Windows 10 Computer komt terug uit slaapstand

Als ik de computer van een kennis inschakel om in slaapstand te gaan via (INSTELLINGEN-ENERGIEBEHEER EN SLAAPSTAND) en dan de computer afmeld met (AFSLUITEN OF AFMELDEN naar SLAAPSTAND) dan start deze direct terug op.
Het scherm slaat dan ook direct aan wat niet de bedoeling is.
Kan dit hardware matig zijn?
Want de DVD-drive gaat knipperen en dan komt de computer direct terug uit slaapstand.
Soms lukt het wel eens, maar dit is vrij zeldzaam.
Ik had CC-CLEANER wel gebruikt, maar of dit het probleem is weet ik niet?
Daarvoor waren er volgend die kennis geen problemen.

Hopelijk is dit wat duidelijk en kunnen jullie mij verder helpen.
Dank
 
Dit kan het gevolg zijn van activiteit op de netwerkkaart of de wifi-verbinding.
Kijk zeker eens na in de settings of 'Wake-up-on-LAN' niet per ongeluk actief staat.
 
Gaat iets anders zijn, meest waarschijnlijk de muis. Heb ik hier ook... Wanneer ik hier men muis nog durf aan te raken nadat ik de slaapstand aangezet heb... komt die er onmiddellijk weer uit.
Dus... wannneer je slaapstand aanklikt, blijf volledig en ONMIDDELLIJK van je muis en/of toetsenbord af.
Of.... zet die optie uit om met je keyboard of muis uit slaapstand te gaan.
 
Beste Philip en DDragon80,
Vooreerst al bedankt voor jullie reactie.
Philip: Hoe kan ik die settings of 'Wake-up-on-LAN' niet actief zetten?
DDragon80: Het kan inderdaad iets met de muis te maken hebben.
Want deze blijft actief. (lampje van die muis blijft branden).
Maar hoe moet ik deze optie uitschakelen om uit slaapstand te gaan?

Vanavond stuurde die persoon mij volgend bericht:
Als ik hem gewoon opzet en begin te werken, valt hij telkens na een paar minuten uit en moet ik een toets indrukken om gewoon verder te gaan.

Nochtans op mij computer heb ik hiermee geen problemen.
 
### Stap 1: Wake-on-LAN uitschakelen in de BIOS/UEFI

1. **Start je computer opnieuw op** en druk tijdens het opstarten op de toets om naar de BIOS/UEFI te gaan (dit is meestal een toets zoals F2, F10, Delete, of Esc, afhankelijk van je computerfabrikant).
2. **Zoek de WoL-instelling**. Dit kan zich bevinden onder een tabblad zoals 'Power Management', 'Advanced', of iets vergelijkbaars.
3. **Schakel WoL uit**. Dit kan een optie zijn zoals 'Wake-on-LAN', 'Power On by PCI-E', of iets dergelijks.
4. **Sla de wijzigingen op en sluit af**.

### Stap 2: Wake-on-LAN uitschakelen in Windows

1. **Open Apparaatbeheer**:
- Klik met de rechtermuisknop op het Startmenu en selecteer "Apparaatbeheer".

2. **Zoek je netwerkadapter**:
- Vouw het gedeelte 'Netwerkadapters' uit.
- Klik met de rechtermuisknop op je netwerkadapter en selecteer 'Eigenschappen'.

3. **Schakel WoL uit**:
- Ga naar het tabblad 'Geavanceerd'.
- Zoek naar opties zoals 'Wake on Magic Packet', 'Wake on pattern match', of iets dergelijks, en zet deze op 'Disabled'.

4. **Controleer de Energiebeheer-instellingen**:
- Ga naar het tabblad 'Energiebeheer'.
- Zorg ervoor dat de opties 'Dit apparaat mag de computer uit de slaapstand halen' en 'Alleen een magic-packet mag de computer uit de slaapstand halen' zijn uitgevinkt.

5. **Klik op 'OK'** om de wijzigingen op te slaan.

Na het voltooien van deze stappen zou Wake-on-LAN uitgeschakeld moeten zijn op je Windows-pc. Je computer zal dan niet langer reageren op WoL-signalen om uit de slaapstand of uitgeschakelde toestand te ontwaken.
 
Ik heb het probleem toch gevonden.
Het bleek zoals Philip kwam te zeggen die netwerkaart te zijn die moest uitgeschakeld worden in Apparaatbeheer.
Dit had wel de naam Realtek Gaming 2.5GbE Family Controller maar dit uitschakelen hielp.
Als ik de muis en/of het toetsenbord uitschakelde kon ik deze na gebruik van de slaapstand niet gebruiken.
Ze waren dus niet actief.
Voor hetzelfde kon het dit dus ook zijn.

Maar eind goed al goed het is toch gelukt.
Bedankt allemaal.
 
Ik ben er ook bijna 100% van overtuigd dat dit geen WOL situatie kan zijn. Tenzij een of ander apparaat constant WOL packetjes verstuurd, wat vrijwel (om niet te zeggen nooit) voorkomt. Een WOL signaal op zich is al iets exotisch, laat staan dat zoiets constant over je netwerk zou gaan. Maar bon, als het gerelateerd is met je NIC, zoals je bevindingen bewijzen, ga ik eerder uit van punt 4 met volgende:
"Zorg ervoor dat de opties uitergevinkt staan: 'Dit apparaat mag de computer uit de slaapstand halen'"

Bij netwerk activiteit (welke dus wel constant aanwezig is), gaat die dus waarschijnlijk uit slaapstand.
 
Tuurlijk is dat een NIC... al dan niet onboard.
Die energiestanden uitschakelen is niets mis mee. Pas ik trouwens ook toe op al men devices. Dus dat is zeker ok.
Toch als het gaat om die energy settings. Want volledig uitschakelen is dan weer absurd.
 
Mijn PC komt ook altijd vanzelf uit slaapstand.
Het is veel te ingewikkeld om te trachten dit te verhelpen.
Al ik langer dan een half uur afwezig ben, zet ik de computer af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan