Status
Niet open voor verdere reacties.

Rikkie

Steunend lid
Vip Lid
Het schooljaar is weer begonnen en alles moet in orde gemaakt worden, dus ook de Laptop van mijn dochter.
Vroeger beschikte ze over een back-upprogramma van Samsung zelf en dat was handig en goed.
Maar er is een beschadiging op de HD en daar loopt het programma steeds op vast...
Dus zoekt ze een (liefst freeware) back-upprogramma.
Ik beschik over Acronis True Image 10 Home, en was daar zeer tevreden over maar deze werkt niet op W7...
Op mijn nieuwe pc heb ik Pargon Backup & Recovery 2014 Tree geïnstalleerd (maar ik vind deze niet zo duidelijk), en ik heb hem nog niet moeten gebruiken (dus weet niet of en hoe het functioneert).
Welk back-upprogramma kan zij het best installeren volgens jullie?
 
Om even af te wijken van de rechstreekse vraag; je vermeld volgende:
Maar er is een beschadiging op de HD en daar loopt het programma steeds op vast...
Als ik van jou was ging ik die HD ASAP vervangen!
Je gaat met je auto ook niet verderrijden met een beschadigde band? En ondertussen een dienst zoeken voor pechverhelping? Want je weet dat kans vrij groot is dat je auto total loss gaat zijn wanneer die band het begeeft.
Hetzelfde verhaal met die laptop.... Je hebt indicaties dat je HD beschadigd is, maar je blijft er wel op verderwerken.

Om verder te gaan met de vraag.
- Waarvan wil je een backup nemen? (Profiel, enkel documenten, een image van je systeem,...?)
- Naar waar moet die backup weggeschreven worden? (NAS, online storage zoals onedrive, USB HDD, ...?)
- Wanneer wil je die backup nemen? (real-time, elke middag, ...)
 
Om even af te wijken van de rechstreekse vraag; je vermeld volgende:

Als ik van jou was ging ik die HD ASAP vervangen!
Je gaat met je auto ook niet verderrijden met een beschadigde band? En ondertussen een dienst zoeken voor pechverhelping? Want je weet dat kans vrij groot is dat je auto total loss gaat zijn wanneer die band het begeeft.
Hetzelfde verhaal met die laptop.... Je hebt indicaties dat je HD beschadigd is, maar je blijft er wel op verderwerken.

De fout is ingekapseld, d.w.z. deze sector wordt normaal gezien niet meer in gebruikt en kan niet meer aangesproken worden.
Dit is ten gevolge geweest van een val.
Ongeveer 1,5 jaar geleden en de laptop werkt nog steeds zonder problemen.
Mijn auto is bijna 19 jaar en de banden staan vol slijtage en beschadigingen, maar je kan niet steeds de dag beginnen met nieuwe banden op je wagen te steken...;)
Indien de beschadiging te "ernstig" is/wordt, zal deze band/HD uiteraard vernieuwd worden.
De schade blijft echter stabiel en er zijn geen indicaties dat de trend van conditie van de HD in dalende lijn zou zijn.

Indien er een andere HD geïnstalleerd wordt moet alles overgezet worden en zal de recovery, alsook de back-up niet meer aangesproken kunnen worden wegens wijzigingen in de hardweer.

Om verder te gaan met de vraag.
- Waarvan wil je een backup nemen? (Profiel, enkel documenten, een image van je systeem,...?)
- Naar waar moet die backup weggeschreven worden? (NAS, online storage zoals onedrive, USB HDD, ...?)
- Wanneer wil je die backup nemen? (real-time, elke middag, ...)

- Waarvan wil je een backup nemen?
Het volledige systeem, back-ups van documenten, foto's, Powerpoints ed. raad ik aan om op externe media een reserve kopie te bewaren.
Profielen ed., vind ik persoonlijk, kan evengoed in een volledige back-up zitten.
Wel zou het handig zijn als er uit de back-up bepaalde informatie uitgetrokken zou kunnen worden.
Bv. een document dat al een paar weken verwijderd is...

- Naar waar moet die backup weggeschreven worden?
Niet op de HD van de laptop, dus extern, het is de bedoeling dat ook na een crash van de pc de gegevens bereikbaar zijn/blijven.
Dus na een crash zou de back-up, desnoods, op een andere pc overgezet dienen kunnen te worden.
Ik ben voorstander van USB-stick, externe HD, maar dit speelt weinig rol, als de back-up maar bereikbaar is wanneer nodig.

- Wanneer wil je die backup nemen?
Liefst (als zij dat wil doen) op regelmatige basis.
De regelmaat hangt af van de noodzaak en het aantal aanpassingen van programma's, profielen, ed.
Neem 14-daags en tegen de eindwerken 2 X per week (indien nodig)
(Ik zie ze dat echt niet elke middag of vrijdag doen...)
 
Rikkie, ik wil je er op wijzen dat de vergelijking met de harddisk en een band onder de auto niet helemaal precies hetzelfde is.

Gaat de band stuk, dan is er in principe niets aan de hand. Opkrikken, reserve wiel er onder, laten zakken en weer verder rijden.

Bad sectors op een HD zijn niet voor niets ontstaan. Als dit door een val gekomen is, zal de schrijfkop ook een behoorlijke opsodemieter gehad hebben.
Wanner de HD er mee stopt is uiteraard moeilijk te bepalen, maar eens zal hij onherstelbaar beschadigd zijn en dan is het niet zoals bij de auto open schroeven en een nieuwe HD er in en daarna lekker verder computeren.
In het ergste geval zal er veel data verdwenen zijn.

Ik zou in iedergeval goede backups maken voor het geval dat ............................ #$%^gtr#@!@95KH
 
Mijn dochter heeft wat opzoekwerk gedaan en bovenstaande back-upprogramma's zouden niet betrouwbaar zijn...
Niet makkelijk/duidelijk in gebruik en soms zouden de back-ups niet meer bereikbaar zijn, wat wreed ambetant is als je ze nodig hebt.

M.a.w. ik heb Acronis True Image 2013 erop gezet.

Dus hier kan een slotje op.
Bedankt voor de feedback!
 
Mijn dochter heeft wat opzoekwerk gedaan en bovenstaande back-upprogramma's zouden niet betrouwbaar zijn...
Niet makkelijk/duidelijk in gebruik en soms zouden de back-ups niet meer bereikbaar zijn, wat wreed ambetant is als je ze nodig hebt.

M.a.w. ik heb Acronis True Image 2013 erop gezet.

Dus hier kan een slotje op.
Bedankt voor de feedback!

OK dat zou ook mijn keuze zijn, maar de vraag was: liefst freeware
 
OK dat zou ook mijn keuze zijn, maar de vraag was: liefst freeware
Ja liefst, houd dus in dat betalende ook in aanmerking komen, maar deze moeten dan het wel waard zijn t.o.v. de free versies.
Vaak zijn betalende versie ook te uitgebreid, je moet betalen voor een programma dat je maar voor een klein gedeelte gebruikt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan