoek en ev. installatie in een VM of Sandbox over te brengen naar mijn NAS server.
Ik heb dus al heel wat zaken zien passeren geloof me, maar in die submappen uit die ene map (noem het mijn DMZ) werd tot nu toe nooit iets gemerkt of verwijderd.

citaat :
Een uitsluiting in Windows Defender voor een specifieke map geldt ook voor alle submappen en hun inhoud. Wanneer je een map toevoegt aan de uitsluitingen, worden alle bestanden en submappen in die map uitgesloten van scans door Windows Defender. Dit betekent dat geen enkele scan wordt uitgevoerd op die map, de bestanden erin, of op bestanden in de submappen.

einde citaat.

Tot nu ... nu had ik dat wel aan de hand.
Hi PhilipV,
Je hebt 200% gelijk ... vroeger was het niet zo .. je sloot een MAP uit ... en dan trok WD zich niets meer aan van de inhoud in die MAP..
Nu krijg je een zak van foutmeldingen..
Ik plaats PortableApps in een MAP op mijn laptop (welke ik veel gebruik). Ik werk die dan bij op mijn laptop met de PortableApps START exe.. Zodat alle in mijn MAP automatisch bijgewerkt wordt. Daarna wordt die hele MAP gesynchroniseerd met SyncBackFree naar een USB stick.
Resultaat .. CCleaner portable en MCAfee Portable worden niet bijgewerkt maar geblokkeerd door WD .. je mag, in WD, toelaten op deze PC ... niets wil helpen.
Als ik echter op de USB stick zelf (waar ook diezelfde MAP uitgesloten is in WD) en via die USB stick die START.EXE opstart gebeurt alles OK en worden wel die Portable APPS bijgewerkt zonder foutberichten ..
Dus blijkbaar wordt er een onderscheid gemaakt in WD tussen lokale schijven (SSD's) en USB sticks ..
RaRa ..
Groetjes, Zeezicht

Ik plaats PortableApps in een MAP op mijn laptop (welke ik veel gebruik).
Bij mij idem.

Doch...
Ik werk die dan bij op mijn laptop met de PortableApps START exe.
Dat is wel handig, maar ik snap niet hoe je hierbij te werk gaat. Ik zou het ten zeerste waarderen als je me daar iets meer over kunt vertellen van zodra PhilipV zijn vraagstuk als opgelost aanziet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan