Dat kan op verschillende manieren:
Methode a) je begint met de e-mail
Methode b) je begint met de documenten.
Methode a) je begint met het aanmaken van een nieuwe e-mail
Klik in Thunderbird op Opstellen. Er wordt dan een nieuw bericht aangemaakt.
Vul achter Aan: de geadresseerde in
Vul achter Onderwerp de titel in.
Klik dan op de paperclip die rechtsboven staat:
De Verkenner wordt dan geopend. Blader naar de map waarin de 4 documenten staan en open die map.
Als die map geopend is, dan houd je de linker Ctrl toets ingedrukt, terwijl je een voor een op de 4 documenten klikt. Ze worden dan alle vier geselecteerd.
Als dat gebeurd is, dan klik je rechts onderaan op Openen:
De 4 geselecteerde bestanden zijn dan als bijlage toegevoegd aan de e-mail.
Schrijf er nog een begeleidende tekst bij en klik daarna op Verzenden (staat links bovenaan).
Om te oefenen kun je die 4 bestanden eerst naar jezelf sturen.
Methode b) Je begint met de documenten die je wilt gaan versturen:
Open de Verkenner en blader naar de map waar die bestanden in staan.
Open die map.
Houd de linker Ctrl toets ingedrukt terwijl je een voor een die bestanden aanklikt. De op die manier geselecteerde bestanden hebben dan een blauwe achtergrond gekregen.
Klik daarna met de rechter muisknop op 1 van de geselecteerde bestanden. In het contextmenu klik je dan op Kopiëren naar > E-mailgeadresseerde.
Ook dan wordt er een nieuwe e-mail aangemaakt, waar de 4 bestanden al als bijlage aan zijn toegevoegd.
Misschien krijg je die nieuwe e-mail niet direct in beeld. Houd dan de muisaanwijzer boven het pictogram van Thunderbird in de taakbalk. Je ziet dan mogelijk twee mini-afbeeldingen. Klik dan op de mini-afbeelding waar Nieuw bericht boven staat.
Maak die e-mail af door de geadresseerde en het onderwerp in te vullen en eventueel een begeleidende tekst te typen.
Kies zelf wat jij de makkelijkste manier vind: a) of b).
Manier b) werkt alleen wanneer jij Thunderbird hebt ingesteld als standaard e-mailprogramma.