Status
Niet open voor verdere reacties.

elzo

Steunend lid
Vip Lid
LS,
Sinds een paar dagen (niets veranderd aan mijn instellingen…) krijg ik op mijn Laptop bij BESTANDSGESCHIEDENIS de mededeling dat ik de externe schijf opnieuw moet aansluiten. Maar de schijf is echter al aangesloten…
Als ik deze schijf opnieuw aansluit krijg ik ook wel een geluidsmelding maar de schijf is niet zichtbaar in bijvoorbeeld “DEZE PC”.
Als ik een andere externe schijf aansluit op de Laptop is die wel zichtbaar.
Indien ik de schijf waar het om gaat aansluit op mijn PC is er ook geen enkel probleem en wordt deze direct herkend…
Vreemd !
Met vriendelijke groet,
Elzo
 
Heeft de externe schijf een voedingsadapter of krijgt deze de voedingsspanning via de USB connector ?

Als dit via USB gebeurd kan het zijn dat hij niet voldoende stroom krijgt om goed te functioneren.
Dit kan komen door slijtage van de elektronica in de laptop zodat de usb poort iets minder stroom kan leveren dan toen de laptop nieuw was.
Je zegt dat een andere externe schijf wel zichtbaar is. Elk merk en type schijf vraagt weer een ander stroomverbruik uit de USB poort.
Een 4 TB schijf zal iets meer stroom gebruiken dan een 1 TB schijf. Een oude schijf zal doorgaans ook wat meer stroom gebruiken dan het nieuwste type.

Even een simpel voorbeeld en let niet op de getallen.

Stel de usb poort kan toen hij nieuw was 1 Ampere leveren. Dat is dus 1000 mA
Stel de ene schijf gebruikt 975 mA en de andere schijf gebruikt 925 mA om goed te kunnen werken.

Nu is er door slijtage iets gebeurd waardoor de usb poort nog maar 950 mA kan leveren. Zie je wat er dan gebeurd. De ene doet het niet meer en de andere doet het nog wel.
 
Hallo Skippy,
Hartelijk dank voor de snelle en duidelijke reactie.
Het gaat hier om een externe schijf van Medion. "Drive-n-go". 120 GB. USB 2.0
Deze heeft 2 usb aansluitingen ( Data en voeding).
Ik heb ook verschillende usb poorten ge probeerd maar met hetzelfde resultaat...
Advies, Schijf aanschaffen met voedingsadapter ???
 
De schijf krijgt dus z'n voedingsspanning vanuit de usb poort.

Als deze schijf dan dus op de ene pc wel en op de andere pc ( laptop ) niet goed werkt zal dit te maken moeten hebben met de voedingsspanning die geleverd moet worden. Als hiervan de stroom niet voldoende is zal hij niet of soms misschien slecht werken.

Een schijf met voedingsspanning aanschaffen is een dure keuze, een goedkopere oplossing is een USB hub kopen met een voedingsadapter zodat de schijf z'n voeding uit de hub krijgt. Voor enkele tientjes heb je zo'n hub. Ik vermoed dat hierna het probleem is opgelost.

Voorbeeld:
1c.jpg

Misschien meteen een iets duurdere USB 3.0 hub met voedingsadapter aanschaffen dan ben je alvast voorbereid op de toekomst mocht je later een pc of laptop en een externe schijf aanschaffen met usb 3.0

Het beste als je met een laptop werkt is een externe schijf zonder bewegende onderdelen aanschaffen. Een schijf met een SSD schijf er in dus.
Deze schijven gebruiken heel weinig stroom en dan is het gebruiksgemak, zeker met een laptop veel beter omdat je dan geen voedingsadapter meer nodig hebt. Maar daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan maar dan is ook meteen het beschadigen van de schijf door vallen opgelost. Als je dan ook nog een SSD in de laptop hebt zitten ben je helemaal veilig wat beschadigen door vallen betreft.

Aan u de keuze dus, ik heb hier wat mogelijkheden genoemd om goed met een laptop en externe schijf te kunnen werken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan