Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo, ik heb windows 8.1 op mijn SSD schijf geupgraded naar windows 10.
Op mijn gewone HD staat windows7.
Bij het opstarten van de pc kreeg ik altijd een bootmenu keuze voor windows8.1 of windows7.
Nu heb ik dat niet meer en moet ik windows7 benaderen vanuit de BIOS.
Erg lastig.
Als bijkomstigheid heb ik nog het probleem dat bij het afsluiten van windows10, de pc niet meer afsluit. Moet ik nu doen door handmatig de afsluitknop in te drukken.
 
Moderator Notice: welkom hier op pctuts ...
ik heb je een eigen topic gegeven omdat het niet de bedoeling is dat jij met jouw probleem meelift in een ander zijn topic !


je dient de herstel cd of de Windows dvd te plaatsen om een opstartherstel te doen ...
heb je geen van beiden kun je ook vanuit de Windows 10 EasyBCD2.2 opstarten om een opstartregel Windows 7 aan te maken ..
of je download de opstart herstel cd http://www.pctuts.be/f395/windows-7-herstel-recovery-cd-32-en-64-bit-43488/
download EasyBCD ..*zie bijlage
hoe gebruik je nu EasyBCD
 

Bijlagen

  • EasyBCD 2.2.zip
    1.5 MB · Weergaven: 158
Hallo Qtex, EasyBCD werkt prima, ik heb nu weer de keuze bij het opstarten, windows7 of windows10.
Dat is dus voor elkaar.
Helaas laat windows10 bij het afsluiten de aan/uitknop op de pc nog steeds niet afsluiten en blijft het blauwe lampje branden.
Dat is niet het geval in windows7 op dezelfde pc.
Die sluit alles keurig af zoals ik dat gewend ben.
Misschien kan je mij hierin ook van advies dienen?
Bijvoorbaat dank. vr.gr. van tippelaar
 
klik bij start op instellingen en ga naar Systeem (beeldscherm, meldingen , apps , energie ) .
selecteer energie en slaapstand ....klik verder op extra energie instellingen ...
klik nu aan de linker kant op het gedrag van de aan/uit knoppen bepalen ..
actie voor de afsluit knop dient hier op afsluiten te staan ..
actie voor de slaapstand knop dient op slaapstand te staan ..
 
Bij het opstarten van de pc kreeg ik altijd een bootmenu keuze voor windows8.1 of windows7.
Nu heb ik dat niet meer en moet ik windows7 benaderen vanuit de BIOS.

Bij het aanzetten van de computer kreeg je de Windows Bootloader te zien waar je dan kon kiezen met welk OS je de computer wou booten Windows 7 of Windows 8.1 . Je had eigenlijk een multiboot systeem. Eerlijk gezegd , ik wist op voorhand al dat er problemen gingen zijn met de Upgrade bij wie een Multibootsysteem gebruikte. Nu beschikt je computer ook over een Bootmenu , en je niet steeds in het BIOS de opstartvolgorde moet gaan aanpassen en bevestigen met de F10 toets.
Dit hangt wel af van merk tot merk, maar bij het aanzeztten van de computer druk je onmiddelijk op de F11 toets in mijn geval.
Je krijgt dan het BIOS Bootmenu te zien , en kan je kiezen vanaf welk apparaat je de computer wil booten.

Een bootmenu ziet er ongeveer zo uit, scheelt ook van BIOS tot BIOS .

ocs-00-boot-dev-priority-hotkey.png



In dit voorbeeld gaat na drukken op de Enter toets en er ligt een Boot schijfje in de CD/DVD lezer booten van het CD/DVD apparaat , zonder dat ik aan de opstartvolgorde in het BIOS iets ga veranderen.
 
Ranger zei:
ik wist op voorhand al dat er problemen gingen zijn met de Upgrade bij wie een Multibootsysteem gebruikte.

enkel diegene die dus een 2de partitie hebben voorzien van een besturingssysteem onder vinden dit ...
ik heb namelijk ook Multibootsysteem maar dan over 2 aparte schijven ( 1 ssd+1hdd ) hier werd de bootloader niet aangetast .

*wat jij daar zegt over het bootmenu , wel dit klopt ook zo kan ik dit bootmenu oproepen via de F8

6e82f82c5f-Ashampoo_Snap_2015.08.09_07h33m37s_001_.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan