Linux / Unix Boodschappen bij boot

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Ik merkte al bij 2 distros dat er na het embleem een poosje een zwart scherm komt en dan de desktop.
Nu en dan flasht er een boodschap, in heel fijne letters, over het scherm. Maar dat is zo kortstondig dat ik onmogelijk kan lezen wat er staat.

Is er iemand die weet waar vb. Mint die boodschappen ev. logt en met welk onderdeel van Linux of een app ik die boodschappen nadien kan bekijken ?

Idem bij afsluiten : ik kon net 'Broadcast Message : ..." lezen voor het al weg was.

Nu Linux eindelijk wat meer marktaandeel kan winnen omdat Win 10 eruit gaat lees ik wel her en der wat problemen met Linux distro's . Wat jammer is natuurlijk, want het grote gros van de mensen staat wel nog heel erg sceptisch tegenover Linux, wat meteen in hun nadeel zal werken als die argwanende nieuwe gebruikers zo een flashende boodschap te zien krijgt. Gaat dit meteen geen goede indruk bieden bij die argwanende nieuwe gebruikers. Ikzelf heb tot nu toe met de distro's die ik tot nu toe heb geprobeerd nog geen flaschende boodschappen te zien gekregen. Ik loop tegen andere nadelen aan waardoor ik steeds weer terug naar Win terug ga. Dit zal denk ik niet snel opgelost worden. Ik kan de PDF bestanden en de Office bestanden van de school waar mijn kids zitten niet openen in Mint, en nog 3 andere Linuxs distro's en in Win heb ik geen enkel probleem met mijn Office 2024.

Tja, bij een volgende boot was de boodschap zowel bij opstart als afsluiten verdwenen... Ik vermoed dat het iets te maken had met een noodzaak van een reboot want er vlak voor had ik inderdaad het Linux systeem van updates laten lopen en een pak wijzigingen laten aanbrengen zowel voor UBUNTU-wijzigingen als in pakketten van Flatpak.

Maar het is idd. niet zo proper dat dit zo snel in de linkerbovenhoek van je scherm voorbijflitst dat je het als gebruiker niet kan lezen.

Ik ben zelf ondertussen wel gecharmeerd door Linux in 2 smaken : Mint en MX-Linux.
Problemen van compabiliteit met Office heb ik nog niet ondervonden : die LibreOffice doet wonderen op dat vlak.

Als iemand toch iets zou weten over logging binnen Linux graag ... uit nieuwgierigheid en vooral leergierigheid (o.a. om hier dan anderen beter te kunnen helpen als Linux hier meer en meer aan bod komt...)

OK... bedankt ... interessant, maar typisch voorbeeld van info overload.
1 Boot geeft bijna 1000 lijnen aan log !
En de ene lijn voor een Linux leek al onbegrijpelijker dan de andere. Ik vrees dat ik hiermee niet verder kom maar hou het achter de hand.

Idem bij afsluiten : ik kon net 'Broadcast Message : ..." lezen voor het al weg was.
Dat is vermoedelijk het shutdown bericht. Als het goed is en je bent met meerdere users ingelogd of meerdere terminals (bijv. ook remote ingelogd) dan krijgt iedereen te zien dat het systeem afgesloten wordt.

Als je voor de boot wat wil zien kun je ook nog in de systeem log gaan kijken. Dus /var/log/messages voor RH en deratives, bij Debian deratives is dat volgens mij het /var/log/syslog bestand.
Journal geeft het soms wat duidelijker aan, ligt er een beetje aan wat men zoekt.

Problemen van compabiliteit met Office heb ik nog niet ondervonden : die LibreOffice doet wonderen op dat vlak.
Het zijn ook enkel van Smartschool dat ik die problemen heb. Ik denk dat dit iets is van Smartschool zelf, alhoewel dat ik van een andere school met eveneens Smartschool dit probleem niet tegenkwam. Dus denk ik eerder een instelling van Smartschool van de school zelf dat ervoor zorgt dat ik die niet open krijg. In Win 11 pro met office 2024 geen enkel probleem. Maar die Linux distro's die ik eerder heb geprobeerd lukte het helaas niet. Kon ook niet meteen een oplossing vinden. Ben dan maar terug naar mijn aloude Windows terug gegaan. Ik geraak voorlopig althans niet warm van de Linux distro's die ik tot op heden heb geprobeerd. Komt misschien wel nog. Dat is het voordeel van met verschillende SATA3 SSD's te werken, ben nooit iets kwijt, want ik haal mijn Windows SSD gewoon er helemaal uit en stop dan die SSD erin waarmee ik dan Linux probeer. Liever geen VM. hoogstwaarschijnlijk komt dit omdat ik VM ook niet genoeg begrijp, dat ik liever met apparte SSD's werk. Het zijn jammer genoeg wel iedere keer 17 schroeven uit en terug in draaien van mijne laptop. Maar dat doe ik nu ook weer niet elke week.

Terug
Bovenaan