28 februari 2009
Het Belgische betaalverkeer kan 32 miljoen euro goedkoper verlopen. In een brief aan minister voor Ondernemen Vincent Van Quickenborne (Open Vld) dringen de federaties Unizo en Fedis erop aan dat er wordt ingegrepen in de kosten van het betalingsverkeer met kredietkaarten. Dat schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad zaterdag.Europa heeft MasterCard al gedwongen om de zogenaamde "interchange fees" - vergoedingen die banken elkaar aanrekenen en die de kostprijs van een kredietkaartbetaling met naar schatting ongeveer 1 procent opschroeven - te laten vallen voor internationale betalingen. De ondernemersorganisatie Unizo en de winkelfederatie Fedis vragen nu dat dat ook zou gebeuren voor nationale betalingen, die twee derde van het totale aantal transacties uitmaken. Met een dergelijke regeling kan 32 miljoen euro bespaard worden, luidt het. Atos Worldline, dat het gros van het Belgische elektronische betaalverkeer regelt, voerde vorig jaar al een tariefdaling door ten gevolge van de maatregelen voor het internationale betaalverkeer. Daardoor moeten de Belgische handelaars jaarlijks al 4 miljoen euro minder uitgeven. Unizo denkt dat de besparingen ook aan de consument zouden worden doorgerekend. De kosten van het betaalverkeer worden immers verwerkt in de prijs van goederen en diensten. (FUL)
Het Belgische betaalverkeer kan 32 miljoen euro goedkoper verlopen. In een brief aan minister voor Ondernemen Vincent Van Quickenborne (Open Vld) dringen de federaties Unizo en Fedis erop aan dat er wordt ingegrepen in de kosten van het betalingsverkeer met kredietkaarten. Dat schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad zaterdag.Europa heeft MasterCard al gedwongen om de zogenaamde "interchange fees" - vergoedingen die banken elkaar aanrekenen en die de kostprijs van een kredietkaartbetaling met naar schatting ongeveer 1 procent opschroeven - te laten vallen voor internationale betalingen. De ondernemersorganisatie Unizo en de winkelfederatie Fedis vragen nu dat dat ook zou gebeuren voor nationale betalingen, die twee derde van het totale aantal transacties uitmaken. Met een dergelijke regeling kan 32 miljoen euro bespaard worden, luidt het. Atos Worldline, dat het gros van het Belgische elektronische betaalverkeer regelt, voerde vorig jaar al een tariefdaling door ten gevolge van de maatregelen voor het internationale betaalverkeer. Daardoor moeten de Belgische handelaars jaarlijks al 4 miljoen euro minder uitgeven. Unizo denkt dat de besparingen ook aan de consument zouden worden doorgerekend. De kosten van het betaalverkeer worden immers verwerkt in de prijs van goederen en diensten. (FUL)